Full version: 2011 års chilitråd
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26
MrLeaf
CITAT (RB9310 @ 14-10-2011, 18:55) *
Just ja, kom på en sak. Hur länge ska man vänta på att fröerna ska gro innan det är dags att ge upp hoppet och plantera nya? 5 veckor?

5 veckor är nog lite väl länge ja. Nu har jag iofs hört att habanero och liknande sorter tar tid på sig att gro, hört vissa säga ett par veckor men det är i kruka i jord. Men det är bara vad jag hört.

På't igen bara smile.gif

Edit: Den där chiliölen lät originell, vet inte om det lät gott eller inte men man skulle ju helt klart testa. Iofs är det inget som hindrar att man skivar ner lite chili i fredagsölen, det är ju ett bra sätt att slippa köpa en hel låda om inte annat tongue.gif
Chili i varm choklad vet jag dock inte mycket som slår. Men då ska det vara hemgjord choklad, i gryta på spisen gärna med mycket kakao så den blir mörk och mustig.

Kan förresten tipsa om en god viltsås som passar till vildsvin framförallt.
Man gör som vanligt, mjöl och lite vatten ihop med skyn. Sen smaka sig fram med kakao och chili.
Otroligt god sås. Testa smile.gif Chilin ska dock inte vara dominerande, ska bara lämna ett sting på tungan som eftersmak.

RB9310
CITAT (Birre77 @ 14-10-2011, 20:24) *
Chili Beer (nr 89327 på systemet) rekommenderas!
Tydligen så tröttnade öltillverkaren på amerikanska "yuppis" som ville ha en lime istoppas i ölen och körde ner en serrano chili istället.
Hur som helst så vad den väldigt god!

Enda nackdelen är väl att man måste beställa en hel låda.

Har provat nästan 900 olika öl men missat denna. Dock är det som du säger en nackdel att det är kollikrav på den. 24 st för en förmodligen ordinär öl är riktigt blodigt men skulle gärna gå ihop och beställa den om vi var 4-5 st från samma ställe.

CITAT (Crazy4Flowers @ 14-10-2011, 19:46) *
De flesta sorter brukar gro inom 5-9 dagar, vissa sorter är segare. 5 veckor lät lite länge.

Ja dom fröer som har grott har gjort det inom 3 veckor men har för mig att jag läst på olika sidor t ex örtagården att man ska vänta minst 5 veckor. Nu menar jag i jord och inget annat.
urbangarden
Delskörd från höst 2011: Brun Bhut Jolokia på ena bilden. På andra bilden är det gul 7 Pod, en variant av Trinidad Scorpion och Bhut Jolokia.
RB9310
Fina frukter. Satte lite nya fröer igår och då bl a 7 pod.
Birre77
CITAT (RB9310 @ 14-10-2011, 23:21) *
Har provat nästan 900 olika öl men missat denna. Dock är det som du säger en nackdel att det är kollikrav på den. 24 st för en förmodligen ordinär öl är riktigt blodigt men skulle gärna gå ihop och beställa den om vi var 4-5 st från samma ställe.
Ja dom fröer som har grott har gjort det inom 3 veckor men har för mig att jag läst på olika sidor t ex örtagården att man ska vänta minst 5 veckor. Nu menar jag i jord och inget annat.

Vi delade 4st på en låda. 6 var för 180bojarder va det helt klart värt!
Men inte över 700 för en låda själv.
Man dricker inte mer än 2 per tillfälle.

@Urbangarden... Ser fint ut!
Gör du något skoj med dom eller bara äter dom, som dom är, som snacks?

@MrLeaf... Ha i Chokladen låter ju nice. Måste testa.

Nä, nu va det lördag!

Slante!
Iren
Inga öltips här men en uppdatering på Manzano orange, pubescens, som äntligen börjar mogna. Ligger på 12.000-30.000 på scoville skalan. Ny för mig så den ska bli kul att testa... [attachment=65554:oktober_2011_036.jpg]
K-ronan
Hej alla, idag såg jag att en yellow bhut jolokia hade mognat och blev lite överraskad av vilken fin gul färg den hade smile.gif

inte så bra bild men endå.

Sen tänkte jag passapå och fråga om hur stora rocoto plantor blir? Är dom som vanliga chilisar i storlek?
Iren
Snygg färg ja på Jolokian! Det är snygga plantor tycker jag och färgen på "den vanliga" är ju också den läcker - från lime till orange, sen är det ju inget man äter av precis....

Manzanon är första året för mig och den blir nog mycket större än den ca 1 m som min kom till i år. Sen stod den ute en del under sommaren o därför tror jag att den blev lite "sen".
Birre77
CITAT (Iren @ 17-10-2011, 19:19) *
Snygg färg ja på Jolokian! Det är snygga plantor tycker jag och färgen på "den vanliga" är ju också den läcker - från lime till orange, sen är det ju inget man äter av precis....

Manzanon är första året för mig och den blir nog mycket större än den ca 1 m som min kom till i år. Sen stod den ute en del under sommaren o därför tror jag att den blev lite "sen".

Det är väl klart att man äter Jolokian. Men man behöver inte mycket på en gång kanske. Den gula såg fin ut!
Jag har torkat och gjort pulver av många av mina jolokia. Det blir lite enklare att dosera i maten då.

Manzano såg ju fint ut. Lite svårt att avgöra på bilden hur stor den är.
Ser nästan lika stor ut som en tennisboll.
Sara i zon 7
Sitter och funderar över årets resultat. Nu har jag odlat Hot lemon och Lemon drops i två år, men varför är de så sena? Hinner inte gå fram. Sådde dem kring 1:a feb tror jag. Är Criolla sella tidigare? Är det någon i så fall som har fröer att byta eller sälja.
I övrigt ett sådär år. Inte lika mycket frukt som vanligt. En del nya sorter har inte gått fram som jag hoppats. Några positiva överraskningar ändå som Padron, sibirisk huspeppar och röda kyrkklockor till juldekorationerna.
Iren
Jaha då får jag testa att göra pulver av Jolokian, Birre, som du säger så är det kanske lättare att dosera;-D... Manzanon är strax under en tennisboll i storlek, men verkar väldigt massiv o tung faktiskt - ska bli intressant att dissektera sen...

Sara, jag tycker också att det blev sent med en del chilisar i år. Satte de flesta i jan o en del "impulsköp" i början av mars faktiskt. Men de sistnämnda var en del prydnads/mindre sorter o dom har varit tidiga. Ska du försöka övervintra några för då tror jag det blir betydligt tidigare skörd... Ingen Criolla tyvärr.
Sara i zon 7
Jag har aldrig prövat att övervintra. Lite rädd för löss bara. Undrar hur tidigt man kan sätta fröer för nästa år? Tänker om inte jan räcker som såtid.
De står i växthuset ännu.
Birre77
Idag kom mina flaskor jag hade beställt för chilisåserna.
Jag tänkte att jag gör två satser. En med Jolokia och en "mild" med Red Savina.
[attachment=65608:Jolokia_...280x760_.jpg]

De rostades i ugnen i ca 10min på grill och en fläkten åkte på då det luktade lite...

Sedan åkte de ner i en kastrull tillsammans med rörsocker å då jäklar hände det saker.
Jag borde ju kunnat räknat ut det med arslet att det skulle irritera lite luftvägar.
Sprang och öppnade tvärdrag i hela huset men det va så illa att det hostades även på nedervåningen. sad.gif

Tyvärr blev det inte så mycket bilder under själva tillagningen då jag mest försökte bli klar mellan host attackerna.
Men till slut blev det ialla fall upphällt på flaskor. Lite för rinnig i konsistensen kanske men det får duga.
Hoppas nu att den inte blev bra i smaken, för jag lär inte få göra om det koket i detta huset igen!

Jolokia sås!
[attachment=65610:Jolokia_...280x960_.jpg]

Den med Savina i fuskade jag kanske med mixningen. Den har skiktat sej lite.
Kanske skall göra om, göra rätt.
[attachment=65611:PA180036...60x1280_.jpg]

Återkommer när de provsmakats.
K-ronan
Sara, jag odlade själv hot lemon detta år jag sådde den i början av januari tror jag, och det va en av dom tidigaste som fick frukt för mig, jag skördade den för sista gången för 2 veckor sen så januari va perfekt för mig iaf.

Iren får ja bara fråga när du sådde din manzano? växer rocoto sakta?
MrLeaf
CITAT (Birre77 @ 18-10-2011, 21:33) *

De rostades i ugnen i ca 10min på grill och en fläkten åkte på då det luktade lite...

Sedan åkte de ner i en kastrull tillsammans med rörsocker å då jäklar hände det saker.
Jag borde ju kunnat räknat ut det med arslet att det skulle irritera lite luftvägar.
Sprang och öppnade tvärdrag i hela huset men det va så illa att det hostades även på nedervåningen. sad.gif
Tyvärr blev det inte så mycket bilder under själva tillagningen då jag mest försökte bli klar mellan host attackerna.
Men till slut blev det ialla fall upphällt på flaskor. Lite för rinnig i konsistensen kanske men det får duga.
Hoppas nu att den inte blev bra i smaken, för jag lär inte få göra om det koket i detta huset igen!

Jolokia sås!

Det där såg så sjukt nice ut smile.gif
Har en hel del frukter på mina Lombardo som mognar fortfarande.
Dock har de nu åkt ut i förrådet under en lysrörsarmatur på 2x36 watt. Det är 3 fullvuxna lombardoplantor samt 2 st dvärgpeppar som trängs där.
Så fort jag hinner ska jag fixa en egen armatur med 4x20w le att komplettera med.
Hoppas de klarar sig över vintern iaf.
Dvärg/prydnadspepparn är nog ganska tålig tror jag, de andra kanske lite mer krävande.
Men vi får se smile.gif

Såsen såg riktigt trevlig ut, får hoppas den uppnår önskad effekt smile.gif

eNChili

Jolokia sås!

Ser grymt gott ut. Får jag fråga var du köpte dina flaskor?
Iren
Kul med dina chilisåser Birre, intressant med tips på tillagning! Förstår du "rensar rören" med oset;-D!

K-ronan, jag sådde Manzanon 24/2 och tycker nog dom växte bra men förstår att själva frukten har en låång utvecklingstid. Den har stått inne i rumstemp i 2 mån och nu först mognar frukten som fanns redan då jag tog in den...

Sara, jag övervintrar mina chilisar mm i ett utrymme med 5-10 grader o stödbelysning. Får se hur mycket ohyra det blir men man får väl ge dom en "såpdusch" emellanåt. Klipper även ner dom efter jag slutskördat och hitills verkar dom inte alltför chockade. Kommer nästan inte att vattna alls så får dom "vila".

PMK
CITAT (Birre77 @ 17-10-2011, 20:47) *
Det är väl klart att man äter Jolokian. Men man behöver inte mycket på en gång kanske. Den gula såg fin ut!
Jag har torkat och gjort pulver av många av mina jolokia. Det blir lite enklare att dosera i maten då.

Manzano såg ju fint ut. Lite svårt att avgöra på bilden hur stor den är.
Ser nästan lika stor ut som en tennisboll.

''Dammet'' från när man maler/mortlar Jolokian måste vara nått djävulskt dock..? blink.gif

Också nyfiken på var flaskorna kom ifrån och hur såserna smakade!!
Birre77
CITAT (MrLeaf @ 18-10-2011, 22:26) *
Det där såg så sjukt nice ut smile.gif
Har en hel del frukter på mina Lombardo som mognar fortfarande.
Dock har de nu åkt ut i förrådet under en lysrörsarmatur på 2x36 watt. Det är 3 fullvuxna lombardoplantor samt 2 st dvärgpeppar som trängs där.
Så fort jag hinner ska jag fixa en egen armatur med 4x20w le att komplettera med.
Hoppas de klarar sig över vintern iaf.
Dvärg/prydnadspepparn är nog ganska tålig tror jag, de andra kanske lite mer krävande.
Men vi får se smile.gif

Såsen såg riktigt trevlig ut, får hoppas den uppnår önskad effekt smile.gif

Nu någon dag senare så hade den skiktat dej ännumer så jag slängde i lite krossade tomater och kokade den i 30min för att redusera. Åsså mixade om den igen. Nu har den bra konsistens och ser mycket bättre ut.

Det va hyfsat drag i såsen!
Dum som jag a så slickade jag reflexmässigt av fingret som jag spillde på när jag hällde upp på flaskor.
Bra drag va ordet!

Dom kommer säkert trivas i det ljuset. Jag har liknanade ute i mitt garage. Och ett element som står på 15grader.

@eNChili
Jag köpte dom på www.flaschenland.de håller man sej under 10kg så är frakten 9Euro.
Hittade här i sverige men då skulle man ju typ köpa en hel pall med 1000 flaskor så det fick bli från tyskland.
De jag köpte som är på bild heter 100ml Marasca och 187ml Bordeaux-Airline.

BTW... jag mätte Pimenta de Neye plantan jag fick av dej innan jag klippte ner den. 2,70M va den!
Inte konstigt att den tog upp hela bilen!

@PMK
Jag kör i en kaffekvarn med knivar som har ganska tätt lock. Men jag gör det ute i garage med munskydd.
Jag gör inte det i köket igen!
urbangarden
Här är är en bild på brun 7 Pod "Douglah". Mina plantor är på sin sista serie skörd för sommaren. Jag köpte en hydroponics utrustning för över 2 år sedan som jag inte testat ännu. Men håller på att planera inför min första hydroponics odling.
Alexander-VG-zon3
CITAT (K-ronan @ 17-10-2011, 18:50) *
Sen tänkte jag passapå och fråga om hur stora rocoto plantor blir? Är dom som vanliga chilisar i storlek?

Så här blev vår, och då var den ute tidigt i april tror jag, och det frös även i maj. Men den klarade sig hyfsat i drivbänk sedan planterades den ut. Nu har den frusit och där hänger frukter där den största är som en knytnäve tror jag. Våra blev väldigt vida men också ganska höga.

bild 1 okt

CITAT (Sara i zon 7 @ 18-10-2011, 19:08) *
Jag har aldrig prövat att övervintra. Lite rädd för löss bara. Undrar hur tidigt man kan sätta fröer för nästa år? Tänker om inte jan räcker som såtid.
De står i växthuset ännu.

Med bra ljus och utrymme, miljö kan man så redan nu på hösten.

Härliga såser tummenupp.gif

Ja det har man själv fått vara med om, och med astma också är det inte kul.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Iren @ 16-10-2011, 13:32) *
Inga öltips här men en uppdatering på Manzano orange, pubescens, som äntligen börjar mogna. Ligger på 12.000-30.000 på scoville skalan. Ny för mig så den ska bli kul att testa... [attachment=65554:oktober_2011_036.jpg]

Vacker frukt du fått, när jag var hos mina föräldrar tog jag med manzano frukt som vi gjorde chili con carne på, blev starkt dock inte extremt farlig att äta men dock inte helt mogna frukter. Tydligen ska det brännas mer eller kännas då den har jämnare fördelat med Capsaicinoids (hur säger man det på svenska?).
K-ronan
Tack för svaren iren och flaxss, jag ska absolut prova att odla nån rocoto nästa år smile.gif
Birre77
CITAT (urbangarden @ 20-10-2011, 16:18) *
Här är är en bild på brun 7 Pod "Douglah". Mina plantor är på sin sista serie skörd för sommaren. Jag köpte en hydroponics utrustning för över 2 år sedan som jag inte testat ännu. Men håller på att planera inför min första hydroponics odling.

Ser riktigt läcker ut!

Lycka till med hydron. Det hade vart kul att testa.
Iren
CITAT (urbangarden @ 20-10-2011, 16:18) *

Snygg frukt!

Det vore intressant att höra vad du tycker om hydroponicsodling, fördelar-nackdelar, urbangarden. Kan inget alls om det blush.gif
RB9310
Satte mina Hungarian Hot Wax den 27 augusti dvs fö mindre än 2 månader sedan. För en vecka sen hittade jag blomknoppar på dom 3 jag har behållit. Är det vanligt att det kommer blommor/knoppar så tidigt?

[attachment=65667:hungarian.jpg]
Anja Danmark
Ja - det er normalt på nogle sorter. Jeg havde blomsterknopper på 7 uger gamle planter sidste år - de blev sået sidste i september og havde modne frugter sidst i marts.

Men din plante er ikke så stor endnu, så jeg ville nok pille knopperne af og lade den blive større, inden den får lov til at sætte frugt.

Hvad giver du den af lys?
RB9310
Jag använder mig av 2 st 3x36 w lysrör. Tyvärr bara 3000 k men bättre än inget wink.gif

[attachment=65700:lysr_r.jpg]
merlin68
Nu är chilisarna inomhus under tilläggsbelysning. Hoppas de klarar vintern. Espelletten blommar för fullt så jag ska nog leka bi....smile.gif Någon som vet hur gamla chiliplantor kan bli och ger de lika mycket frukt år efter år confused.gif
RB9310
Vet inte exakt men dom är iaf fleråriga och ska ge mer frukt år 2 än år 1. Har också undrat hur gamla dom kan bli smile.gif
MrLeaf
CITAT (RB9310 @ 22-10-2011, 19:30) *
Jag använder mig av 2 st 3x36 w lysrör. Tyvärr bara 3000 k men bättre än inget wink.gif

[attachment=65700:lysr_r.jpg]

Såg fint ut smile.gif

Jag har bara 2x36watt änsålänge men det är T840 (dagsljus) tänkte komplettera med 4x20watt lågenergi 2700K, borde bli bra. Har än så länge 2st lombardo som skall övervintras (ska bara vänta till frukten mognat klart) och 2st dvärgchilisar. Tänkte plantera lite frön snart. Borde vara lagom att göra det nu snart så de är kraftiga lagom till solen återvänder smile.gif 2012 here I come! Fyfan vad det är kul att odla chili, man blir beroende.
Bra ös i pulvret från detta årets frukt också, blev en blanding av starburst yellow, en okänd röd dvärgpeppar och lombardo. Fin doft på pulvret och bra tryck i det smile.gif

CITAT (RB9310 @ 21-10-2011, 15:59) *
Satte mina Hungarian Hot Wax den 27 augusti dvs fö mindre än 2 månader sedan. För en vecka sen hittade jag blomknoppar på dom 3 jag har behållit. Är det vanligt att det kommer blommor/knoppar så tidigt?

[attachment=65667:hungarian.jpg]

Tycker de är ganska tidigt med blomknoppar när de är så unga. Men vad vet jag, de har väl de väldigt bra smile.gif
RB9310
CITAT (MrLeaf @ 22-10-2011, 20:36) *
Såg fint ut smile.gif

Jag har bara 2x36watt änsålänge men det är T840 (dagsljus) tänkte komplettera med 4x20watt lågenergi 2700K, borde bli bra. Har än så länge 2st lombardo som skall övervintras (ska bara vänta till frukten mognat klart) och 2st dvärgchilisar. Tänkte plantera lite frön snart. Borde vara lagom att göra det nu snart så de är kraftiga lagom till solen återvänder smile.gif 2012 here I come! Fyfan vad det är kul att odla chili, man blir beroende.
Bra ös i pulvret från detta årets frukt också, blev en blanding av starburst yellow, en okänd röd dvärgpeppar och lombardo. Fin doft på pulvret och bra tryck i det smile.gif
Tycker de är ganska tidigt med blomknoppar när de är så unga. Men vad vet jag, de har väl de väldigt bra smile.gif

Ja jag känner redan hur beroendet lägrar mig biggrin.gif Extra kul nu när det börjar komma blommor och frukter smile.gif

Haha ja dom har det nog rätt bra. 25-26 grader och extraljus mellan 06 och 22. Betydligt ljusare än mobilbilden visar.
Bock
CITAT (merlin68 @ 22-10-2011, 19:36) *
Nu är chilisarna inomhus under tilläggsbelysning. Hoppas de klarar vintern. Espelletten blommar för fullt så jag ska nog leka bi.... smile.gif Någon som vet hur gamla chiliplantor kan bli och ger de lika mycket frukt år efter år confused.gif

Du behöver inte leka bi du kommer att få frukter ändå... tummenupp.gif

Jag har hört någonstans att någon haft chiliplantor i 7 år men det skiljer sig säkert från sort till sort...

Jag har mina i växthuset nu ( i morse hade jag 22 grader i växthuset och 1 minus ute ) hehe

( Ska ta lite bilder om jag hittar min kamera )

Mvh Bock
PMK
Inte ens november än och redan har alla mina övervintringsförsök misslyckats och huset är nu 100% utan chiliplantor för första gången sen i januari..

EDIT: Kom på att jag har två prydnadschili kvar i vardagsrummen men de ryker nog snart de med! ^^ Iaf inte helt utan än.. wink.gif
Iren
CITAT (PMK @ 24-10-2011, 17:26) *
Inte ens november än och redan har alla mina övervintringsförsök misslyckats och huset är nu 100% utan chiliplantor för första gången sen i januari..

Men vad är det som har hänt då....

Ok såg i din blogg vad som hänt - så tråkigt!
RB9310
Nej vad synd men du får ta det som ett tecken på att du ska börja om med en massa nya spännande sorter.
PMK
Aa nästa år blir det en helt ny uppsättning fröer, lärt mig massor i år på vad jag gillar och vad jag kommer fortsätta ha för sorter!

Har en del lite storslagna planer på g.. wink.gif
RB9310
Låter spännande. Inget du vill avslöja nu whist.gif
MrLeaf
Min högst amatörmässiga setup biggrin.gif Ska låta frukterna mogna klart och sen klippa ner de stora.
2x36watt fullfärgsspektrumlysrör och 4x20watt dessvärre bara 2700k. Tänkte plantorna såg lite dassiga ut så jag sätter upp dom nu (lamporna) för i lådan gör de ingen nytta. Ska bygga mig någon form av reflektor sen.

Det gick en del silvertejp och en stor sockerbit fick agera kopplingsplint smile.gif

@ PMK: Jag beklagar. Såg äckligt ut med de små jäkla bladlössen du hade.
Men det är ju dags att sätta nytt nu typ. Så då kan du glädjas åt nytt liv smile.gif

Jag kollade igenom mina jäkligt noga nu men kunde inte hitta några.
Tror de har haft lite spinn innan men kunde inte hitta några såna heller nu. Tror där är ganska kallt under mörkerperioden. Går väl ner mot 8-10 kanske.
Hoppas de klarar vintern nu.
Den gula klusterpepparn har det mognat en del nya frukter på. Verkar gå på ett par timmar bara när de slår om till gult för de flesta var bara gröna tidigare idag. Häftigt!

Någon som har något att säga om skillnaden i färgen på blad på lombardoplantorna till höger? De har varit väldigt ljusa i bladen hela tiden, mycket ljusare än andra plantor jag haft tidigare. Läste nånstans att det kunde bero på att de haft det kallt men de var likadana under de varma sommardagarna.

Mvh
Birre77
CITAT (MrLeaf @ 24-10-2011, 19:09) *
Min högst amatörmässiga setup biggrin.gif Ska låta frukterna mogna klart och sen klippa ner de stora.
2x36watt fullfärgsspektrumlysrör och 4x20watt dessvärre bara 2700k. Tänkte plantorna såg lite dassiga ut så jag sätter upp dom nu (lamporna) för i lådan gör de ingen nytta. Ska bygga mig någon form av reflektor sen.

Det gick en del silvertejp och en stor sockerbit fick agera kopplingsplint smile.gif

@ PMK: Jag beklagar. Såg äckligt ut med de små jäkla bladlössen du hade.
Men det är ju dags att sätta nytt nu typ. Så då kan du glädjas åt nytt liv smile.gif

Jag kollade igenom mina jäkligt noga nu men kunde inte hitta några.
Tror de har haft lite spinn innan men kunde inte hitta några såna heller nu. Tror där är ganska kallt under mörkerperioden. Går väl ner mot 8-10 kanske.
Hoppas de klarar vintern nu.
Den gula klusterpepparn har det mognat en del nya frukter på. Verkar gå på ett par timmar bara när de slår om till gult för de flesta var bara gröna tidigare idag. Häftigt!

Någon som har något att säga om skillnaden i färgen på blad på lombardoplantorna till höger? De har varit väldigt ljusa i bladen hela tiden, mycket ljusare än andra plantor jag haft tidigare. Läste nånstans att det kunde bero på att de haft det kallt men de var likadana under de varma sommardagarna.

Mvh

Det ser väl nice ut med allt ljus! Det är väl ingen skönhetstävling. smile.gif
Om du tar bort plastskyddet framför lysrören så får du ännumer ljus.

MrLeaf
CITAT (Birre77 @ 24-10-2011, 22:29) *
Det ser väl nice ut med allt ljus! Det är väl ingen skönhetstävling. smile.gif
Om du tar bort plastskyddet framför lysrören så får du ännumer ljus.

Mjo jag har haft det så förut men satte på det igen då jag inte ville att bladen skulle råka komma i kontakt med de lite varmare rören.
Men jag tror de ska klara vintern iaf, får hoppas på det smile.gif
Nästa projekt är väl någon form av reflektor... men du vet.. man har så många planer... wink.gif

Samtidigt är det rätt skönt att kunna variera höjden på lågenergilamporna.
Troligtvis kommer jag dock skaffa någon form av hps/mhlampa, 250watt eller något sådant. Då behöver man ju bara en ljuskälla och ljuset når ner ändå. Det är ju lite skillnad på ljustryck på lågenergi/lysrör och hps/metallhalid.

Mvh
Anja Danmark
CITAT (PMK @ 24-10-2011, 18:11) *
Aa nästa år blir det en helt ny uppsättning fröer, lärt mig massor i år på vad jag gillar och vad jag kommer fortsätta ha för sorter!

Har en del lite storslagna planer på g.. wink.gif

Du kunne også prøve denne måde, hvor planterne klippes helt ned, så der slet ikke er blade (og lus) tilbage, og bliver plantet i ny jord:

http://www.fatalii.net/growing/index.php?o...&Itemid=105

Så kan de plantes i større krukker igen til næste år.

Jeg overvintrer slet ikke planter pga. lus - det er meget lettere at starte nye planter under LED meget tidligt. Jeg har tre planter nu fra juni og skal så resten i aften, så jeg får ret tidligt frugt til næste sommer...
MrLeaf
Tänkte också börja så lite nu snart smile.gif
Denna gången blir det ett experiment. Tänkte så 2 av varje sort varav den ena som vanligt i jord och sen när de rotat sig ska den ena över i ett passivt hydro. Väldigt enkelt med någon hink man borrar hål i en bit upp på sidan och sen kör man leca som medium.

Förhoppningsvis ser man ganska tydligt skillnader i tillväxt och så.
Någon som vet någon bra flytande näring för blom/fruktfasen, funkar flytande blåkorn bra t.ex?
Veggnäring har jag redan, tänkte köra antingen guldvatten eller hesi TNT-complex.

Mvh
RB9310
Låter kul. Hoppas du lägger in bilder och håller oss underättade under resans gång.
RB9310
CITAT (Anja Danmark @ 25-10-2011, 07:49) *
Du kunne også prøve denne måde, hvor planterne klippes helt ned, så der slet ikke er blade (og lus) tilbage, og bliver plantet i ny jord:

http://www.fatalii.net/growing/index.php?o...&Itemid=105

Så kan de plantes i større krukker igen til næste år.

Jeg overvintrer slet ikke planter pga. lus - det er meget lettere at starte nye planter under LED meget tidligt. Jeg har tre planter nu fra juni og skal så resten i aften, så jeg får ret tidligt frugt til næste sommer...

Brukar man klara sig från löss när man odlar i växthus?
tommot123
CITAT (RB9310 @ 25-10-2011, 17:42) *
Brukar man klara sig från löss när man odlar i växthus?

Nog ingen garanti för detta?
RB9310
Nej tänkte det men tycker riskerna borde minska om man nu inte har dörr och vädringsfönster öppna mycket.
Anja Danmark
Der er ikke meget, man kan gøre for at undgå luseangreb - men hvis man er opmærksom, kan man nå at gøre noget ved dem, inden det bliver for slemt... Jeg bruger nyttedyr, og det fungerer fint.

Det er ikke en løsning at holde døre og vinduer åbne, for så bliver drivhuset for varmt og fugtigt - og det er også en fordel at få bestøvende insekter ind! Og bladlusenes fjender kommer jo også ind ad den vej.

MrLeaf
CITAT (RB9310 @ 25-10-2011, 17:36) *
Låter kul. Hoppas du lägger in bilder och håller oss underättade under resans gång.

Japp det ska jag göra smile.gif
Nån som har koll på flytande näringar som man kan använda till en passiv hydro?

Edit: Kom på att valfritt märke av cocos-näring borde funka bra eftersom det ju påminner en hel del om passiv hydro, det enda som skiljer är ju mediumet.

Några synpunkter på det?
Någon här som odlat chili i semi-hydro eller cocos?

Mvh
Bock
CITAT (MrLeaf @ 25-10-2011, 10:35) *
Tänkte också börja så lite nu snart smile.gif
Denna gången blir det ett experiment. Tänkte så 2 av varje sort varav den ena som vanligt i jord och sen när de rotat sig ska den ena över i ett passivt hydro. Väldigt enkelt med någon hink man borrar hål i en bit upp på sidan och sen kör man leca som medium.

Förhoppningsvis ser man ganska tydligt skillnader i tillväxt och så.
Någon som vet någon bra flytande näring för blom/fruktfasen, funkar flytande blåkorn bra t.ex?
Veggnäring har jag redan, tänkte köra antingen guldvatten eller hesi TNT-complex.

Mvh

Detta kör jag med under vintern och våren tills nässlorna kommer ( nässelvatten som jag gör själv ) ( Guldvatten funkar oxå ) ---> http://www.biobact.se/biobact_vaxtnaring.aspx

Det blir mycket bra resultat !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon