Trädgårdsmåstaren
Är det för sent att dela en trädgårdsiris och plantera den på ny plats? Jag har läst att de helst ska flyttas efter blomning, och undrar om blomningen uteblir om jag delar den i vår.
ingrids
Jag kan inte säga hur man bör göra, men i zon 2-3 glömde jag uppgrävda irisknölar i ett skyddat men inte uppvärmt förråd. Hittade dem på våren, grävde ner dem och de blommande snällt. Nu var detta en extremt tacksam sort, jättevanlig ljusgul iris, som tålde det mesta så jag kan inte svara för om känsligare sorter kan bete sig likadadant. Över zon 3 skulle jag inte våga chansa i alla fall.
Trädgårdsmåstaren
Intressant - jag bor i zon 2 och har också den jättevanliga ljusgula irisen. Om ingen annan säger annorlunda så väntar jag nog med att dela och flytta dem till våren, och hoppas att de vill blomma till sommaren.
Peztis
Jag grävde om en rabatt på försommaren och de blommade då om än inte lika rikligt senare på sommaren.

Så visst går det...
Trädgårdsmåstaren
Tack, låter trösterikt. Jag älskar vår iris, och vill inte missa en blomning om jag kan undvika det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon