Kullatorpet
.....har nu äntligen växthuset kommit yahoo.gif Målningen är klar & vi har börjat att montera en del.
Först lá vi en extra syll på muren, för vi hade inte gjort muren fullt så hög som man skulle. Detta beror på att hade vi lagt ett lav murtegel till hade det blivit på tok för högt. Här på bilden är den inte målad, det gör jag till våren.
[attachment=56030:IMG_0729.jpg]
Sen blev det till att pyssla ihop alla "pinnar" & i söndags kom vi såhär långt
[attachment=56031:IMG_0728.jpg]
Synd att det nu blir så mörkt tidigt på kvällarna sad.gif Så det får bli ett litet ryck till på söndag.
evelina
Grattis! Jättefint blir det och jag förstår din lycka.
Solstorm
Snyggt golv! Ni har mycket att se fram mot och drömma om nu.
rosita
Tjusigt! Förstår att ni längtar till våren! Hur stort blir det?
Kullatorpet
Det är på strax över 12 kvm. Ska verkligen bli spännande att odla. Längtar sååå till detta.
Helen i Piteå Zon 5
Snyggt! Du går en spännande vår till mötes biggrin.gif
helenka
Hej
Är det ett Glasbackens växthus ni har köpt? Det ser så ut vi har också beställt ett men leveransen väntar. vi hade förhoppningar om att sätta upp det i höst men det blir nog till våren om det hinner bli klart. Det vi är oroliga för är snötyngden, kommer det att hålla eller måste man förstärka.‹i bor i vilhelmina södra lapplands inland. Vi har också mur på vårat och det blir 25kvm.
Mvh Helenka
Kullatorpet
Japp, det är ett Glasbackenhus. Det har ju varit lite lång leverans (fast det tycker man väl alltid när man ser fram emot något) Vi har väntat i ung 10 v. Ang hur det håller med taket har jag ingen aning om. Men Andreas på Glasbacken kan säkert svara på detta. Då ska vi ha en spännande tid framför oss, som nyblivna växthusodlare (jag i alla fall) rose.gif berätta gärna här hur det går. Du kan även besöka min blogg http://mintorpblogg.blogspot.com/ där finns även lite bilder under "Växthuset"
Kullatorpet
Då har vi kommit en liten bit till på växthuset.
[attachment=56102:IMG_0739.jpg]

Läs lite mer om det på http://mintorpblogg.blogspot.com/
blomkronan
Vad roligt att växthuset äntligen har kommit, som du har jobbat med grunden.
Synd bara att vintern tänker komma nu! men som du jobbar kommer du ju vara klart till i vår tummenupp.gif
Vad fint det blev med faluröda stommar, ska bli kul och se när du är färdig smile.gif
Kullatorpet
Skönt väder idag & två extra händer till hjälp. Ja, då kommer man såhär långt. Dörrarna får komma på plats framöver om vädret håller i sej som idag. Fast nu anser jag det fakktiskt klart . Ett stort thanks.gif till min käre man & min son, jag är såå glad yahoo.gif
Peztis
Men vad fiiiiint!

En dörr, några krukor med granris, ett ljus eller en ljusslinga, en stol, ett bord med en kopp rykande té,/kaffe/glögg... kanske några pepparkakor att knapra på... PARADISET!
blomkronan
MEN... tummenupp.gif har du redan fått upp taket bravo.gif
UNDERBART då kan du sätta fart tidigt i vår, GRATTIS smiley_small_hug.gif
super duper fint...
Kullatorpet
Ja Peztis, jag hoppas på att dörrarna blir målade & kan torka till 1:a advent. Då hade jag tänkt ha en liten glöggstund med pepparkakor & mögelost happy.gif Någo ljusslinga blir det inte, är lite anti mot dessa. Sen ska ju strömmen dras in, det får bli sen, det är ju förberett för detta.
Blomkrona: ja, allt bara föll på plats i lördags ! Hoppas det blir lika lätt med dörren smile.gif
violator
Hej - det ser jättefint ut! Jag funderar själv på ett växthus från Glasbacken och förstår att det kanske snart är dags att lägga en beställning om man ska få sitt växthus framåt tidig vårkant!? whistling.gif

Hur tyckte ni det var att sätta upp? Är det bra beskrivningar och passform? Något som var klurigt?

De erbjuder ju färdigmålade profiler också, men ni valde att måla själva förstod jag. Är det linoljefärg och fick träet torka länge innan ni målade?

Förlåt för tusen frågor, men man får passa på för det är inte så många som har just Glasbackenväxthus rolleyes.gif
evelina
Jättesnyggt förstår att du är glad!
Kullatorpet
Evelina : yahoo.gif
Violator: Ja, beställningen ska du nog lägga in nu. Som jag förstod på honom så har han en del beställningar.
Träet var så pass torrt att jag målade det ganska meddetsamma. Färg: teknos oljebaserade lasyr, gick åt 2 lit till 12 kvm-huset. Dörren inte inräknad eftersom den ska vara blå.
Beskrivning till muren är bra, då har vi aldrig murat sådant förut. Det viktiga är att man får diagonalerna rätt +
vågrätt, det var ett himla mätande hela tiden.
Jag kan tycka att alla delar kunde vara bättre märkta(det stt lappar på det mestamne dom kunde varit fast med en klammer) Skruvarna som följde med kunde oxå varit bättre märkta + faktiskt några extra.
Sen kom vi till monteringen. Gick bra tills vi skulle ha på överliggaren där bak över 5 rutor, var beredd då med ett STORT tålamod. Vi lyckades till sist (jag & mannen). Gud vad vi önskade ett par extra händer vid detta moment. Så ha det tillhands. Resten gick som en dans bravo.gif men då hade vi de där extra händerna till hjälp. Kolla gärna fler bilder på min blogg http://mintorpblogg.blogspot.com/ Nu återstår bara dörren.
helenka
CITAT (Kullatorpet @ 04-11-2010, 14:49) *
Japp, det är ett Glasbackenhus. Det har ju varit lite lång leverans (fast det tycker man väl alltid när man ser fram emot något) Vi har väntat i ung 10 v. Ang hur det håller med taket har jag ingen aning om. Men Andreas på Glasbacken kan säkert svara på detta. Då ska vi ha en spännande tid framför oss, som nyblivna växthusodlare (jag i alla fall) rose.gif berätta gärna här hur det går. Du kan även besöka min blogg http://mintorpblogg.blogspot.com/ där finns även lite bilder under "Växthuset"

Hej igen vi har fått vårat växthus och är jättenöjda men upptäckte en sak nu när regnet kom. Det läcker in väldigt mycket från vädringsluckorna, har du löst det på något sätt eller fungerar det bra för dig?
Helenka
Kullatorpet
CITAT (helenka @ 08-08-2011, 12:05) *
Hej igen vi har fått vårat växthus och är jättenöjda men upptäckte en sak nu när regnet kom. Det läcker in väldigt mycket från vädringsluckorna, har du löst det på något sätt eller fungerar det bra för dig?
Helenka

Hej, kul att ni fått upp ert växthus. har du bilder på det någonstans ? Man blir ju allt lite nyfiken.
Ang att det blir vått vid luckorna, har vi oxp detta problem, men det följde ju med en tub med silicon.
Vi har tänkt täta med det. (När vi nu blir färdiga rolleyes.gif ) Kan ju vara idé att fota det.
helenka
Hej igen
Ja vi har tätat med silikon gjort extra skåror men tyvärr det håller inte tätt vid luckorna ,
det är kanske något man får leva med när det gäller trähus. Vi har även satt en plåtnock över nocken och det hjälpte lite.
Jag ska skicka ett kort på huset när jag har fört över årets bilder,
Tack för svaret
H Helenka
ulfen
Grattis till ert nya växthus det ser verkligen fint ut och förstår att ni har lagt ner en massa tid på det,verkligen fint!
Kullatorpet
CITAT (ulfen @ 07-09-2011, 11:46) *
Grattis till ert nya växthus det ser verkligen fint ut och förstår att ni har lagt ner en massa tid på det,verkligen fint!

TACK !! Vi är så nöjda. Mycket har odlats där i år. Framöver blir det nog en sammanfattning i min blogg (adressen finns i tidigare inlägg)
Kul att någon fortfarande tittar in här på vårt bygge. Känns som man har lämnat lite inspiration .....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon