sarhe1
Hej!

På bifogat foto ser ni en del av trädgården som jag vill fixa till. Har idag grävt ett litet land för odling av grönsaker. Bakom det, vid pålarna till utbyggnaden vill jag dock göra något för att dölja själva utbyggnaden. Har tänkt på två alternativ: det ena är någon form av egenhändig tillverkad spalje/ribbvägg, den andra idén är någon form av "trådar" som det kan växa upp, kring.

Eftersom jag är nybörjare i trädgården vill jag gärna ha lite idéer på vad man kan tänka sig att plantera där, samt på själva konstruktionen. Förutsättningarna är: zon 4 (Svenljungatrakten), gammalt torp mitt i skogen (=ingen för modern växt), att vi inte har gröna fingrar (ännu), att vi är där på helgerna och på sommaren, men att det kan bli en period på två veckor på sommaren då vi inte är där, att vi inte har rinnande vatten, att det är sydvästläge.

Jag är jättetacksam för alla tips och råd!

Hälsningar Sara
Alexander-VG-zon3
någon form av kaprifol ?

finns en del vackra sorter, både doftande och inte doftande. är gammaldags och skulle nog passa in i miljön är väldigt tålig.

dock är det ju alltid svårt om man inte kan vattna, speciellt första året/sommaren. under etableringen kräver de flesta växter vatten under torraperioder men som etablerade tål de torka. som med kaprifol tål den torka som etablerad men inte som nyplanterad.

därför om ni nu inte har möjlighet till att vattna rekommenderar jag höstplantering eller tidig vårplantering och sedan att ni täcker rötterna med gräsklipp, halm, kompost, löv, jord för att hålla kvar fukt. men täck inte in mot stammen/stammarna utan runtomkring vid rötterna.
Kajsa
Titta i tråden här " Klematisfavoriter " där finns många robusta klematis som klarar zon 4.
sarhe1
Flaxss: en novisfråga: får inte kaprifol en ganska grov stam? Jag tänker mig kanske något mindre "stammigt" - om du förstår vad jag menar.