batski
Köpte för några månader sen en otroligt fin Peperomia maculosa på Blomsterlandet, med till synes friska och mycket blanka blad. Men sen märkte jag att de nya bladen som har kommit ser lite deformerade ut. Några veckor senare återvände jag till Blomsterlandet och la märke till att flera peperomior där också hade lite deformerade blad. Är detta normalt för peperomia eller kan det vara virus? Det finns inga missfärgningar eller döda spots på bladen.

Är lite orolig för jag har ytterligare pepisar (en P. rotundifolia och två P. prostrata) och om det är ett virus befarar jag att det ska sprida sig till dessa. Hur lätt sprider det sig? Kan vattenkannan sprida virus? Och kan de även sprida sig till andra växter?

Vill helst inte slänga växten som ju är jättefin och en del av min påbörjade pepis-samling om det inte är ett virus. Men hur vet man det?
batski
Ingen som har peperomior som känner igen fenomenet?
Bassam
Hej

Jag kan säga att Virus svagaste insekter för att de kan inte attackera utan sår som kan går genom så , du ska inte blir oroligt på den här sätt men jag kan säga att den här inte virus skada .

Den här ser ut Virus skada:

1 blad kräpp .

2 blir blad stam blommor korta .

3 byter växt delar sina former.
4 blad byta färger och blir gula eller röda .
5 blad blir som Mosaic.

Obs

Du kan jämfor mellan vad jag skriver med vad händer hos dig , men du kan behåller sina växter.

H:Bassam

batski
Hej Bassam och tack för dina lugnande ord! smile.gif

Det var just det att de nya bladen ser lite förvridna ut som fick mig att misstänka att det kunde vara ett virus, men jag ser faktiskt inga av de övriga symptomen som du radat upp. Skönt om det inte är virus iaf biggrin.gif
Sussie F-Flower
CITAT (batski @ 04-11-2010, 13:25) *
Ingen som har peperomior som känner igen fenomenet?

Jo, jag läste din fråga samma dag som du ställde den.
Jag visste inte då att även min P. hette så, som sortnamn.
Nu har jag jag googlat och sett att det är så även min heter, och även den har nu fått deformerade blad.

Jag kan också lägga in bilder hur min ser ut, fast inte just nu...
Ska försöka att komma ihåg att göra det imorgon, eller så får du påminna mig.

Jag har ingen aning om vad det kan bero på.
Jag övertog min Peperomia av en annan odlait för 1,5 år sedan. Nu, i somras upptäckte jag det deformerade bladet. det är bara ett, vad jag vet. Men jag kanske måste vända på krukan för att få se hur den ser ut på den andra sidan...

Ska göra det...
Sussie F-Flower
-Nämen hallå? ohmy.gif
Nu när jag gick och tittade lite noggrannare, så var det faktiskt 6 (!) blad som är alldeles förvridna!!! g.gif
-och då har jag inte ens vridit på krukan!

Imorgon, i dagsljus, ska den verkligen få sig en genomgång! tummenupp.gif
Mystiskt!

Kan tillägga att den har blommat HELA tiden sedan jag fick den!
Blommorna vissnar men det finns hela tiden nya på gång!
Bassam
Du kan googla på ( Ditylenchus Dipsaci )

Den heter Nematoda som är orsak ( till mögel Stam och rötter och lökar ) och orsak till deformad blad.

Obs

Du kan titta på rötter för att den här maskar samla som ull nära rötter den kan leva på frö och inom växter mera än 20år och de är talamod mot torka , så du kan beklaga affären.

- Du kan google på namn ( DItylenchus Dipsaci )

batski
CITAT (Sussie F-Flower @ 05-11-2010, 01:51) *
-Nämen hallå? ohmy.gif
Nu när jag gick och tittade lite noggrannare, så var det faktiskt 6 (!) blad som är alldeles förvridna!!! g.gif
-och då har jag inte ens vridit på krukan!

Imorgon, i dagsljus, ska den verkligen få sig en genomgång! tummenupp.gif
Mystiskt!

Kan tillägga att den har blommat HELA tiden sedan jag fick den!
Blommorna vissnar men det finns hela tiden nya på gång!

Är det bara nya blad som ser lite deformerade ut eller även fullt utvecklade blad? Jag funderar på om det kan vara något som är helt normalt hos peperomior och att bladen blir "normala" sen när de växt färdigt.

Bassam: Tack så mycket! Har googlat på Ditylenchus dipsaci nu men peperomia nämns inte som en av arterna som brukar drabbas... Som sagt, kanske något normalt hos peperomior? Hoppas det iaf!
Bassam

Hej
Jag hopas att den är normal , vi ska tillsamman hitta riktig svar.

Obs

Jag är envis och tycker om du titta noga på bild och ser att det finns skillnad mellan små blad och stora och du kan googla på bild om ( Peperomia )

[attachment=56073:peperomia.jpg]

batski
Tack för uppmuntran! smile.gif
batski
Jag har börjat lägga märke till att en hel del av de peperomior som jag ser till salu faktiskt har lite deformerade blad (såg det senast i dag på Coop i Skärholmen där de sålde Peperomia argyreia). Så om det är nån sjukdom verkar den vara ganska vanlig. Men isf borde väl odlarna se till att inte sprida sjuka växter. Eller kan det vara så illa att de inte bryr sig så länge folk köper växterna?

Eller så är det något normalt hos peperomior, men då undrar jag istället vad det beror på och varför alla inte ser ut så?

Peperomia argyreia vill jag gärna ha men vågar inte köpa plantor som ser ut att vara sjuka.
Bassam
Hej

På grund att många växter ser ut lika så det är naturliga , affären kan inte sälja sjuka växter , om de gör de ska få straff från kunder och från konsumentverket .

Obs

De ska betala till alla växter som smittat.

batski
Här är ett par bilder på de deformerade bladen:

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon