sarhe1
Hej!

På bifogat foto ser ni en del av trädgården som jag vill fixa till. Har idag grävt ett litet land för odling av grönsaker. Bakom det, vid pålarna till utbyggnaden vill jag dock göra något för att dölja själva utbyggnaden. Har tänkt på två alternativ: det ena är någon form av egenhändig tillverkad spalje/ribbvägg, den andra idén är någon form av "trådar" som det kan växa upp, kring.

Eftersom jag är nybörjare i trädgården vill jag gärna ha lite idéer på vad man kan tänka sig att plantera där, samt på själva konstruktionen. Förutsättningarna är: zon 4 (Svenljungatrakten), gammalt torp mitt i skogen (=ingen för modern växt), att vi inte har gröna fingrar (ännu), att vi är där på helgerna och på sommaren, men att det kan bli en period på två veckor på sommaren då vi inte är där, att vi inte har rinnande vatten, att det är sydvästläge.

Jag är jättetacksam för alla tips och råd!

Hälsningar Sara
Alexander-VG-zon3
någon form av kaprifol ?

finns en del vackra sorter, både doftande och inte doftande. är gammaldags och skulle nog passa in i miljön är väldigt tålig.

dock är det ju alltid svårt om man inte kan vattna, speciellt första året/sommaren. under etableringen kräver de flesta växter vatten under torraperioder men som etablerade tål de torka. som med kaprifol tål den torka som etablerad men inte som nyplanterad.

därför om ni nu inte har möjlighet till att vattna rekommenderar jag höstplantering eller tidig vårplantering och sedan att ni täcker rötterna med gräsklipp, halm, kompost, löv, jord för att hålla kvar fukt. men täck inte in mot stammen/stammarna utan runtomkring vid rötterna.
Kajsa
Titta i tråden här " Klematisfavoriter " där finns många robusta klematis som klarar zon 4.
sarhe1
Flaxss: en novisfråga: får inte kaprifol en ganska grov stam? Jag tänker mig kanske något mindre "stammigt" - om du förstår vad jag menar.

Kajsa: herregud vad många klematis du har!! :-) Dock, eftersom det verkar finnas så många klematisälskare: är det en "proffsblomma"? Jag är ju lite av en nybörjare... och tål den att jag inte är där och vattnar varje dag? Eller är den ömtålig? Den vita som du har foto på är jättefin!
Alexander-VG-zon3
CITAT (sarhe1 @ 01-11-2010, 21:48) *
Flaxss: en novisfråga: får inte kaprifol en ganska grov stam? Jag tänker mig kanske något mindre "stammigt" - om du förstår vad jag menar.

jo som äldre kan dom få grova stammar nedtill men det blir ju inga trädstammar, men dom är ju flerstammiga och skulle dom ta över så tål dom att man klipper ner dom.

men just för att dom är tåliga och lättskötta tror jag att dom skulle passa.

annars har du ju humle som är lättskött och som inte får så grova stammar. den vissnar ner till vintern. dock om den trivs kan den bli väldigt stor på en sommar. och har mer krav på lite fuktigarejord och vatten första sommar.

vildvin är en annan vacker, men den kan också bli stor som äldre och nog få grövre stammar än kaprifol men för en väldigt vacker höstfärg.
Kajsa
Här två robusta förslag, en tidig och en sen klematis så får man blommor länge.
Om du bor i zon 4 köp inga tidiga storblommiga dom fryser för lätt i rankorna, det har jag fått erfara här i zon 3 - 4.
Det här med vatten, du kan väl vattna med en kanna torra perioder, och som flaxss skrev täcka med gräsklipp och skugga dom nertill med perenner så inte solen gassar för mycket. När man planterar köp 50 l säckar med rosjord, en säck till varje klematis, gräv ordentliga gropar, ta i ett par nävar benmjöl också, sedan blir det bra. På våren slänger jag på kornad hönsgödsel.

Albina Plena E, hade den i många år och den frös aldrig något här, det är en Atragene grupp 1, den ska inte klippas, bara om man tycker den blir för stor med åren. Blommar maj, juni och får även enstaka blommor senare av sommaren, stora vita blommor. Blir stor 3 - 4 m.
I vårt villaområde finns klematissteklar så jag kan inte ha Atragene klematis längre, därför togs den bort med sorg i hjärtat.

Polish Spirit, sen storblommig, blir stor med mycket växtkraft, klipps ner sen höst eller vår,
blommar juli - september, blir stor 3 - 4 m

sarhe1
Kajsa, tack så mycket för att du försökt konvertera mig, men jag har bestämt mig för kaprifol. Jag tror att det blir bäst med tanke på skötsel, väder och vind, samt att det är en gammal klassisk torpväxt.

Nu skall jag bara hitta rätt sort! Flaxss, några doftande förslag?
Alexander-VG-zon3
CITAT (sarhe1 @ 02-11-2010, 19:04) *
Nu skall jag bara hitta rätt sort! Flaxss, några doftande förslag?

dessa doftar

Lonicera periclymenum - Vildkaprifol, blommar under juni-aug.
av denna finns där ett några namnsorter både med rödare och mörkare blommor och så ljusare/gulare blommor.

Lonicera caprifolium - Kaprifol, blommar under försommaren.

bägge dessa är härdiga till zon 5, blir ca 3-6m i höjd/längd beroende på hur man låter rankorna växa. går att beskära som jag skrev innan.

glömde denna rosenkaprifol Lonicera × italica 'American Beauty', som ockås doftar. blommar juni-sept zon 3-4.
sarhe1
Det var just dessa som jag läst mig till kanske skulle passa bäst. Vad jag förstår blommar vildkaprifolen längre, vilket är ett plus. Jag tycker i och för sig att kaprifolen (L. caprifolium) ser lite finare ut, men i min bok står det att den är härdig till zon 3...
Alexander-VG-zon3
CITAT (sarhe1 @ 02-11-2010, 19:35) *
Det var just dessa som jag läst mig till kanske skulle passa bäst. Vad jag förstår blommar vildkaprifolen längre, vilket är ett plus. Jag tycker i och för sig att kaprifolen (L. caprifolium) ser lite finare ut, men i min bok står det att den är härdig till zon 3...

vår vildväxande är såklart härdigast Lonicera periclymenum zon 5-6.

sedan är Kaprifolen - Lonicera caprifolium lite känsligare men där har jag sett både på nätet och i böcker allt från zon 3-5.

men jag vet att Lonicera caprifolium funkar hos mig. och skulle vintern bli kall så skjuter den nytt underifrån.

vill du vara säker så tycker jag du ska välja vildkaprifol, eller om du köper två och testar. det är ju vad du tycker om blomningen.

sarhe1
Tack, Flaxss!
Bassam
Hej

Det är bättre om du satsa på vildväxande Kaprifolen, jag tycker inte ord testa. .
H:Bassam
annaanna
Hej, jag funderar också på nåt klättrande. Ungefär samma förhållande som sarhe1 beskriver men jag måste ha nåt idiotsäkert för rådjur. Hur fungerar kaprifol/humle/klematis då? Nån som vet?
Bassam
Hej

Man kan hålla bort rådjur från sin trädgård på att göra bra och fint staket eller man kan också plantera koriander och kryddor mellan sina växter eller man kan köpa medel som heter (glupska) och spreja din på sin trädgård, den kan skydda trädgården från rådjur till flera månader.

Bassam
Hej

Det finns inte gröna handen men som finns människor som göra bra eller inte , jag menar tillexempel om man köper växt som behöver skugga och planterar den på soliga stället eller om växter behöver sur jord men plantera i kalk jord så man säger att han har ogröna händer istället att säga att han lat slavig för att han tycker inte fråga ,

Obs

Det kommer på sista tiden många företag som säljer växter utan informationen så de måste straffa hård för att de skicka levande växter till att dö.

vattna bra med jord som passar o näring som passar plus beskära på riktig tiden och lägga på området som bra så jag tycker ska du får gröna händer.

Orkidétjuven
Jag skulle nog rekommendera vildkaprifol (L. periclymenum) med.
L caprifolium är en mer odlad art som ibland förekommer förvildad. Den hör ursprungligen hemma i de sydligare delarna av Europa och i Asien.
Första fynduppgift som förvildad är från Nacka, Stockholm och publicerades i Stockholmstraktens växter år 1914 (Hylander 1971).

Härlig doft i skymningen Dessutom älskas den av humlor och nattfjärilar.

Tror inte rådjur skulle äta av den eftersom den betraktas som giftig. Så jag skulle inte oroa mig för att den blir uppäten. Blir den det blir det antagligen en engångsföreteelse

Vildkaprifolen L. periclymenum anses dessutom vara den mest väldoftande av alla kaprifoler enligt den virtuella floran.

"Om kvällen, då det skymmer, kommer den ståtliga ligustersvärmaren till vildkaprifolen vid bergsknuten. I skymningen, då färgintrycken får vila, påminner han rätt grant om en kolibri framför blommorna i en brasiliansk snårskogsglänta."

Ur Svärmaren och harkranken av Harry Martinson (Svärmare och harkrank, 1937)

"til löfhyddor eller at betäcka wäggar, hälst den med sina wackra, och i synnerhet om aftnarne wällucktande blommor så wäl pryder sit ställe".
Retzius (1806)

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon