Full version: Nysatt vitlök
rosita
Jag fick några vitlöksklyftor över när jag planterade i landet. Dessa satte jag i en kruka i växthuset, för att ha till att skörda lite av blasten till sallad i vinter/vår. Den var snabb att titta upp och är nu ca 3 cm hög slap.gif . Den står i den delen av växthuset som inte är vinterbonad.

Hur klarar blasten frost/minusgrader? Just nu har vi 10-12 grader och det är ju varmt för årstiden, men det kan ju också inom kort bli minusgrader på nätterna. Risken är ganska stor att den ränner iväg om jag sätter in den i det bubblade med minst 5 grader (det händer att det blir 15-20 på dagen). -fear-.gif

Vad tror ni blir bäst?
Alexander-VG-zon3
blasten tål frost, åtminstone hos mig men sedan kan den bli ful när vintern slår till på allvar men det kommer nytt till våren och löken är köldtålig. även vitlök som jag har kvar som sattes innan och som jag inte skördat får en omgång med blad på sensommaren-hösten och dessa har klarat minst ner till -6c. och även nysatta som fått blad har klarat frosten hos mig.

är du orolig så kan du ju sätta den där det är minst +5c längre fram. annars har jag övervintrat vitlök i kruka utan skydd ute i flera vintrar.
rosita
okej, tack för ditt svar! Jag behåller den nog utanför det bubblade då.
Solstorm
Tidigare har jag hört att augusti-september ska vara rätt tid att plantera. Då brukar de hinna få en grön stjälk. Inga problem med vintern alls, det blir fina vitlökar att skörda nästa år ändå.
rosita
CITAT (Solstorm @ 03-11-2010, 12:56) *
Tidigare har jag hört att augusti-september ska vara rätt tid att plantera. Då brukar de hinna få en grön stjälk. Inga problem med vintern alls, det blir fina vitlökar att skörda nästa år ändå.

Om jag förstått det rätt, ska löken bara rota sig och inte hinna få upp någon grön blast innan vintern. Därför sätter jag mina klyftor i november/december.

För några år sedan satte jag i augusti/september som det rekommenderas rtfm.gif , blasten växte ca 10 cm... som frös bort i januari. Det kom ny blast i mars... som växte på och när jag skulle ta första vitlöken i augusti, så hade den delat sig i klyftor ranting.gif Så det gör jag inte om!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon