Hej!
Jag undrar vad som egentligen gäller för växter som inte vill stå i för blåsiga lägen!
Jag flyttade till ett "nytt" hus (nytt för mig, huset är från 1860-talet...) för drygt ett år sedan, och håller nu på för fullt med trädgården. Mitt hus ligger som på en liten ö i ett öppet odlingslandskap, och på senhösten och vintern kan det blåsa rejält här, men på sommaren/sensommaren, då är det i princip alltid vindstilla.
Det jag undrar är alltså om växter som inte gillar blåst vill ha det vindstilla året om, eller om det bara gäller när de blommar?
Hoppas på kloka svar från några av alla de trädgårdsproffs som huserar här!
/ Signe
Solstorm
02-11-2010, 09:17
Många växter far väldigt illa på vintern när det är kallt och blåser. Du kan förändra ditt mikroklimat med vindskyddande häckar och buskar. Det har väldigt stor betydelse för vilka växter som ska trivas.
Gunilla T
02-11-2010, 10:18
Det beror nog lite grann på vilka växter det gäller. En del växter t.ex. Clematis blåser lätt sönder om de står i ett blåshål men många är inte särskilt känsliga för kyla. Höga växter kan blåsa av eller börja luta i vindriktningen.
På sommaren är den vanligaste vinden den som kommer från sydväst och på vintern blåser det ofta kalla nordliga vindar som kan sänka temperaturen rejält i trädgården. Växter känsliga för kyla bör därför skyddas mot nordliga vindar. Genom häckar eller annan vegetation kan man skapa ett gynnsammare mikroklimat för växter.
Själv odlar jag mest grönsaker och ettåriga blommor, men betydelsen av vindskyddat läge blir ändå väldigt tydlig: Mina odlingsland ligger skyddat från nästan alla vindar (genom trädpartier och berg) och mina grönsaker blir faktiskt betydligt frodigare och också klara tidigare än hos grannarna längre bort som har ett ganska öppet och oskyddat läge för sina odlingar. Detta är södra Bohuslän, och jag skulle nästan tro att mina odlingar ligger i zon 1, och andras i zon 2 - trots att vi odlar rätt nära varandra.
Hej
Naturliga skydd som buskar och häckar första bra insats som ska lägga på trädgård särskild om de är vintergrön .
H:Bassam
ingrids
02-11-2010, 16:50
Det låter som att du i alla fall kan ha perenner som inte gillar blåst, för de vissnar ner inför vintern och kan njuta av dina vindstilla somrar.
Tack för alla svar!
Ingrids >> Det var det jag hoppades på...

Jag tar helt enkelt och testar, trivs växterna inte så får jag väl "möblera om" lite i rabatterna...
Jag har planterat en del buskar i trädgårdens utkanter för att få mer vindskydd (eller, framförallt för att få lite insynsskydd från landsvägen som går förbi utanför), och så finns det redan en hel del träd och naturliga snår som ramar in och ger en del skydd. Men utsikten från trädgården är SÅ fantastisk, så jag vill inte skymma den för mycket heller.
/ Signe
--------------------------------------------------------------------------
Odlar i zon 1 med stor entusiasm!
ingrids
02-11-2010, 22:58
Du kan testa att göra både och - plantera skydd och behålla en snygg utsikt. Ett trick som lärs ut när man fotograferar är att rama in bilden så blir den snyggare. Det görs och funkar i trädgårdar också. Fundera över var några träd eller högre buskar skulle kunna funka som inramning till utsikten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.