mifa
Hej!

Har precis köpt en kraftull LED ammatur till mitt fikon träd, då det behöver mer ljus.
Men funderar om man kan nu vid höst perjoden också driva upp andra träd?

Funderar på att driva upp Valnöt,äkta Kastanj,hasselnötter, Bok,Ek,sibiriskt korkträd, Kentuckykaffe med mera.

Detta är inte några små växter men med rätt ljus spektrum så borde detta väl inte vara några problem?

Något man bör tänka på som ni kan tipsa om?
Kanske någon vecka i frysen först?

Har ni fallfrukt ollon eller nötter på er tomt å känner inte några problem att offra lite tid att skicka de till mig i mitt expriment så är jag super tacksam.
(Självklart betalar jag fraktkostnaden skicka ett pm)

/Mikael
Alexander-VG-zon3
dom som behöver kyla för att gro, kan du ju antingen sätta i kylskåpet eller ute i vinterkylan. sedan kan du ju ta in dom och dra upp dom under LED. har du ljus så kan du få tillväxt på dom även under vintern.

som äldre vill alla dessa ha någon form av vintervila och är lövfällande och då behövs inte ljus (gäller även fikonet) om dom nu inte står varmt på vintern även som äldre plantor för då behövs ljus men då har dom kanske fått kyla ute innan.
mifa
Har haft mitt fikon träd ute hela sommaren tills nyligen.

Det hade tappat löven å fått stå några frost nätter ute. (anser att detta bör vara en snabb omstart aka vintervilan)
Å nu när jag tagit inne det så knoppar det överallt och gröna blad börjar komma fram här och där.
Det har inte burit frukt ännu mitt träd, men sattsar 100% nu för nästkommande år.

Låta Trädet (frön) gro i kylskåpet har jag inte testat.
Låter som ett bra test,

Så om man får tre frön att sätta av varje träd är det bästa att göra så här.

Först fixa Vinterfas fryset 1-2veckor?
1. Försöka gro i kylskåpet?
2. Gro i kruka inomhus?
3. Plantera utomhus?

Så får man se vilket som fungerar bäst och snabbast? eller hur gör ni?
kerstin z5-6
Frö av både träd och andra växter (perenner) har olika behov.
Somliga behöver kallstatifieras, dvs tillbringa 4 till upp emot 12 veckor i kyla.Idealtemp brukar vara +4 till minus 4 grader C.Gör inget om tempen växlar dvs som den gör om man ställer ut dem under snö.
Frysa frö , enbart, har ingen som helst effekt och kan tom döda dem.
Frö som ska statifieras skall vara sådda i lagom fuktad såjord och sen ställas ut, alt i kylskåp.
De kommer , med några få undantag , inte att gro där utan först när du efter kylperioden ställer dem varmt och under ljus.(Alt när våren kommer om man lämnar kvar dem ute pga man saknar extrabelysning.)
Av dessa anledningar kan det vara bra att starta först i Jan ,Feb med kylperioden,ta in efter i medeltal 6 v och låta gro under ljus.Då är det Mars, perioden under ljus och innan du kan sätta ut dem för avhärdning blir kortare.
Det går bra att gro dem under ljus och få dem att växa särskilt under våren.Men inget ljus slår äkta sol, därav -så ej för tidigt
lycka till tummenupp.gif
mifa
4-12veckor...
Wow.. Låter ju som ett roligt projekt detta.

Finns det någon som har en bild på en sådan här låda som man placerar i kylen?
Lägger man fröerna i jord eller något annat material?
Om fröerna/nötterna blir ludna/mögliga är det fortfarande ok?

Det var nog inte en dum ide att posta ett inlägg här.
kerstin z5-6
[attachment=56076:kpbml478...qw58xemq.jpg]
[attachment=56077:aibvcd6j...716fmth8.jpg]
[attachment=56078:id2158vx...h2w9lhmc.jpg]

Som jag skrev-du ska så dem i SÅjord, jord med lågt näringsinnehåll, uppblandad med perlit(små vita korn )
Det är syrerik och befrämjar rot tillväxt. Lådan du sår i kan vara mkt enkel, en plast ask med många hål i botten.
Du ska ju efter de har grott skola ut dem en och en i var sin kruka.
I avdelningen Sådd och förökning finns massor av erfarenheter , såtips med mera

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon