|
malcolm
05-11-2010, 09:24
Mitt badrum är kaklat ungefär halvvägs upp till taket och sedan har man målat resten. Nu har färgen minst sagt börjat flagna och jag funderar på att sätta upp glasfiberväv istället (som också skall målas) men jag har aldrig jobbat med detta material. Egentligen vill jag kakla alltihop men har inte råd juat nu då jag är utförsäkrad från f-kassan. Tips emottaget tacksamt.
Jag har glasfiberväv på väggaran i badrummet. Var när jag flyttade in. Är nog 15 år sedan det gjordes. Verkar hålla bra även om färgen har gulnat betänkligt. Har bara duschkabin men en fläkt går igång om det blir fuktigt i badrummet. Har inte flagat något.
malcolm
05-11-2010, 14:52
Lutar nog åt att det blir glasfiberväv och så skall jag byta ut ett par spräckta kakelplattor om jag hittar några i samma storlek, 15x15 cm. Tänkte inte måla väven vit i så fall utan ljusblå. Har ventil precis ovanför badkaret och det vore kanske låge för en Pax-fläkt där även om självdraget fungerar bra.
Jaså det kallas paxfläkt. Där lär man något. Nu i kylan så har jag ställt den så den inte går igång så fort en kran rinner. Varmluften får man vara rädd om.
sqrulan
05-11-2010, 21:42
Precis så tänker jag med göra i det gamla badrummet i den äldre delen av huset, verkar vara ett billigare alternativ än att kakla. Först måste jag få bort eländet som sitter där, nån sorts gummivägg/tapet och utan på det en typ av avtorkbar tapet???
Glöm inte underarbetet bara Läs på noga!
sqrulan
07-11-2010, 10:53
 Ja det är nästan det viktigaste har jag lärt mej med åren, tack för påminnelsen! Det blir antagligen i början på nästa år som jag ska ta itu med detta så jag hoppas att jag får mera tips och info av malcolm och alla andra innan dess.
malcolm
07-11-2010, 10:58
CITAT (gnon49 @ 05-11-2010, 21:14)  Jaså det kallas paxfläkt. Där lär man något. Nu i kylan så har jag ställt den så den inte går igång så fort en kran rinner. Varmluften får man vara rädd om. Pax är ett fabrikat som saluförs bla. av Clas Ohlson och de är rätt dyra, finns kanske liknande fläktar av andra fabrikat också.
AndersKbg
05-12-2010, 01:36
Vad är det för material ovanför kaklet då, den målade delen alltså?
I stort sett kan man säga att du ska spackla underlaget jämnt och slipa. Därefter på med våtrumsväv och måla med tät väggfärg.
Svårare än så behöver det inte vara eftersom du redan har bra underlag.
malcolm
05-12-2010, 04:42
Putsad betong.
AndersKbg
05-12-2010, 05:58
CITAT (malcolm @ 05-12-2010, 04:42)  Putsad betong. Då är det smidigt. Spackla ganska noga, slipa och upp med väven. Viktigt att du väljer våtrumsväv och tät färg, sen är det bara att köra på.
sqrulan
05-12-2010, 11:33
Jag hadde turen så jag har fått låna hem hela rullen och ta det jag behöver för 15:- metern, den affären ska avsluta försäljningen av den väven.
Man ska ha den speciella väven som är gjord för våtrum. Har även köpt ett lim som först ska strykas på ett varv innan man sedan limmar på väven.
Jag skulle ju göra detta efter nyår men har nu börjat och äntligen har jag fått ner den hemska väggmattan, det var ett riktigt skitjobb. Har idag spacklat igen dom största hålen med husfix, fortsätter i morron då jag är ledig från jobbet. Bilder kommer längre fram i inredningstråden.
malcolm
05-12-2010, 11:48
Skall bli spännande att se resultatet, hoppas det är tillräckligt mycket kvar på rullen bara. Själv har jag inte haft råd att köpa vare sig väv, lim eller spackel ännu men det kommer. Funderar att måla med båtfärg från Biltema.
sqrulan
05-12-2010, 11:55
Jo det räcker mer än väl det som finns på rullen. Jag kommer att köpa en speciell tät färg från alcro, toan är så liten så det blir en billig reparation. Tänker bara fräscha upp den lite för den används bara då mina barn kommer hem då och då. En ljus färg blir det.
theseraphim
05-12-2010, 15:08
CITAT (malcolm @ 05-12-2010, 11:48)  Skall bli spännande att se resultatet, hoppas det är tillräckligt mycket kvar på rullen bara. Själv har jag inte haft råd att köpa vare sig väv, lim eller spackel ännu men det kommer. Funderar att måla med båtfärg från Biltema. Ang färgvalet så hör med en fackman innan så det är en lämplig kombination för det finns en hel del som sabbar många dagars hårt arbete genom fel färgsort.
CITAT (malcolm @ 05-12-2010, 11:48)  Skall bli spännande att se resultatet, hoppas det är tillräckligt mycket kvar på rullen bara. Själv har jag inte haft råd att köpa vare sig väv, lim eller spackel ännu men det kommer. Funderar att måla med båtfärg från Biltema. Bättre med badrumsfärg, den innehåller mögelgift så att du inte får beväxningar.
ingrid fuxwall
05-12-2010, 20:53
Behövs det ingen fuktspärr?
malcolm
05-12-2010, 23:29
CITAT (ingrid fuxwall @ 05-12-2010, 20:53)  Behövs det ingen fuktspärr? Jo
malcolm
06-12-2010, 00:06
CITAT (Ralf @ 05-12-2010, 20:04)  Bättre med badrumsfärg, den innehåller mögelgift så att du inte får beväxningar. Nå´t giftigt elände mao...
theseraphim
06-12-2010, 12:59
CITAT (malcolm @ 06-12-2010, 00:06)  Nå´t giftigt elände mao... Förvisso men annars riskerar man ju att få mögel i väggen istället;-) Plus att det kan bli strul med försäkringar osv om det skulle visa sig att man fuskat med materialen.
sqrulan
06-12-2010, 20:23
Våtrumsgrund, latex baserad grundfärg har jag köpt. Enligt killen på affären så var det detta som man skulle ha i början!
CITAT (malcolm @ 06-12-2010, 00:06)  Nå´t giftigt elände mao... TRor du båtfärgen är mindre giftig??
Det bästa är nog att snygga till väggen och bara måla med våtrumsfärg. Skall man prompt ha väv, så se till att välja en så slät som möjligt. Det blir mer damm än man tror i ett badrum och fukten får det att fästa på vägarna, speciellt i mönstret på väven, som kan vara grymt svår att få ren. Ju slätare desto lättare att torka...  /Magnus
sqrulan
10-12-2010, 19:00
 Ja det är nog så sant som du skriver för jag har varit städerska/lokalvårdare i minst 12 år så denna väv är inte bra i långa loppet det vet jag. På denna lilltoa duschas det inte ofta så därför får det duga! Idag slutade jag lite tidigare från jobbet och nu har jag fått upp väven, läste att man kan dra på ett varv till "vått i vått" med den våtrumsgrund som jag köpt. Skyndar iväg och gör det nu, vill inte missa Idolavslutningen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|