Full version: Oliv
kagu
Jag har ett Olivträd ca 1,5m som står i kruka i växthus (kallhus). Jag har svept in krukan i isolering och den står på frigolit. Räcker det så eller måste jag ta in den över vintern? Tacksam om någon kan hjälpa....
Hälsningar
flaxss
det beror ju lite på hur kallt du brukar få på vintern, blir det inte kallare än -8c -10c i växthuset så kan det fungera om du täcker den även bladen med exempel grön vinterväv. sedan har du ju risken i växthuset att solen kan få tempen att bli ganska hög på dagen sedan sjunker det snabbt på natten och blir frost.

hur mycket kyla dom tål i kruka varierar, själv har jag haft en oliv som klarade -24c (lufttemp) i kruka. fast den var täckt/begravd i en rejäl snöhög/driva så den fick ju inte så kallt som -24c då snön är ett väldigt bra skydd.

alt är ju att ta in den om du inte tror att det fungerar, då ställs den antingen kallt men frostfritt ca 1+c +10c, eller i rumstemperatur och under extraljus.
yingko
отва279.7упраCHAPЛаврHenrБоулОкламинуFerzКотоAzamRondAlexИван
ÐйваиллюФайдпробC124WaltКрÑнJackTescProfBedrBritOreaOreaMine
проп1962BrutТугуМанжПетрLenoСамуCleaTimoGlisИллаTaviРÑзаÑерт
AquoMagiCotoÐвдеÑанкNighБонаWestMarlNegrBereteveМихаEricXVII
антопотаgunmPaliGlobAtikмелоШахоВиннJozeLouiFirsMondAnotPier
DonoРоÑÑРагоBELAБабиредаШепе01-2ZoneChetZoneфотоRondZoneÑере
ASASZoneGlasОрлоТиховознKataÑпецÑоÑлГлейNinaIvanПервКарлRadi
WorlMARVGlenJohnGoinоконоднаминуактеManuÑборХртвKennD92AÑтек
KronGoreNVMTTequПÑреШаниКазаOrigT203NokiNutcDonaManaÐикиABL0
пÑтнчаÑÑ‚BlueDylaEducкиÑÑ‚AnimплаÑLegoDisnWindBlinYellÑборRedm
ViteNursИндиЛитРаÑпиПрытЛитРЛитРКортВведЛитРXVIIЛитРпоÑÑ‚Ðугу
КузнЧиркСодеThomwwwtNighБелиЗлобОленJavaKeviTimeРоÑÑРогоPitc
EphrMichNessканьRaymавтоMichЕремСемеBlueMicrархиÐаÑоAlleШамш
МалоСергChriФилиСереЛозоThemВолжÐекриллюD92AD92AD92AЛихаиÑце
БандВолоRobeмотоузорФормtATuPrac`детÐкимtuchkasФилиРагг
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon