|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26
Det låter som en ypperlig idé! Jag har ändå slipat rätt mycket, trä, metall, lacker och färger, ganska vårdslöst, men detta tog priset, och överlägset också! Helvete va jag hosta!  Mattias__o: Jäkla fina bilder!  Jäkligt spännande sorter, och staarka?
mattias__o
17-08-2011, 20:12
CITAT (PMK @ 17-08-2011, 12:25)  Mattias__o: Jäkla fina bilder!  Jäkligt spännande sorter, och staarka? Tack. Habanero Lemon tycker jag inte är lika stark som vanlig habanero men den är stark så att det räcker för mig. Smaken är dock helt fantastisk. Chocolate Scotch Bonnet har jag aldrig provat så det ska bli spännande. Det tar bara några dagar till så är den helt mogen.
tommot123
18-08-2011, 20:08
Anja Danmark
18-08-2011, 21:29
CITAT (MORTLACH @ 15-08-2011, 22:43)  PMK , ser jättefint ut det där ... Sitter här och njuter av min sena semester I förra veckan plockade jag 16 st fishpeppers som var grön-gul randiga som sen dess har legat i kylen . I kväll mellan lite öl & en singelmalt fick jag för mig att provsmaka min fishpepper direkt från kylen som lite het snacks ... WOW ... hetare än dom jag provade på förut hehe Måske ved du det - men Fish er ikke moden, før frugterne er blevet røde...
Det var stora o fina plantor Tommot!!
tommot123
19-08-2011, 11:08
CITAT (Iren @ 19-08-2011, 10:13)  Det var stora o fina plantor Tommot!!
Ja de når nu taket!
tommot123, hur stor kruka har den sista, AjiHabanero?
tommot123
19-08-2011, 11:22
En chilibytartråd vore kul för jag har hur mycket fröer som helst! Försökt ge bort till vänner och bekanta men inte varit intresserade! Får många nya sorter i höst. Bl a Aji Habanero som är mycket god, smakar lite som persika! Tommy! CITAT (PMK @ 19-08-2011, 12:16)  tommot123, hur stor kruka har den sista, AjiHabanero?  En 10 liters hink men kan nog ha en kruka på 15-20L. Denna chili växer mycket snabbt och kan bli en jätte! (och är mycket god) Tommy!
MORTLACH
19-08-2011, 15:04
CITAT (Anja Danmark @ 18-08-2011, 22:29)  Måske ved du det - men Fish er ikke moden, før frugterne er blevet røde... Jag vet , jag plockade av en del av frukterna för jag ville få i gång mer fruktsättning på plantan .. den hade stannat av. Och nu har det börjat komma mer igen av den. Men redan nu verkar dom som jag har provat på ha ett rejält sting i smaken
Här kommer ett par bilder på min testodling. Det är en kombination av det jag själv vill odla och det mina barn vill odla men bilderna är tagna för att visa hur plantorna bor. Vill gärna ha kommentarer på vad jag ev gjort fel. Mobilbilder som är kraftigt förminskade. 3x36w/830 som kommer att bytas mot lysrör med högre k. Odling1.jpg Odling2.jpg
En chilifröbytartråd är jag också gärna med på. Har bara två olika sorter som jag kan komma att dela med mig av, Fatalii och Caribbean red habanero.
Odlar iofs även Apache men det är ju en F1 hybrid och därmed inget att dela med sig av.
Lyckades med konsstycket att skapa en ny tråd när jag skulle svara i denna tråden....
Birre77
22-08-2011, 21:02
Igår såg jag rött! [attachment=64130:IMG_1544_87.jpg] Carribean Red till vänster och...
... Bhut Jolokia till höger. [attachment=64131:IMG_1545_87.jpg]
Birre77
22-08-2011, 21:08
Efter skörd av 98st Red Savina, 72st Carribean Red och 46st Bhut Jolokia så finns några kvar som fortfarande är lite orange. [attachment=64132:IMG_1555_86.jpg] Lagom att skörda till nästa helg kanske...
Anja Danmark
22-08-2011, 22:16
De nyeste billeder fra drivhuset, taget her til morgen: https://picasaweb.google.com/10992730822617...feat=directlinkDer er ved at være rigtig meget klar til høst nu. Indtil videre har det været en fantastisk sæson! Og så er jeg jo i gang med et LED-eksperiment, så jeg forhåbentlig kan plukke frisk chili til nytår. Planterne er sået d. 4. juni og har udelukkende stået under LED-lys: [attachment=64133:LED_planter_220811.jpg] Planterne er Nora de Bola, Mild Jalapeno og Vicente's Sweet Habanero.
tommot123
24-08-2011, 12:38
Lite bilder  [b]PimentaDaNeyde02  [b]Märkta  [b]Hot Paper Lantern!
Rebecca
24-08-2011, 13:17
Jisses vad mycket frukt ni alla har! Jag inser ju nu att mina plantor hade kunnat ge så mycket mer om jag planterade om dom till större krukor än vad jag gjort. Jaja, man lär sig mycket av att titta på er andras resultat!
Apache: [attachment=64163:apache.jpg]
Yellow thai: [attachment=64164:yellow_thai.jpg]
[attachment=64165:tr_d.jpg]
Bhut jolokia: [attachment=64166:bhutjolokia.jpg]
CITAT (Birre77 @ 22-08-2011, 22:02)  Igår såg jag rött! Carribean Red till vänster och...
... Bhut Jolokia till höger. Satan i gatan!! Har dem stått ute hela tiden? Hur stora är krukan? Mycket imponerande!! Kul!
Birre77
24-08-2011, 19:42
CITAT (PMK @ 24-08-2011, 16:10)  Satan i gatan!! Har dem stått ute hela tiden? Hur stora är krukan? Mycket imponerande!! Kul!  Dom stod som tur va inne tills några veckor efter påsk då det va några minusnätter in i mellan. (Hade 10-15 plantor som inte gillade minusgrader 3 nätter i rad.) Men sen har de stått ute. De stod ganska länge i 7L fyrkantiga innan jag satte över dom i dessa 10L "blomspänner". Men jag har gjort en reservoar i botten av dom med lekakulor och markduk och borrat hål så överflödigt vatten kan rinna ut. Dom rymmer kanske 8-9L jord. De frukterna jag plockade från red savina och Carribean red va ganska små men där kommer stora gröna frukter på dom nu så jag hoppas dom mognar fint nu när småfrukterna när borta. Sen skall man bara ta hand om frukterna också. De blev poppis på jobbet iaf. Både av folk som gillar chili och av dom som inte läste varningstexten jag lade brevid.
Jahapp då vet jag att odlingar och katter inte går ihop. Resultatet blev 10 döda habanero, 5 döda vattenmelon och 4 döda paprika.
En sak lärde jag mig iaf. Det är bättre att sätta fröna i små singelkrukor än i många som sitter ihop. Det var ingen lek att få upp den enda plantan (paprika) som överlevde utan att allt från dom döda rasade ut samtidigt. Har tyvärr inga små singelkrukor hemma så jag sådde om som tidigare. Ska köpa innan jag drar igång på riktigt.
Den överlevande plantan fick flytta in i en 8 cm kruka trots att det andra bladparet precis börjar skymta. Hoppas den klarar flytten.
Ni som brukar beställa från Örtagården. Brukar det vara problem med att vissa sorter tar slut tidigt eller kan man vänta till vintern med att beställa?
CITAT (tommot123 @ 24-08-2011, 13:38)  Lite bilder  [b]PimentaDaNeyde02  [b]Märkta  [b]Hot Paper Lantern! Fina bilder! och det var riktigt kul att se de märkta frukterna på bilden! Sån variation...
RB9310: För det första, tråkigt att höra! Men min systers katt bet av deras Hungerian Hot Wax de fick av mig, men tro fasen att den växte upp lika fort igen, med en jääkla fart helt enkelt! Så man vet aldrig! Men, du är helt rätt ute i alla fall, väldigt mycket bättre att så i individuella småkrukor!
Åkte och köpte småkrukor på Blomsterlandet. Hittade en halva priset korg med fröer. Grävde riktigt djupt bland alla blommor, ärtor och grönsaker och hittade en påse med Hungarian Hot Wax. Kommer inte att kunna hålla mig så i helgen sätter jag igång på riktigt. Ska bli jäkligt kul
Då var 12 st Hungarian Hot Wax nere i sina krukor. Sparade 9 frön ifall det sker fler kattangrepp..
Lina och Olav
28-08-2011, 17:57
Har någon något tips på en mild chili? Jag har ett 10-tal sorter i växthuset men dom varierar från starka till mycket starka. Sambon är inte lika förtjust i det starka som jag men jag hade tyckt det vore kul att odla något han kan äta också. Jag hade tänkt mig snäppet upp från paprika - det måste väl finnas? (jag har inte läst igenom hela tråden den var så lång....)
Såg den här listan. Vet inte hur bra den stämmer och den var långt ifrån komplett men några sorter fanns det iaf. Chilisorter.
En liten fråga....jag har MASSOR av chilisar ute som inte mognat ännu (satte dem i januari som vanligt så jag vet inte varför det tagit sån tid i år). Läste att tomatplantor kan man plocka bort blommor och toppen om man vill att de ska mogna fortare....är det samma sak med chilin? Mina chilisar verkar aldrig vilja sluta blomma trots ett överdåd av frukter!
MORTLACH
29-08-2011, 16:11
Nu börjar min fish pepper mogna , ett par frukter är snart helt röda. skall bli kul att testa styrkan på dom
Anja Danmark
29-08-2011, 17:18
CITAT (Suz @ 29-08-2011, 15:15)  En liten fråga....jag har MASSOR av chilisar ute som inte mognat ännu (satte dem i januari som vanligt så jag vet inte varför det tagit sån tid i år). Läste att tomatplantor kan man plocka bort blommor och toppen om man vill att de ska mogna fortare....är det samma sak med chilin? Mina chilisar verkar aldrig vilja sluta blomma trots ett överdåd av frukter! ja - jeg vil da tro, at hvis du konsekvent piller blomster og nye skud af, så vil de modne lidt hurtigere - men det går ekstremt langsomt i år....
CITAT (Anja Danmark @ 29-08-2011, 18:18)  ja - jeg vil da tro, at hvis du konsekvent piller blomster og nye skud af, så vil de modne lidt hurtigere - men det går ekstremt langsomt i år.... Tack för ditt svar Anja! Då tar jag bort alla blommor och skott. En liten tröst att höra att det är fler som tycker det går långsamt i år!
tommot123
29-08-2011, 18:08
Undrar hur länge pimenta da neyde behöver på sig innan de mognar? PimentaDaNeyde02.JPG
CITAT (Suz @ 29-08-2011, 18:31)  Tack för ditt svar Anja! Då tar jag bort alla blommor och skott. En liten tröst att höra att det är fler som tycker det går långsamt i år! Ja tänk det tycker jag med o dom blommar o sätter massor med frukt men då blir det nog bra att gallra då....
Anja Danmark
29-08-2011, 19:46
CITAT (tommot123 @ 29-08-2011, 19:08)  Undrar hur länge pimenta da neyde behöver på sig innan de mognar? PimentaDaNeyde02.JPGDe bliver lidt lysere i farven - prøv at se her: http://www.wildchilli.eu/forum/viewtopic.p...93&start=10
Tittade in till mina plantor idag efter jobbet. 8 av 10 fröer från röd habanero och 1 av 2 fröer från orange habanero kikade upp + diverse annat icke chilirelaterat  Nu väntar jag bara på att mina Hungarian hot wax ska vakna till liv.
tommot123
30-08-2011, 19:31
Tack Anja! Då vet jag när pimentan har mognat!
Har suttit nästan hela veckan och bläddrat katalogen från Örtagården. Tror jag har bestämt mig till slut. Beställer betydligt mer som inte är chili men det blir iaf 6 sorter som det ser ut nu. Ska skicka beställningen i morgon.
Bih Jolokia Blondie Blue Christmas Habanero Lemon Piment Da Neyde Piri Piri Mallorca
Hittade inte Piri Piri Mallorca på hemsidan så den kan bytas ut. Har redan planterat Hungarian Hot Wax. Någon som har kommentarer på beställningen innan jag skickar den?
Ja men det ser väl spännande ut! Har själv bara odlat Bhi/Bhut Jolokian av dom men det finns ju så många läckra!!! Lycka till!
Alexander-VG-zon3
03-09-2011, 23:50
Bhut Jolokian vågar jag nog inte äta men rolig att ha ändå.
Här är några av vår senaste beställning av nya sorter för det nya chili-året.
Pompeii Gambia Maui Purple Nepalese Bell Fuego Assam Bhut Jolokia Cielo Rojo Bassotto Chenzo Espanola Stromboli Fresno Etna Clavo Numex Big Jim Early Jalapeno Pasilla Bajio Marbled Cascabel Yalova Yağlık 28 Capsicum cardenasii
I år ska vi inrikta oss på sorter som ger skörd snabbt och som tål ''short-season climate'' , men även lite annat kul.
MORTLACH
05-09-2011, 15:39
Nu har hälften av mina fishpeppers fått en fin röd färg och till min glädje så ser jag att både Jalapenon och min Lemondrop börjar växla färg ...
Nu är det bara Habeneron kvar , men den satte jag några veckor senare än dom andra så den får jag nog vänta på ett tag till
MORTLACH
06-09-2011, 19:55
Beställt lite inför nästa säsong : Cascabelle Chiluacle Negro Guajillo Mulato Islena Czechoslovakian Black Hungarian Black Jamaican Bell Pimenta Da Neyde Chocolate Scotch Bonnet plus Kali Mirch som jag har fått av Birre77  tack
Birre77
08-09-2011, 18:47
CITAT (MORTLACH @ 06-09-2011, 20:55)  Beställt lite inför nästa säsong : Cascabelle Chiluacle Negro Guajillo Mulato Islena Czechoslovakian Black Hungarian Black Jamaican Bell Pimenta Da Neyde Chocolate Scotch Bonnet plus Kali Mirch som jag har fått av Birre77  tack Och tack vare Mortlach så har jag nu Fishpepper inför nästa år. Tackar och bockar så huvet slår i knäna. Vad säger ni? Skall vi köra på Claw's fröbytartråd på http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=110817 eller har det redan börjats någon annanstans?
tommot123
08-09-2011, 19:16
Går bra för min del! Har skördat det mesta för i år! Har nog bortåt 100 sorter att byta med! En del även från fjol och året innan! Mkt hett? Ett par år gamla brukar gro fint men tar ngt längre tid på sig! Mvh Tommy!
En lite rolig fråga! Vilken sort har gett FLEST frukter för er? I år eller totalt någonsin, vilken sort producera bäst?  Jag får nog säga att det står lika mellan Cayenne och Goat Horn för min del, men ingen av dem gav sådär vråålmycket, som vissa andra jag sett på bild här och på andra ställen! Bara nyfiken!
Alexander-VG-zon3
09-09-2011, 11:49
Lava caribe och Kung pao har gett mycket iår, likaså Ciliegia piccante har en hel del och detta på friland.
Men nästa chili-år när vi ska testa tidiga sorter så hoppas v i på lite mer.
Dom vi krukade upp från friland blommar och växer fortfarande ganska mycket (står nära östväggen). Dom som står ute nu så ger Capsicum chacoenseoch i kruka och Manzano på friland bäst, innan i år var dessa lite segare.
Alexander-VG-zon3
09-09-2011, 12:14
Anja Danmark
09-09-2011, 12:27
Jeg ved ikke, hvilken af mine planter, der har givet mest - men Citronchili og Blondie er i hvert fald nogle af dem...
Og her er et billede at lidt friskplukkede chilier fra i dag - jeg skal til chilifestival i morgen, og der skal de med:
[attachment=64597:h_st_chilifestival.jpg]
tommot123
09-09-2011, 12:39
Hot paper lantern fick jag 400-500 frukter på ifjol men den var då en tvåårig planta. Blondie, Aji Habanero, Aji Amarillo, omnicolor, 7pod, vit hab, patricia, fiesta, aji benito, Fatalii ger bra tycker jag! Lyckas man övervintra habanerosorterna brukar de ge väldigt bra andra året. Tommy!
Alexander-VG-zon3
09-09-2011, 13:03
Bilder från odlingslotten Manzano, har blivit bra och växer lite kul.    CITAT (tommot123 @ 09-09-2011, 13:39)  Hot paper lantern fick jag 400-500 frukter på ifjol men den var då en tvåårig planta. Vår är första år, har gett ganska dåligt. Kanske har den inte trivs bra på friland. Ska kanske ta in den för den står ute än. Då kanske vår ger lite mer nästa år, dom brukar ju starta tidigare med. CITAT (Anja Danmark @ 09-09-2011, 13:27)  Jeg ved ikke, hvilken af mine planter, der har givet mest - men Citronchili og Blondie er i hvert fald nogle af dem...
Og her er et billede at lidt friskplukkede chilier fra i dag - jeg skal til chilifestival i morgen, og der skal de med:
[attachment=64597:h_st_chilifestival.jpg] Åhh vilken härlig bild, chilifrukter är så vackra.  kan du inte ta bilder från festivalen ?
Ok.. min Hot paper lantern tog nog lite väl mycket stryk vid ett tillfälle tidigt på säsongen med kyla, blåst osv, då blad och maaassvis med blommor föll rakt av. Så hade det inte inträffat kanske jag hade fått bra av den, nu har jag.. ca 30 stycken frukter på min, ganska små men på väg att mogna i alla fall, från en 6 liters kruka. Ska ha mycket större krukor nästa år!
Blondie har jag sett tidigare att dem kan ge massor, tack för tipset!
mattias__o
15-09-2011, 20:13
Även om hösten närmar sig på allvar nu fortsätter chilisarna att mogna. Idag plockade jag bla. 42 st habanero lemon. [attachment=64777:namnl_st_52.jpg]
Kul att dom fortsätter att ge frukt trots att det är så sent på året. Hittade en påse Hot Lemon idag när jag köpte mer blomjord... Givetvis för halva priser
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|