Full version: Doftpioner
HelenaLJ
Jag har doftpioner i trädgården. Ska jag låta dem vara nu på hösten eller ska jag ta bort de vissna stjälkarna? Ska i så fall hela stjälken bort ända nere vid marken eller ska jag bara klippa bort en bit över mark?
Bettis
Jag låter alltid mina vara, till våren klipper jag rent och dom kommer jättefint varje år. Om det är rätt eller inte vet jag inte men dom blommar kanonfint varje år.
kerstin z5-6
Låt dem vissna ner o ta det på våren, finns inga fördelar alls med att ta bort dem.
HelenaLJ
Då väntar jag till våren. Tack för hjälpen!
omk
Var bara tvungen att svara i denna tråd, eftersom svärmor (som var här igår) fick samma fråga av mej själv !

Hon samlar liksom ihop de halvvissna bladen, som i en bukett, och gör, som hon kallar det, ett "knä", dvs viker ner, nästan bryter ner, stjälkarna på mitten ungefär, så att bladens toppar kommer ner och nästintill täcker själva jorden kring rotknölen. Tydligen ska det ha någon slags gynnsam effekt på roten, men hon kunde inte förklara hur eller varför.
Dessutom knipsade vi, på svärmors inrådan, ner en liten gran och lade mindre grenar, lite glest, kring plantornas sidor. Liksom runt om, inte på.
HENNES mamma, som var VÄLDIGT trädgårdsintresserad, gjorde så iaf.
HelenaLJ
Intressant med "husmorstips"!
Kali69
Jag klipper alltid bort stjälkarna till hösten då de är helt vissna. Så har det gjorts med våra plantor ända sedan 60-talet och pionerna blommar rikligt och finfint varje år. Huvudsaken är att man inte klipper bort stjälkar som ännu är gröna. Men här jag bor (södra Finland) hinner de vissna innan snön kommer. Att lämna helvissna stjälkar under vintern kan jag inte se att tillför plantan något extra sen mer. Dessutom gör jag det också av rent estetiska orsaker. Men var och en gör ju hur den vill.
Rebecca
CITAT (Kali69 @ 10-11-2010, 13:34) *
Jag klipper alltid bort stjälkarna till hösten då de är helt vissna. Så har det gjorts med våra plantor ända sedan 60-talet och pionerna blommar rikligt och finfint varje år. Huvudsaken är att man inte klipper bort stjälkar som ännu är gröna. Men här jag bor (södra Finland) hinner de vissna innan snön kommer. Att lämna helvissna stjälkar under vintern kan jag inte se att tillför plantan något extra sen mer. Dessutom gör jag det också av rent estetiska orsaker. Men var och en gör ju hur den vill.

Låter man det vissna på perenner sitta kvar under vintern så skyddas plantan mot kylan bättre. Men visst, det ser kanske inte så roligt ut alla gånger.
ingrids
Ihåliga avklippta stjälkar riskerar att leda ner vatten "på fel ställen" vilket inte är bra för plantan, jag tror att det är det problemet man unviker om man viker ner dem (husmorstipsen ovan) istället för att klippa om man nu inte tycker att det är ok att stjälkarna får stå som de är.
Rebecca
Låter ju ganska logiskt, ingrids. Tycker dessutom det ser lite charmigt ut när man viker ner stjälkarna.
omk
CITAT (Rebecca @ 10-11-2010, 15:56) *
Tycker dessutom det ser lite charmigt ut när man viker ner stjälkarna.

Ja, visst gör det ? Det SYNS att nån bryr sig om plantorna (även om det är ganska fult) och förbereder dem inför vintern.

Snackade dessutom med svärmor i tfn för nån dag sen, hon trodde att hon bättre kom ihåg den ev anledningen till "knäet"; bladen/stjälkarna ligger inte mot jorden och ruttnar / möglar, utan det blir cirkulation runt om roten. Hon sa även att man INTE ska täcka själva roten med granris el likn av samma orsak, det måste finnas luft. (Min egna reflektion; kan det vara pga rotens ytliga läge ??) Vid sidorna är tydligen helt ok, enligt henne.
Kali69
Okej, det har sina förklaringar till varför man kanske borde lämna kvar stjälkarna... Det hade jag inte tänkt på då vi alltid klippt ned pionerna och de aldrig verkat lida av det, oberoende av snömängd eller dylikt. Så tack för det.

Om man viker ned stjälkarna, gör man det "inåt" mot plantans mitt, eller "utåt"? Eller det kanske inte spelar någon roll?
omk
CITAT (Kali69 @ 13-11-2010, 19:47) *
Om man viker ned stjälkarna, gör man det "inåt" mot plantans mitt, eller "utåt"? Eller det kanske inte spelar någon roll?

Svärmor spridde liksom bladen utåt, runt om själva knölen.
Har ingen aning om det spelar nån roll, men om det regnar och vattnet rinner längsmed stjälkarna och "ner" till bladen, så kanske de inte ska vara precis OVANPÅ rotknölen ???
kerstin z5-6
Pioner blommar sämre om de får en massa löv jord, humus..som gör att ögonen# dvs det som blir stjälkar som sen blommar, täcks av en massa gojs,gäller blad, gödsel, eller bara åren som går
Efter 10-15 år är det dags att lyfta upp, plantera ytligare osv
.
De stjälkar som vissnar ner gör detta naturligt i utkanterna av rotknölarna.Det är således onödigt att göra något på hösten.
cato
Det är nog lite olika var man bor.
Här nere i zon 1 får vi ofta svampsjukdommar på våra pionblad under senhösten.
Därför klipper vi alltid bort alla blad vid höststädningen.
kerstin z5-6
ja, men ni har vår i februari så det jämnar ut sig smile.gif
Helen i Piteå Zon 5
Av precis samma anledning som Cato klipper även jag bort alla blad och stjälkar från nedvissnande Pionerna under senhösten. Har gjort så i flera år utan att någon Pion har tagit skada.
Kali69
Jaaaaa, så jag hade inte helt fel trots allt yahoo.gif.
Bassam
Hej
I norra delar de klippar blad under hösten på grund att de får mycket snö som kan täcker och ger värma växter.

H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon