silos
Har jag fångat spöke på bild inne på Domkyrkan här i Strängnäs idag?
[attachment=55993:451.JPG]
silos
Kom igen nu;vad tror ni om detta?
*Stintan*
Det är nog en ängel innocent.gif
silos
CITAT (*Stintan* @ 01-11-2010, 19:24) *
Det är nog en ängel innocent.gif

Ååå,det hoppas jag med biggrin.gif
Piccante
ett optiskt fenomen i motljuset?
Alexander-VG-zon3
liknar lite Hemulen i formen, om det är det jag tror du menar ?

eller en munk med stor kropp och litet huvud och en hand som brinner ? unsure.gif

annars som det brukar vara med kort så är det nog enbart ljuset som ''spökar''.
Anma
CITAT (Markus_H @ 01-11-2010, 19:41) *
ett optiskt fenomen i motljuset?

Troligast ja, jag fick liknande grej i dag i motljus.
silos
Det finns människor här i Strängnäs som har sett en munk att promenera någonstans utanför eller innanför Domkyrkan...

Rummet var ganska mörk som jag tog bilden ifrån,en gammal Bibliotek.
*Stintan*
Kanske gamle biskop Rogge som är ute och kollar domänerna giggle.gif
Chamomille
Herregud kanske?
Gossen Ruda
Kanske Photoshopspöke?
silos
CITAT (Gossen Ruda @ 02-11-2010, 09:48) *
Kanske Photoshopspöke?

Absolut inte!!!

CITAT (Chamomille @ 02-11-2010, 09:43) *
Herregud kanske?

NEJ!

CITAT (*Stintan* @ 02-11-2010, 09:40) *
Kanske gamle biskop Rogge som är ute och kollar domänerna giggle.gif

DET kan jag tänka mig!
Fny
Även om man utgår ifrån att spöken finns och de KAN fångas på bild så tycker jag nog att det är för mycket problem med en sådan tolkning här. Först och främst innehåller bilden ingenting som annars är oförklarligt, det kan mycket väl röra sig om ett optiskt fenomen pga ljuset och eftersom den enklaste förklaringen oftast är den riktiga så är det sannolikt just det, ett optiskt fenomen. happy.gif

Synd att jag inte har mina konfirmationsfoton digitalt... Det finns en underbar bild av hur vi tågar in i Uppsala Domkyrka som skulle passa bra i sammanhanget. biggrin.gif Jag, som går först och bär det stora korset, har en stoooor ljus "orb" över huvudet som ser apmysko ut... Tilllsammans med de läskiga röda ögonen på hela raden av vitklädda konfirmander bakom mig så ser det riktigt creepy ut! whistling.gif
fuchsian
Orber är vanliga, lättast att se med sina ögon, om man är känslig. Vad det är egentligen så tvistas det om, men för min del känner jag till 2 olika sorter som ser ut som ljusklot, det ena är "energispår" och det andra är våra änglar som visar sig på detta sätt.
Dom är endast från ljuset och inget att bli rädd för. ... Fuchsian ...... (PM mig om du vill veta mer)
*Stintan*
Det kan ju bli mycket lustiga fenomen när man fotograferar. Det syns ju inte förrän man kollar bilden. Sen att det finns skrönor beror ju på folks fantasier. Man kan alltid leka med tankar bara man inte gör allt till en sanning. Ljuset kan få fart på fantasierna.
fuchsian
CITAT (*Stintan* @ 02-11-2010, 11:31) *
Det kan ju bli mycket lustiga fenomen när man fotograferar. Det syns ju inte förrän man kollar bilden. Sen att det finns skrönor beror ju på folks fantasier. Man kan alltid leka med tankar bara man inte gör allt till en sanning.

Helt rätt, Stintan,
Vill nog ha handfast bevis om det är något annat än optiska grejer när man tar foton. Dessa "konstigheter" kan sätta tankarna i rörelse, sen är det upp till var och en att tänka på sitt sätt om det hela. .Fuchsian...
gnon49
Tar man kort i dåligt ljus får man ofta sådana här bilder. Reflexer helt enkelt. Kameran tar en bild på sin egen blixt.
Helt naturligt och absolut inget konstigt. Att kameran skulle fota något vi inte ser är bara dravel.
fuchsian
CITAT (gnon49 @ 02-11-2010, 11:39) *
Tar man kort i dåligt ljus får man ofta sådana här bilder. Reflexer helt enkelt. Kameran tar en bild på sin egen blixt.
Helt naturligt och absolut inget konstigt. Att kameran skulle fota något vi inte ser är bara dravel.

Utan bevis, är det helt rätt som du tänker. Inget konstigt i det. ..Fuchsian....
Fny
CITAT

Allt förutom din sista mening skriver jag under på rakt av, du har så rätt så! MEN däremot så skulle jag inte så lättvindigt avfärda möjliheten att fånga något på bild som vi inte själva ser, att kalla det för "dravel" är för mig lite väl starkt. Jag skulle snarare säga att vi helt enkelt inte har några bevis för att "övernaturliga" fenomen fastnat på foto. Sen VET vi faktiskt inte allt... Och jo, saker vi inte ser med våra egna ögon fastnar lite då och då på foton, och det är helt naturligt. Vi ser inte allt och framförallt så VET vi inte allt... sleep.gif Och det är inte ett argument för spökfotografier, det är bara ett stilla konstaterande!
skogstroll
precis, vi har inte bevis åt vare sig det ena eller andra hållet
silos
Allt är inte dravel här i världen förutom från dem som inte kan tro på det som de inte kan se med sina egna ögon!
Cacki
Med lite fantasi så ser det ut som en lätt framåtböjd person som står och fotograferar i motljus, iklädd ljus, tjock vinterjacka och mörka byxor/kjol. Snedficka på jackan och den räcker precis nedanför rumpan.
Det kanske är din egen vackra spegelbild i något med blank yta, Silos? Vad hade du på dej när du var där?

(Kul att fantisera om formen på moln också ibland.)
*Stintan*
Vissa människor ser mer än andra tror jag. Särskilt ute i naturen eller på en bild av naturen kan man ibland se alla möjliga figurer. Ju mer fantasi desto mer kan man se.
gnon49
Vad jag menade var att en helt valig kamera inte kan fånga in något som vi själva inte kan se. Kameran ser bara det vi kan se, även om vi inte registrerar allt vi ser i våra hjärnor. Det gör kameran. Och då pratar jag om helt vanliga kameror. Andevärlden vara eller icke vara är en annan sak.
silos
CITAT (Cacki @ 02-11-2010, 13:00) *
Med lite fantasi så ser det ut som en lätt framåtböjd person som står och fotograferar i motljus, iklädd ljus, tjock vinterjacka och mörka byxor/kjol. Snedficka på jackan och den räcker precis nedanför rumpan.
Det kanske är din egen vackra spegelbild i något med blank yta, Silos? Vad hade du på dej när du var där?

(Kul att fantisera om formen på moln också ibland.)

Jag hade på mig en mörk lila jacka och ljusgråa mjukisbyxor.Jag var inte framåtböjd utan stod rakt framför dörren till biblioteket och tog bilden genom glas dörren.

CITAT (*Stintan* @ 02-11-2010, 13:14) *
Vissa människor ser mer än andra tror jag. Särskilt ute i naturen eller på en bild av naturen kan man ibland se alla möjliga figurer. Ju mer fantasi desto mer kan man se.

Och de från den osynliga världen vågar då visa sig mer och mer när en människa har ett öppet sinne för den osynliga världen.Min mamma såg små varelse som skötte om hennes blommor och min mammas blommor var inte av denna värld:FANTASTISKA var de!
*Stintan*
Ja fotograferar du genom ett fönster/glasdörr så blir det ju lätt reflexer av blixten så det är säkert förklaringen.
silos
CITAT (gnon49 @ 02-11-2010, 14:45) *
Vad jag menade var att en helt valig kamera inte kan fånga in något som vi själva inte kan se. Kameran ser bara det vi kan se, även om vi inte registrerar allt vi ser i våra hjärnor. Det gör kameran. Och då pratar jag om helt vanliga kameror. Andevärlden vara eller icke vara är en annan sak.

Min mamma såg Jesus i en buske.En kvinna hade sett Jesus,men han hade försvunnit då kvinnan hämtade sin kamera,hon tog bilden av busken ändå och Jesus var där fortfarande,men kunde inte ses av vem som helst....

CITAT (*Stintan* @ 02-11-2010, 15:07) *
Ja fotograferar du genom ett fönster/glasdörr så blir det ju lätt reflexer av blixten så det är säkert förklaringen.

Jag tog en till bild till....
[attachment=56010:452.JPG]
Anma
Jag brukar titta på TAPS Ghost Hunters på tv4 plus, tror jag att den visas.
Det är hur kul som helst och de har i första hand intentionen att visa på förklarliga skäl till "spökerierna", men det kan de inte göra alla gånger. Mycket underhållande när man inte kan sova.
De flesta orber säger de direkt att det är damm. Vilket det också är. Små ljusklot däremot kan de inte alltid förklara.
Gossen Ruda
Jag hade funderingar på om du fotat genom en glasruta och då är det helt klart en spegelbild. Någon står bakom dig lätt framåtböjd och läser i en bok.
skogstroll
som fotointresserad så kan det ju helt klart vara ett fotofenomen, men för den skull betyder det ju inte att spöööken inte finns smile.gif man vet ju inte... snart är man väl ett själv
malcolm
Jag tror inte ett dugg på några övernaturliga fenomen utan är övertygad om att det är ljuset i glaset/linsen som orsakar dessa "spökbilder". Vi kan inte se vad som händer inne i ett prisma heller men ändå kan det reflekteras som regnbågens alla färger.
Anma
Ja, med min enkla kompaktkamera blir det många fler spökbilder än med makens systemdito. Beror det på kameran eller på att spökena väljer att visa sig för mig tro? g.gif

wink.gif
silos
CITAT (Gossen Ruda @ 02-11-2010, 16:29) *
Jag hade funderingar på om du fotat genom en glasruta och då är det helt klart en spegelbild. Någon står bakom dig lätt framåtböjd och läser i en bok.

Det fanns ingen bakom mig överhuvudtaget!
Anma
CITAT (silos @ 02-11-2010, 18:56) *
Det fanns ingen bakom mig överhuvudtaget!

Men det kan vara din egen reflektion ju.
*Stintan*
Ja det blir ju den egna spegelbilden såklart. Någon som står bakom kan ju inte synas.
Gossen Ruda
Det kan vara en spegelbild av en bild eller vad som helst. Det räcker med att ha ett skyddsfilter på objektivet för att få märkliga speglingar, en glasskiva kan ställa till med vilka optiska fenomen som helst.
Christa
Jag har inte läst hela tråden men spontant ser jag en tjej med lång ljust hår klädd i jeans och vit dunjacka.
Anma
Silos, vad hade du på dig när du tog fotot?
*Stintan*
Det har hon talat om lite längre bak i tråden.
Anma
CITAT (*Stintan* @ 02-11-2010, 20:15) *
Det har hon talat om lite längre bak i tråden.

Missade det, sorry!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon