Ulla-Kajsa
Jag har fått några mandelkärnor. Nu drömmer jag om ett fint blommande mandelträd wub.gif
Är det möjligt? Hur gör jag?
Är det någon som provat och lyckats.
Hur är det med de mandelträden man kan köpa - är de ympade eller växer de på egen rot?

Idag är det sol och vind på Norra Öland
varghem
Tror inte mandelkärnor gror... däremot kanske man kan ha tur om man försöker med en hel mandel som man filar lite i ena änden, alltså en med hårt skal kvar på
strandskatan
Jag planterade för några år sedan överblivna mandlar från julen (skalen var så hårda att det inte gick att knäcka dem, och jag filade ingenting på dem). Jag hade dem ute under tak i en plastburk, de grodde i början av maj. Ett träd är planterat ute, jag bor i ett köldhål i blåsig zon 1, det klarade vintern som gått helt oskyddat, det kallaste vi hade var minus elva. Ett annat träd har jag i kruka och har vinterförvarat ljust och svalt.
Alexander-VG-zon3
ja visst kan de gror det gäller samma som för när man sår persika, man tar ur kärnan ur frukten och sår. är dom färska behövs ingen köldperiod de brukar gro ändå.

CITAT (strandskatan @ 05-11-2010, 09:33) *
Ett träd är planterat ute, jag bor i ett köldhål i blåsig zon 1, det klarade vintern som gått helt oskyddat, det kallaste vi hade var minus elva. Ett annat träd har jag i kruka och har vinterförvarat ljust och svalt.

fast -11c är ju inte så kallt, en sådan vinter även med blåst gör sig att många känsliga växter klarar sig ändå oftast. mandel anses vara något/lite känsligare än persika.
Ulla-Kajsa
låter som att jag kan fila lite på dem - eller inte - och så dem i kruka nu direkt - och ställa den utomhus.
Har jag fattat rätt?
tinnak
Jag har sått aprikosträd dels genom att plantera hela kärnan, och dels genom att försiktigt knäcka kärnan och ta ut det lilla mandelfröet, utan att skada det. sedan la jag mandelfröna i fuktigt hushållspapper i en plastpåse i kylskåpet för att se om de ville gro. Det tog bara 10 dagar så hade det kommit ut grodd! Då planterade jag dem i jord och dom kom upp så fint. De som jag satte hela kärnan i jord direkt tog däremot flera månader innan något visade sig ovan jord. Båda sätten blev det dock fina träd av men det kändes lite tröstlöst att vänta på de där jag sått hela kärnan, att inte veta om det tänkte bli något av det eller inte.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon