Full version: Oliv
kagu
Jag har ett Olivträd ca 1,5m som står i kruka i växthus (kallhus). Jag har svept in krukan i isolering och den står på frigolit. Räcker det så eller måste jag ta in den över vintern? Tacksam om någon kan hjälpa....
Hälsningar
Alexander-VG-zon3
det beror ju lite på hur kallt du brukar få på vintern, blir det inte kallare än -8c -10c i växthuset så kan det fungera om du täcker den även bladen med exempel grön vinterväv. sedan har du ju risken i växthuset att solen kan få tempen att bli ganska hög på dagen sedan sjunker det snabbt på natten och blir frost.

hur mycket kyla dom tål i kruka varierar, själv har jag haft en oliv som klarade -24c (lufttemp) i kruka. fast den var täckt/begravd i en rejäl snöhög/driva så den fick ju inte så kallt som -24c då snön är ett väldigt bra skydd.

alt är ju att ta in den om du inte tror att det fungerar, då ställs den antingen kallt men frostfritt ca 1+c +10c, eller i rumstemperatur och under extraljus.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon