|
Trädgårdsmåstaren
01-11-2010, 10:45
Min rosmarinplanta som jag har haft i ett oisolerat källarrum med lite ljusinsläpp har börjat bli brun och och de torra bladen faller av. Redan?! Tyvärr är det samma med en citrontimjan, och salvian ser inte heller jättepigg ut (dvs har flera bruna blad). Min vanliga kryddtimjan ser dock ut att må bra. Jag hade tänkt plantera ut kryddväxterna till våren och bara övervintra rosmarinen i fortsättningen, men det verkar ju inte vara så lätt.
Vad kan det vara för fel? Det är visserligen uppemot 15 grader i rummet ännu så länge men jag trodde att det skulle funka, och bli kallare på vintern. Jag har vattnat någon gång i veckan/varanna vecka, och de står nära det lilla fönstret som finns. Är det någon idé att spara dem, och klippa ned innan jag planterar om/planterar ut?
Alexander-VG-zon3
01-11-2010, 11:53
jag tror att du har för varmt och för lite ljus, vilket gör att dom mår dåligt ev också för mycket vatten.
står dom över 10grader behöver dom extraljus (kallvitalysrör) som är tända alltifrån 12-14timmar till 16-18timmar. sedan är det viktigt att dom får torka uppå lite innan dom får vatten igen, varmare dom står mer vatten och kallare dom står mer vatten. tror du att du kan fixa extraljus till dom? som du ställer strax ovanför den högsta växten.
står dom under 10grader eller pendlar mellan 5-10grader behöver dom oftast inte så mycket ljus. då ska dom ockås stå torrare.
får du kallare i utrymmet längre fram i vinter och hur kallt? såfall hade jag nog haft dom ute längre, ute mår dom bra. dom tål neråt -6c -8c även i kruka, ute kommer dom då gå in i vila. sedan då tagit in dom när det börjar bli kallare i utrymmet där inne också. då skulle jag tro att dom klarar sig med det lilla ljus som är lättare om dom tas från kallt till kallt inne. vid 15garder vaknar dom ju igen och tror det är vår och dom vill dom ockås ha mycket ljus itakt med att dom vaknar.
Trädgårdsmåstaren
02-11-2010, 09:10
Åh, tack Flaxss för att du tog dig tid att svara så utförligt. Du har varit till stor hjälp. Jag förstår nu varför det inte har funkat så bra med min övervintringsstrategi.
Nästa år gör jag som du föreslår, och tar in min rosmarin så sent som vädret/temperaturen tillåter. Jag är nyinflyttad i lägenheten, och vet inte än hur kallt det kan bli i källarrummet. Ännu så länge har vi så milt väder, och vid soligt väder värms väl fönstret/rummet upp också.
Skulle jag kunna övervintra rosmarinen på balkongen tror du, i ett enkelt växthus-skåp? Jag funderar på en slags hylla med plastöverdrag från Jula, eftersom jag vill dra upp plantor till våren att sätta i trädgården.
Alexander-VG-zon3
02-11-2010, 11:23
ja du får kolla hur pass varmt/kallt det blir. blir det inte kallt är det nog bättre att du har den i fönstret och fixar extraljus över den.
för jag har med lägenhet och källarförråd men i källaren klarar jag inte rosmarin, för jag får inte ner tempen mer än +15c ca under vintern i källaren. däremot inne i lägenheten i fönstret under extraljus så klarar jag mina 2. här dom i köket i östfönster där element är avstängt så det blir svalare och så extraljus.
mina har jag ute så länge jag kan/vågar. sedan behöver man ju inte ha dom ute i -8c bara för det ska så va, men några frostnätter gör att dom stimuleras till att blomma. och är dom ute längre på hösten så får dom kyla ute om man nu inte kan ge svalt inne.
jag har provat att övervintra en stor rosmarin på balkongen här i zon 3-4. den klarade vintern men dog på vårvintern-våren. den fick skydd. så det är nog en chansning, bor man i södra skåne zon 1 så kan det kanske funka om man ger skydd. i marken däremot funkar det bättre, senaste vintern tog iförsig död på alla mina rosmarin plantor i trädgården i nord/östra skåne. men jag gav inget skydd. med skydd kan rosmarin klara sig upp till zon 3 om läget är skyddat och bra. jag skriver kan då inget är säkert såklart.
Hej
för säkerhet skull , det är bättre om man övervintra dem under skydd ute på alla zonen .
Obs
Det kostar mycket om man vill skydda växter. H: Bassam
Alexander-VG-zon3
02-11-2010, 17:00
CITAT (Bassam @ 02-11-2010, 14:30)  Hej för säkerhet skull , det är bättre om man övervintra dem under skydd ute på alla zonen . Obs Det kostar mycket om man vill skydda växter. H: Bassam fast det blir ju inte säkert att övervintra dom ute i alla zoner även med skydd. som jag skrev, i kruka har jag inte lyckas övervintra dom med skydd i zon 3-4. kostar och kostar det beror ju på hur man gör och vad man täcker med. täcker man med löv eller snö kostar det inget. täcker du med grön vinterväv eller bubbelplast så är det en engångskostnad för materialet. ska man ha uppvärmning och likande så kostar ju det mer dock.
Känner igen det här problemet, tyvärr ser min rosmarin likadan ut, går den att rädda med ovanstående tips eller är det bara att slänga?
Alexander-VG-zon3
07-11-2010, 20:51
det är ju svårt att föra över på din rosmarin, då jag inte vet hur du skött den eller hur den står och hur den haft det innan. berättar du mer så kan jag hjälpa dig bättre.
Jag tog in min rosmarin förra veckan och har den i vardagsrumsfönstret med sol från kl. 14.00 och framåt. Vinterhalvåret drar vi ytterst sällan ner persiennerna. Tror du flaxss att den kan övervintra där i vanlig rumstemperatur utan stödbelysning? [attachment=56126:Kvarn_ke...Rosmarin.JPG] Ursäkta dubbletterna
kerstin z5-6
08-11-2010, 20:10
+15 o inget ljus?? då kolar de direkt.. ju varmare desto mer ljus krävs
Alexander-VG-zon3
08-11-2010, 20:17
du kan testa, men det blir svårt utan extraljus och den mår inte bra i det. extraljus är i de flesta fall nyckeln att lyckas med svåra växter som står varmt men som vill ha lite svalare.
kan du så ge den extraljus. annars försök hålla så svalt det går för att göra det lättare för den att klarar av mörkret.
men mycket beror ju såklart på hur du har det inne, har du för växten ett bra klimat inne så kan det lyckas, exempel hög luftfukt och äldre hus där det blir svalare på natten.
Trädgårdsmåstaren
10-11-2010, 13:24
Flaxss och Kerstin: Jag skrev i en annan tråd nyss om en ny rosmarin-planta som jag gick och köpte (för att jag var sur över den som vissnade i källarrummet). Den står ute på balkongen, och en natt antog den en annan grön nyans då det hade varit 5-7 minusgrader, mörkare liksom. Är det normalt, och kommer den att överleva i min nya växthushylla med frostvakt?
Alexander-VG-zon3
10-11-2010, 13:51
CITAT (Trädgårdsmåstaren @ 10-11-2010, 13:24)  Flaxss och Kerstin: Jag skrev i en annan tråd nyss om en ny rosmarin-planta som jag gick och köpte (för att jag var sur över den som vissnade i källarrummet). Den står ute på balkongen, och en natt antog den en annan grön nyans då det hade varit 5-7 minusgrader, mörkare liksom. Är det normalt, och kommer den att överleva i min nya växthushylla med frostvakt? skriver samma svar i bägge trådarna ny inköpta rosmarin som inte varit ute och vant sig ska inte utsättas för frost, då kan dom bli skadade redan vid -3c. det jag skrev innan gällde plantor som man tagit ut på våren (efter att frostrisken är förbi). och avhärdat som sedan varit ute hela sommaren och hösten som hängt med i vädret och då tål dom frost och även lite förvintern beroende på när man tar in dom. men hur stod den nya innan du köpte den ? hur ser den ut vid plusgrader ? under frosttiden får dom en mörkare färg. men sedan vid plusgrader om den inte fått skador så ska den få tillbaka sin färg som den hade innan det blev frost. har den fått skador kommer nya gröna skott vara mjuka, svarta lika så bladen svarta/mörkgröna/brungrön. senare vissnar bladen och fälls. dock skulle den få ''chockfrost'' dvs frost som den fick då den inte är invintrad/börjat vänja sig. så tål förvedade delar plötslig frost. detta gäller ALLA växter som tål frost. att dom tål frost efter att dom vant sig vid att vara ute och börjat invintra (förstå att det börjar bli kallare/vinter skrivit i enklare ord). även våra svenska vildväxandesträd kan få frostskador under försommaren-sommaren om det blir forts vid fel tid medan dom på vintern tål neråt -45c. själv har jag just nu några plantor kvar ute i snön, och en nyinköpt som jag står inne. denna som står inne kan jag alltså nästa höst utsätta för frost.
CITAT (flaxss @ 08-11-2010, 20:17)  du kan testa, men det blir svårt utan extraljus och den mår inte bra i det. extraljus är i de flesta fall nyckeln att lyckas med svåra växter som står varmt men som vill ha lite svalare.
kan du så ge den extraljus. annars försök hålla så svalt det går för att göra det lättare för den att klarar av mörkret.
men mycket beror ju såklart på hur du har det inne, har du för växten ett bra klimat inne så kan det lyckas, exempel hög luftfukt och äldre hus där det blir svalare på natten.  flaxss för dina råd!
Trädgårdsmåstaren
10-11-2010, 15:33
CITAT (flaxss @ 10-11-2010, 13:51)  men hur stod den nya innan du köpte den ? hur ser den ut vid plusgrader ? under frosttiden får dom en mörkare färg. men sedan vid plusgrader om den inte fått skador så ska den få tillbaka sin färg som den hade innan det blev frost. har den fått skador kommer nya gröna skott vara mjuka, svarta lika så bladen svarta/mörkgröna/brungrön. senare vissnar bladen och fälls. Du är ju en riktig rosmarin-guru, Flaxss! Den är nyinköp, så ännu så länge har jag inte märkt att den gått tillbaka till ursprungsfärgen. Men i går snöade det å andra sidan något alldeles förtvivlat och växhuset var insvept i bubbelplast. Jag tror dock att där var 2-3 plusgrader. Innan stod den nog faktiskt ute på en plantskola, men den var inflyttad i deras svalare butiksdel när vi var där i helgen. Äsch, man får pröva och pröva igen. Är man ny på det här med trädgård så är man. Tur att forumet med alla kunniga personer finns.
Alexander-VG-zon3
10-11-2010, 16:43
åhh tack för dom snälla orden har den stått ute så har den kanske invintrat och då får vi hoppas på att den tål frosten som den fick nu. annars har den varit inne förlänge i mer svalrumstemp/rumsvärme (varmare än utetemp) så har den vaknat och tror det är vår, och det är i detta stadie när den nya tillväxten kommer som den är som mest frostkänslig under hela året. annars med ditt frostfria växthus så kommer den nog trivas.
Hej
Det är som viktigt att rötter är friska och det kan ser ut under våren när växter blir pigg igen.
H:Bassam
kerstin z5-6
13-11-2010, 11:05
även med ljus ser växter lite dammiga" o trötta ut innan jorden vänder..de piggnar till i februari.Tänk på att inte övervattna under den värsta tiden dvs nu och fram till februaris slut
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|