Full version: Talgoxebo?
Suz
Hej!

I hörnet under taket vid vårt burspråk finns ett litet hål, ca 5x5cm där taloxarna kryper in och boar varje år.
Jag hade tänkt sätta igen det nu på hösten men de flyger fortfarande in och ut där!
Brukar de göra så?? Eller slutar de snart?
Hör även hur de springer omkring därinne på den del av taket som går utanför huset.
Jag tycker det är lite trivsamt men funderar kring om det kan dra till sig andra djur?
Ponera att nån unge inte överlever och blir liggandes.....
Kan de göra skada på något sätt för övrigt?
Jag törs inte sätta igen det eftersom jag inte vill råka stänga någon stackare inne!
Hur ska jag göra?
Huggorm
Dom återvänder till bona på vintern för att det är lä från vinden där, och skydd för rovfåglar. Skulle någon dö så torkar den och äts upp av mikroorganismer på kort tid, så det är inget man behöver oroa sig för. Ibland kan dom stjäla isolering eller fönsterkit för att bygga bo av, men jämfört med den ödeläggelse mössen ställer till med är det ingenting alls att oroa sig för.
Gunilla T
Håller med Huggormen..det är varmt och gott där i vinter.
Suz
Tack för era svar!

Isoleringen river de om kring med det syns utanför smile.gif
Men det kan ju inte vara några mängder.

Då får de vara kvar!
Och det är så ljuvligt på våren att höra de små pipen från ungarna!

En fråga till just ang. möss/råttor....vi har funderingar på om även dessa bor på den utstickande delen av taket men inte skulle väl fåglarna vara där då?
Det måste vara de små bevingade sakerna som tramsar omkring och får tankarna att snurra på svansdjuren giggle.gif
sparvuggla
CITAT (Suz @ 05-11-2010, 14:34) *
Hej!

I hörnet under taket vid vårt burspråk finns ett litet hål, ca 5x5cm där taloxarna kryper in och boar varje år.
Jag hade tänkt sätta igen det nu på hösten men de flyger fortfarande in och ut där!
Brukar de göra så?? Eller slutar de snart?
Hör även hur de springer omkring därinne på den del av taket som går utanför huset.
Jag tycker det är lite trivsamt men funderar kring om det kan dra till sig andra djur?
Ponera att nån unge inte överlever och blir liggandes.....
Kan de göra skada på något sätt för övrigt?
Jag törs inte sätta igen det eftersom jag inte vill råka stänga någon stackare inne!
Hur ska jag göra?

I brist på holkar sover dom där under taket. Det är deras trygga övernattningsställe.
Och har dom hittat ett bra ställe så återvfänder dom så länge dom lever. Dom kan knappast göra nån annan skada än bajsa därinne.
Hur du ska göra bestämmer du, men jag gissar på att du låter dom små vännerna sova vidare där under taket på nätterna.......
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon