Full version: Majs
Eva St
Undrar om det är någon ide att jag sätter majs i år igen. Förra året satte jag ett antal plantor som växte och blev rejält stora. Jag hade inte satt dem i rader för det hade någon av er lärt mig att det var bättre för pollineringen om de växte i cirklar liksom. De växte och frodades och jag var lycklig ända tills jag skulle skörda - då var bara ca halva kolvarna majskorn på - stora partier var kala. Hur ska jag göra för att få hela kolvar i år.
Eva St
solkatten
Det här hittade jag när jag gjorde en sökning på Internet:

CITAT
Konsten att odla majs. Årets sommar var en perfekt sommar för de som vågat sig på att plantera egen majs. Enklast är att köpa plantor som finns i välsorterade butiker. De vill ha näringsrik kraftig jord. Gärna planterade i ett skyddat läge, vid ett plank med mycket sol. Sedan är det bara att vattna och gödsla som vanligt och i slutet på september står de ståtliga plantorna där med sina kolvar och hårtofsar. Skörda genom att bryta av under kolven, skala och koka dem i lättsaltat vatten till de blir mjuka. Avnjutes med en klick smör och lite örtsalt. Det går enkelt att frysa in kolvarna 2 och 2. De bör avnjutas inom 3 månader då är de godast.

Sen har jag läst om en kille som odlade dom i spänner (hinkar) lite nergrävda i landet för att enligt honom blev jorden dålig. Stämmer detta?
Almdalen
Förra sommaren odlade jag Majs i 10 l hinkar, placerade dem vid söder vägg och de gav utmärkt resultat. Mycket vatten och gödning!

Så Eva prova du igen.

/Ingegerd
Eva St
OK - Gör ett nytt försök i år men vad berodde det på att kolvarna inte hade majskorn mer än på vissa ställen har det med pollineringen att göra eller?De verkade ju trivas för själva plantorna var stora kraftiga och fina och majsen smakade gott det lilla som var men det vore ju bra mycket roligare att få hela kolvar. Vatten och gödning tyckte jag de fick eller kan det bero på att jag trots allt var för snål med detta.
Eva St
Almdalen
Tyvärr kan jag hjälpa dig med varför det blev så, skulle det vara pollineringen borde du inte fått några kolvar alls. Men att de inte skulle stå i rader har jag aldrig hört. Kanske är det vattnet som inte räckte till, vissa växter ger mest blad om de får mycket gödning, kanske gäller det majs också?
Kanske finns det någon annan som vet?

/Ingegerd
ariana

Så här odla jag majs för första året i somras i pallkragar det blev jättefina först satte jag frön i växthuset
Eva St
Kanonfint men mina blev också stora och fina i plantorna - men dessa förbaskade kolvar som inte utvecklades som de skulle. Fick du hela kolvar på dina
Eva St
ariana
Ja det var supergott kanske att de fick ett skyddat läge i pallarna
vatten o näring med gräs
sommaren var ju fin här i Bohuslän jag skall pröva igen tongue.gif
Eva St
Ja jag kan ju inte skylla på att vi hade så mycket sämre väder här uppe i Skaraborg
Eva St
Tesa
Det var nog dålig pollinering som gjorde att kolvarna bara blev "halvmatade". Varje strå i "hårtofsen" skall väl pollineras för att det skall bli riktigt bra och vindpollinering kan ju vara oberäknelig. Man kan hjälpa till lite genom att bryta av en hanblomma och vifta runt med lite på tofsarna så blir nog resultatet ett annat tongue.gif
Eva St
Och hur ser jag att det är en hanblomma. Är det bara det de hänger på så ska jag vifta så det står härliga till
Eva St
Tesa
..hanblommorna är det där spretiga i toppen på majsplantan som ser ut som en väldigt illa behandlad julgran tongue.gif
ariana
Det va bra du sa detta Tesa
så kanske jag med lite tur kan lyckas nästa år också
men det beror ju på om det blir en fin sommar
rolleyes.gif
Eva St
Tack Tesa nu ska här viftas och sedan hoppas jag på en delikat måltid med HELA kolvar
Eva St
Genfors
Hej,

Jag testade majs för första gången förra året, det gick inte så bra. Problemet var att mina förodlade plantor blev stora men svaga och
rangliga så de gick av ganska fort, någon som har några bra tips?

Det slutade med att jag direktsådde i stora krukor och det blev rejäla och ståtliga plantor men dåligt utvecklade kolvar, kanske ska testa pollenerings tipset ovan.

Jag är fruktansvärt obildad när det gäller gödning, vad bör jag använda till mina stora blomlådor med planteringsjord?

Det jag tänkte odla är bla tomater, majs, paprika

Mvh,

Mats
anna_carolina
när sår ni majs ni som gör det????
Susanna
Jag brukar direktså min majs i skiftet april/maj men då är det i zon 1. Har dessvärre ingen riktig koll på när man ska förodla den!

Susanna
Tesa
Jag brukar så majs i pluggbrätt nån månad innan de ska planteras ut- dom gror fort och hinner bli ca 20 cm innan det är dags, på så sätt så "tjänar" jag en månad. Annars riskerar jag att inte hinna få nån skörd för när frosten kommer är det slut...
Om jag inte har så många plantor så sätter jag dom enochen i förskjutna rader med 25 cm emellan i en fyrkant. Om dom står såpass tätt så stöttar dom varandra rätt så bra...och pollinerar varandra bättre än i en lång rad, annars kan man sätta dom 2o2 också och då kan man ha lite längre emellan raderna (så man kommer in emellan) och 50 cm mellan plantorna
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon