Hej!
Har en fundering: kan man sprida ut okomposterat hushållsavfall i grönsakslandet nu på hösten, eller gör det ingen nytta då? Tänkte i såfall täcka med sågspån och löv, har gott om bägge. Tyckte jag hade lite för dåligt med plats i kompostbehållaren...
Hälsningar Inglan
malcolm
02-11-2010, 17:17
Finns risk för ovälkommet rått- och musanfall då. Rekommenderas därmed inte.
Gunilla T
02-11-2010, 17:57
Det är nog inte tillåtet att slänga hushållsavfall i naturen.
Hej
okomposterat kan inte växter använder så de tar lång tid för brytning så de ska få svamp mycket som ska skada växter plus ohyra ska komma som råttor sork och ska lukta illa
H:Bassam
Ok, det där med möss hade jag i tanken, men tänkte att mina katter kunde få mer att jaga

!
Nä men jag funderade mest på om det gjorde nåt av eller till för jorden som sådan, eller om man inte tillför någon näring om det inte är komposterat. Men det är bäst att kompostera först förstår jag.
Tack!
Crazy4Flowers
03-11-2010, 18:04
Såg någon som försökte sälja en slags jordborr som man använde för att kompostera i marken, skulle tydligen fungera rätt bra, men har inte testat det själv. Fick akuttömma min kompost för allt gick snett och började om från början. Grävde då ner all i diken som jag gjorde i närheten av komposten bara man har bra med jord över så är det ingen risk för djuren. I år växer det så det knakar på den platsen ogräset är gigantiskt men nu har jag planterat en rabarber och den växte helt fantastiskt, jag som inte brukar få fart på mina rabarber....
Det var en lerslänt som allt hamnade i, jorden är inte speciellt mycket bättre men det verkar som om något bra hände i vart fall.
Skulle tro att maskarna tar hand om avfallet rätt snabbt. Men det måste täckas bra med jord, det får inte ligga öppet.
Det borde ju funka om du gräver ned den ordentligt i trädgårdslandet!
Du kan ju använda dig av den där metoden där du gräver ett dike ett spadtag ned, jorden lägger du i skottkärran, och så lägger du i komposten. Sedan gräver du ett nytt dike utmed det andra och då slänger du jorden från det nya diket på det första diket.
När du grävt det sista diket så täcker du det med jorden i skottkärran.
På så sätt får du ju ned det på samma sätt som C4F skriver (den där jordborren) och till våren borde det vara ordentligt förmultnat.
Det skadar ju inte att täcka all jorden med löv och gräs så får maskarna ännu lite mer tid på sig att ta hand om det mumsiga.
Jag provade i somras att kompostera direkt i jorden.
Om man finfördelar materialet, så funkade det rätt bra i min våta lerjord.
Problemet är att det inte kommer så mycket syre till komposten, så det kan nog ta lite tid.
Jag tror att det funkar bäst med sådant som försvinner fort. Fallfrukt, gräsklipp, kaffesump mm.
hälsningar,
niggle

Tack för fler bra svar! Så bra, då ska jag ta fram spaden och gräva ner lite. Då borde det tillföra rejält med näring också, som det lät på hur det växte! Kan tänka att det tar lite längre tid, får väl plocka undan sånt som inte brutits ner om det kommer i dagen när jag ska så till våren. Tack för bra tips med att gräva diken, ska använd mig av det!
När det är för fullt i kompostbehållare och det måste tömmas så vill jag ju ändå ha nytta av näringen som finns där.
Tack och hälsningar Inglan
Jag hoppas att det blir bra!
Tänk om man skulle ta tag i in egna fulla kompost så att man har plats att fylla den i vinter...
octachoron
05-11-2010, 01:06
Jag har upptäckt att äpplen kan ligga kvar i min lerjord (under grästorv) i många år om de inte får syre för sin nedbrytning.
Dock så går det snabbt om man finfördelar dem och har någorlunda luftigt.
Jan af Lisö
05-11-2010, 12:32
Här är länken till sidan om "den där jordborren". Läs under "jordisering":
http://www.skurupsborren.se/PS: Jag tar inte ställning i frågan utan bara tillhandahåller en länk till intressant läsning.
RibesRubusVitis
05-11-2010, 13:09
Är väl också tveksam till jordborren, men ska du ändå köpa en är den mycket billigare på
http://www.jula.se/jordborr-137486
Intressant läsning om jordborren, men skaffar ingen så på en gång. Är inte så betungande att använda spade om man inte har en jätteträdgård och det har jag inte. Sen håller jag mig nog till kompost ett tag till, men kul att läsa och testa nu genom att gräva ner en del.
Gossen Ruda
11-11-2010, 10:07
Det finns ju något som heter gröngödsling, där man myllar ner färskt växtmaterial i jorden. Hushållsavfall är inte så annorlunda men undvik animaliskt avfall. Allt bryts ner på sikt bara det inte hamnar för djupt. Daggmaskarna kommer att gilla dig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.