Hej jag fick denna blomma av min systerdotter för cirka 2veckor sedan då såg den ut så här:
http://img10.imageshack.us/img10/6181/imag0029zh.jpgNu ser den ut så här:
http://img517.imageshack.us/img517/6141/imag0033w.jpgUppenbarligen kan jag ju inte ha skött den så jättebra, men jag har vattnat den då den känts torr och den har fått stå på bordet vid ett fönster i nordlig riktning.
Fråga 1: Vad heter denna växt?
Fråga 2: Hur ska den skötas?'
Vill gärna att den ska leva länge då min söta systerdotter helt själv bestämde att jag skulle få en blomma i födelsedagspresent, och just denna skulle jag ha enligt henne.=)
Niklas-73-
02-11-2010, 21:15
Prova denna
www.odla.nu/artiklar/vareld_hostglod_040920.shtml
Tickamobster
02-11-2010, 21:53
Det är en höstglöd/våreld eller kalanchoe på latin.
Du har inte gjort något fel, bara att blommorna vissnat. Ta bort dem som torkat så ser det bättre ut och den har lättare för att få nya knoppar.
Vattning: Sparsamt. Tål lätt uttorkning mellan varje vattning. ( har tjockare blad så den sparar vatten i dem)
Gödning: Ingen.
Placering: Ljust - lätt skugga. Rumstemperatur eller svalare. Lämplig för terrasser och uterum.
Så fortsätt som du gjort hittills så ska du nog se att den klarar sig fin fint:D
/ Carin
Alexander-VG-zon3
02-11-2010, 22:03
varför ska man inte ge den näring ?
när jag hade sådan så brukade jag alltid ge näring någon gång varje månad från vår till höst.
vill man kan man odla dom ute under den frostfriaperioden, ta ut efter frostrisken (avhärda först med att placera dom i skugga och sedan flytta dom soligare), väl härdade för att vara ute trivs dom både i sol och halvskugga. oftast räcker det med vattnet som kommer. sedan innan frosten tas den in och övervintras som krukväxt. dom jag hade trivdes bra ute.
eller om man vill kan man låta den växa inne åretrunt, nästan alla lägen funkar (öst, väst, söder, norr). behöver inte planteras om så ofta men vart tredje år kan man plantera om den i lite större kruka i krukväxtjord med leca i.
Tickamobster
02-11-2010, 22:07
CITAT (flaxss @ 02-11-2010, 22:03)

varför ska man inte ge den näring ?
när jag hade sådan så brukade jag alltid ge näring någon gång varje månad från vår till höst.
vill man kan man odla dom ute under den frostfriaperioden, ta ut efter frostrisken (avhärda först med att placera dom i skugga och sedan flytta dom soligare), väl härdade för att vara ute trivs dom både i sol och halvskugga. oftast räcker det med vattnet som kommer. sedan innan frosten tas den in och övervintras som krukväxt. dom jag hade trivdes bra ute.
eller om man vill kan man låta den växa inne åretrunt, nästan alla lägen funkar (öst, väst, söder, norr). behöver inte planteras om så ofta men vart tredje år kan man plantera om den i lite större kruka i krukväxtjord med leca i.
Vet faktiskt inte, jag bara läste vad som stod på informationen här på odla.nu. Men alla blommor vill väl ha näring någon gång. Men den är ju lite av en sådan blomma som man kan "glömma bort" om man har den inne.
Alexander-VG-zon3
02-11-2010, 22:09
jo det är en väldigt tålig växt, som tål både torka och att man glömmer bort den.
Hej!
Jättefin blomma och jättesöt systerdotter du har! Har själv funderat på att skaffa en sån till mitt söderfönster då den tål direkt sol. Om du tycker att den ser lite ledsen ut så kanske den behöver mer ljus och en ljusare fönsterplacering?
Hej
Om du tycker att plantera den inne , de behöver bra fuktighet så det är bra om du lägger kruka i fat och sen du kan ge lite vatten på fat, det fungerar bra hos mig.
H:Bassam
Tack för alla svar=) Har petat bort de vissnade blommorna nu. Har tyvärr inget bättre fönster med solljus, iallafall inte förens solen börjar va uppe lite längre än ett par timmar. Kanske ska prova att vattna den lite mindre, låta den torka ut lite mellan vattningarna, trodde den behövde mycket vatten så den har nog inte riktigt torkat. Men förhoppningsvis så kanske den tar sig snart. Såg att de var massa knoppar på den också=)
Tack alla trevliga människor här inne=)
Ja vattna hellre för sällan än för ofta, särskilt under den mörka årstiden. Och låt aldrig vatten vara kvar i ytterkrukan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.