sarhe1
Jag grävde bort en gammal syrénhäck i helgen och vill plantera en krusbärsbudke där istället. Då jag läste på lite om plantering insåg jag att busken behöver vattnas regelbundet (var tredje dag stod det) i början. Eftersom det handlar om vårt lantställe, blir det svårt att ordna på våren. Alltså:

- finns det krusbärsbuske i handeln nu?
- kan jag planera så här sent på hösten (zon 4)?
- är det teoretiskt sett bättre att plantera nu (fuktigare dvs
- kan jag plantera på samma plats där det stått något tidigare (syrén)?

Tack!

/Sara
Åsa, mälardalen zon 2
Det går utmärkt att plantera nu men om det finns plantor i handeln är nog tveksamt man brukar ju sälja ut sortimentet på hösten på vintern brukar man inte ha en massa växter ute i området för trädgårdsväxter.

Och ja du kan plantera dr det stått syren förut ta bara jord från något annat ställe i trädgården och fyll på med (köpejorden är ofta sämre än det man har i trädgården).

Och ja det kan vara bättre att plantera på hösten ifall man inte har möjlighet att vattna regelbundet vid vårplantering
blomkronan
Ja du kan plantera krusbär nu, problemet är bara att hitta en. Alla har ju reat ut sina träd och buskar nu länge.... jag var på min plantagen butik i går och det fanns ingen ting kvar... bara ett par perenner på en vagn.

Men hittar du en så är det bara att gräva ner.

edit: jag är inte så snabb på att skriva giggle.gif Åsa hann före
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon