Magnea
Jag har letat efter valnötter under stora träd i både Enköping och Stockholm och inte hittat något alls. Vet att det fanns lite nötter förra året i alla fall. Var det det dåliga augustivädret hos oss kanske?

Är det någon som hittat valnötter i Sverige i år, och i så fall var?
Alexander-VG-zon3
i nord/östra skåne har valnötter fått skörd. så som dom brukar få. vill du ha nötter så kan jag kolla om jag har kvar/kan fixa.
mifa
Försöker efterlysa valnöt för plantering. Har fått upp viltstängsel så nu är det bara att jag ska hinna sätta allt som jag önskar också.
Samt få tag i det.
RitRat
Hmm, jag ler lite till rubriken...
"I hela Sverige" är nog en stor överdrift. Valnötsträd växer inte mer än i sydligaste Sverige, tror jag. Vilka zoner kan det vara?
Huggorm
CITAT (RitRat @ 06-11-2010, 00:16) *
"I hela Sverige" är nog en stor överdrift. Valnötsträd växer inte mer än i sydligaste Sverige, tror jag. Vilka zoner kan det vara?

Manchurisk valnöt kan klara sig på bra ståndorter längs västerbottenskusten i alla fall.
Magnea
CITAT (flaxss @ 05-11-2010, 23:22) *
i nord/östra skåne har valnötter fått skörd. så som dom brukar få. vill du ha nötter så kan jag kolla om jag har kvar/kan fixa.

Topen, är det juglans regia? Jag är intresserad av både äkta och svart valnöt, eller förrästen mandshurisk med. Trots att jag har 3 små plantor. Men jag är inte säker att de klarar vintern.

Kolla gärna om du hittar nötter, gärna rätt många smile.gif Så betalar jag självklart frakt och omkostnader.
RitRat
CITAT (Huggorm @ 06-11-2010, 08:28) *
Manchurisk valnöt kan klara sig på bra ståndorter längs västerbottenskusten i alla fall.

Tack! Det var intressant. Jag har bara inte hört talas om valnötsträd här uppe. Det är just Västerbottenskusten jag bor på.
Sofia H
Det växer ett träd utanför Paradisbadet i Övik som jag tror är Manchurisk valnöt. Det växer skyddat mot en vägg, och är riktigt fint. Ser dock inte ut som ett stort träd utan mer som en större buske. På samma sätt har jag sett ek växa i Dorotea och Vilhelmina. Inga mogna ekollon tyvärr, annars hade det varit intressant att plantera frön från dessa överlevare. /Sofia.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Magnea @ 06-11-2010, 10:34) *
Kolla gärna om du hittar nötter, gärna rätt många smile.gif Så betalar jag självklart frakt och omkostnader.

jag ska kolla vad jag kan hitta, har fått säckvis innan för nått år sen och jag tror inte att jag gjort av mig alla. jag hör av mig via pm.

CITAT (RitRat @ 06-11-2010, 00:16) *

läs denna tråd, handlar om härdiga varianter av valnöt.
http://snowpalm.dyndns.org/forum/exotics.pl/read/5534

annars får dom mycket sommar värme är dom härdiga, jag har en äkta valnöt här på friland i zon 3-4 som jag tänkte testa,sådd på friland från iår.
Magnea
CITAT (flaxss @ 06-11-2010, 11:57) *
jag ska kolla vad jag kan hitta, har fått säckvis innan för nått år sen och jag tror inte att jag gjort av mig alla. jag hör av mig via pm.

Tack. Jag var faktiskt ute på långpromenad kring alla parker och jag hittade faktiskt 2 nya manchuriska valnötsträd som hade gett nötter i år. Så jag hade fel om att det var ett dåligt valnötsår kanke, bara för vissa träd tydligen.

Så jag plockade en hel del nötter så just manchuriska behöver jag inte längre.
skrotfibbla
Det juglans regia som står i Botaniska trädgården i Visby hade mängder av valnötter när jag var där för ett par veckor sedan. Går säkert att skriva dit och få ett par.
Stefan P
Litet tillägg - Manchurisk valnöt ser ut att klara sig hyggligt i Arboretum Norr utanför Umeå, zon V.
ingrids
Mja Stefan, Arboretum Norr ligger visserligen utanför Umeå men läget i en södersluttning precis vid älven är högst sannolikt bättre än zon 5.
Stefan P
Jo, du har rätt i att mikroklimatet är ovanligt bra för zon 5. Till exempel stortrivs katsurorna i arboretet samtidigt som de inte tar sig något vidare bra i byarna intill, enligt min egen erfarenhet. De lever ju också på gränsen av sin härdighet där uppe.
mifa
Någon som har koll på vilka valnötter sorter som är ätliga å vilka som inte är det?
Magnea
CITAT (mifa @ 10-11-2010, 14:41) *
Någon som har koll på vilka valnötter sorter som är ätliga å vilka som inte är det?

Vad jag har hört är alla ätliga, men regia har större och bättre nötter.
Stefan P
Lite kuriosa: det finns en onlinedatabas över ätliga växter, www.pfaf.org, där "matnyttan" och den medicinska nyttan av enskilda växter är betygsatt på en skala 1–5. Söker man på Juglans går det se värderingen av de olika valnötssorterna.

Ätvärdet hos vanlig valnöt är 4. Övriga sorter som odlas i Sverige, svart, grå, manchurisk, har betyget 3. Svart valnöt, Juglans nigra, verkar smaka riktigt hyggligt enligt beskrivningar.
Huggorm
CITAT (Magnea @ 10-11-2010, 20:20) *
Vad jag har hört är alla ätliga, men regia har större och bättre nötter.

Precis, men så har det ju också avlats på den sedan romarriket ännu var en utopi. Undrar hur dom andra sorterna skulle bli om man började avla på dom?
CITAT (Stefan P @ 11-11-2010, 10:49) *
Lite kuriosa: det finns en onlinedatabas över ätliga växter, www.pfaf.org, där "matnyttan" och den medicinska nyttan av enskilda växter är betygsatt på en skala 1–5. Söker man på Juglans går det se värderingen av de olika valnötssorterna.

Ätvärdet hos vanlig valnöt är 4. Övriga sorter som odlas i Sverige, svart, grå, manchurisk, har betyget 3. Svart valnöt, Juglans nigra, verkar smaka riktigt hyggligt enligt beskrivningar.

Grå valnöt heter ju "butternut" i USA där den växer vilt. Det tyder ju på att den skall vara ganska fet till och med för att vara en nöt. Tyvärr har jag ännu inte haft möjlighet att smaka själv, annat än de valnötter man köper i affären.

Nära släkt med valnötterna är ju hickoryn. Även dessa har ofta ätbara nötter, och vissa sorter klarar sig i södra Sverige. Hur är det med erfarenheter från detta?
Ancis01
CITAT (RitRat @ 06-11-2010, 01:16) *

Valnötsträd växer i stockholm på flera platser finns träd i Blåsut som är 8-10 m höga och ger bra med skörd varje år......
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon