koja72
Hej !
Jag har en Hoya Valentin, som jag haft i hur många år som helst tycker jag och inget har hänt med den. Det har bara varit ett hjärtformat blad i jorden. För ca 2 veckor sedan fick jag se att ett skott kom upp ca 5 cm från bladet mot krukkanten och nu har det hjärtformade bladet blivit knallgult och fått svarta fläckar. Det håller på att ruttna. Vad har hänt ? Är det äntligen så att det har tagit sig och att den kommer att börja klänga nu ? Ska försöka ta en bild med mobilen. Men vad tror ni ?
koja72
Bild på Hoyan
Tickamobster
Jag är ingen expert på hoyor än men jag har läst att om man har en hoya kerrii (dom den egentligen heter så ) så klarar den sig inte bara med ett blad så där rakt i jord. Den måste ha ett "nodpar" eller iallafall ett blad på en bit stjälk för att ha möjlighet att rota sig ( gäller alla hoyor).
Det stora bladet kommer helt klart dö så ledset som det ser ut, men skottet ska nog kunna börja växa och bli en fin planta.

sök på hoya kerrii och läs mer!

http://www.hoyor.net/sv/showspecies.php?id=72 denna sida har en hel del info om många olika hoyor
varghem
Men vad underbart att ditt valentinsblad får utväxt... ska vara väldigt svårt att få enbart blad att börja bli planta... kerrii är lite svår att linda runt båge men börja i tid så ska det nog gå
kentbra
Valentin Hoya är bara ett försäljningsnamn. Det rätta botaniska namnet är Hoya kerri.
Säljs ofta bara som ett hjärtfomat blad i liten kruka.
Hoya kerri är en stor klättrande växt från sydost asien. Den är lött att föröka med sticklingar.
Enbart blad brukar ta betydligt längre tid, men är fullt möjligt.
Det tar oftast 2 till 2 år för ett blad att bilda rötter och skjuta ett skott. <Så fort skottet bildar egna blad så vissnar det gamla. Ge den nya stammen gågot att klättra på så har du snart en stor planta.

Kent
koja72
Jag vet att den heter Hoya Kerri, men kom inte på namnet då jag skrev frågan. Ja, jag tror att jag har haft bladet iallafall i 8 år eller något och har tänkt att kasta det mångagånger, men skam den som ger sig. Lite ovanligt detta alltså ? Hur gör jag med det gamla bladet, ska jag plantera om plantan och ta bort den fula gamla bladet ?
varghem
Låt bladet försvinna av sig självt så du inte riskerar skottet... plantera om till våren
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon