skrotfibbla
02-11-2010, 09:58
I vintras blev flera av mina unga träd sorkgnagda under snön och nu ska jag plantera fler och funderar på hur jag kan skydda dem från angrepp.
Tror ni att det hjälper om man stoppar ner vitlökar i gropen plus gnagskydd runt stammen förstås.
Jan af Lisö
02-11-2010, 13:04
Läste att man skall trampa snön runt stammen asap efter snöfallet. Går säkert bra i hemmaträdgården, man knappt vid sommarstugan....
Hej
Man kan sprida stark paprika bitar omkring området för att sork inte tycker paprika lukten.
H: Bassam
Jan Lindgren
02-11-2010, 18:50
Hej!
Det beror på vilka sorkar du har. Vattensork är nästan omöjlig att stoppa. Plantera med en tät nätbur runt rötterna. Max 10mm maskor. Åkersork går nog att stoppa med att trampa till snön eller att sätta skydd runt stammarna. Jag räknar med stora förluster varje år på grund av vattensorkarna.
MVH
Jan Lindgren
*Stintan*
02-11-2010, 23:42
CITAT (skrotfibbla @ 02-11-2010, 09:58)

I vintras blev flera av mina unga träd sorkgnagda under snön och nu ska jag plantera fler och funderar på hur jag kan skydda dem från angrepp.
Tror ni att det hjälper om man stoppar ner vitlökar i gropen plus gnagskydd runt stammen förstås.
Jag fick rötterna på några äppelträd totalt uppätna av sork. Köpte nya och petade ner en massa vitlöksklyftor runt omkring vid planteringen. Petade sedan ner mer vitlök i ett par år och träden klarade sig faktiskt så jag tror på vitlöken. Jag petade bara ner löken fingerdjupt ungefär. Jag planterade visserligen mina träd på våren men det kanske funkar nu också. Hoppas det går bra med dina nya träd ändå.
Å Om man nu har fått sork/mullvard i sin trädgård.
Hur fasen får man bort eländet.
Hela sommaren har varit ett rent helvete.
Har testat elektriska stampare, fällor, burar, urin, gift vad mer kan man göra?
Man vill inte göra som min morfar alltid gjorde att fylla hållen med spillolja och sedan tutta på.
skrotfibbla
03-11-2010, 11:37
Ja, det är ett elände med de små marodörerna.
Har läst på och tror det är åkersork som finns här. Ska ändå följa Jans råd och klä gropen med nät.
Vad bra att vitlök kan fungera då ska jag prova med det också.
Det är guld värt att få ta del av all erfarenhet soom finns här! Tack tack!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.