|
Varför har medelålders kvinnor börjat niga när vi hälsar på varandra?
Chamomille
06-11-2010, 09:00
Ja inte gör jag det iaf, för då skulle jag aldrig komma upp igen.
caprifol
06-11-2010, 09:02
Que??? Aldrig sett och aldrig gjort (som vuxen) och inte tänker jag börja med det nu!
Men oj, det har jag aldrig sett!
Har jag inte märkt är det en "trend" menar du eller var har du sett,läst,hört om denna underliga företeelse (ser väldigt konstigt ut i skrift välkomna alla språkpoliser!)
Tror att det är en trend, har sett det på TV + att min son presenterade en god vän som neg för mig. Jag blev så paff och jag fick tunghäfta, annars hade jag frågat varför hon neg.
Oj! förstår att du blev paff jag skulle känna mej gammal! Ja det har väl inte kommit till vishan än då bara..
CITAT (Berit @ 06-11-2010, 10:01)  Tror att det är en trend, har sett det på TV + att min son presenterade en god vän som neg för mig. Jag blev så paff och jag fick tunghäfta, annars hade jag frågat varför hon neg. Jag tycker nog att det är lite gulligt. Hellre niga än nia.  Men mig har ingen nigit för, inte vad jag tänkt på i alla fall.
Håller med om att det är gulligt när småflickor gör det men inte medelålders kvinnor, ser enbart löjligt ut. Står väl inte på förrän vi ska börja nia varandra
Solstorm
06-11-2010, 10:11
Jag fick lära mig niga när jag var liten men jag har aldrig lärt min dotter det. Tycker bättre om att skaka hand som två jämbördes personer och jag tänker inte lära min dotter någon underdånighet. Har inte nigit många herrans år annat än för den döde på begravningar. Jag tror aldrig jag har sett någon medelålders kvinna niga annat än på tv inför kungligheter.
Ingen står högre i rang än någon annan och behöver nigas för anser jag.
CITAT (Solstorm @ 06-11-2010, 10:11)  Jag fick lära mig niga när jag var liten men jag har aldrig lärt min dotter det. Tycker bättre om att skaka hand som två jämbördes personer och jag tänker inte lära min dotter någon underdånighet. Har inte nigit många herrans år annat än för den döde på begravningar. Jag tror aldrig jag har sett någon medelålders kvinna niga annat än på tv inför kungligheter.
Ingen står högre i rang än någon annan och behöver nigas för anser jag. Ja, fast jag ser det inte som en ranguppvisning. Men så kan det uppfattas så klart och då är det ju bättre att inte niga. Så folk inte blir förmer, de man niger åt.
andersen
06-11-2010, 10:57
Ser det dagligen,och det är märkligt en annan detalj som har dykt upp hos kvinnor är att när dom kramar en person så lyfter dom på ett ben, det har jag aldrig sett hos män.
CITAT (andersen @ 06-11-2010, 10:57)  Ser det dagligen,och det är märkligt en annan detalj som har dykt upp hos kvinnor är att när dom kramar en person så lyfter dom på ett ben, det har jag aldrig sett hos män. Och när män kramar om varandra så ska det vara dunk-i-ryggen också! Varför det...?
andersen
06-11-2010, 11:10
CITAT (Berith @ 06-11-2010, 11:06)  Och när män kramar om varandra så ska det vara dunk-i-ryggen också! Varför det...? Ja det är nog så sant, har inte tänkt på det
Att kvinnor niger och har kjol med en urringad plus till tycker jag bara är trevligt
*Stintan*
06-11-2010, 11:43
Jag tycker inte att vuxna kvinnor ska niga det ser bara konstigt ut, men det ser rätt gulligt ut när unga/små tjejer niger när dom tackar för något. Något som däremot inte alls känns bra är när människor niar folk t.ex. kassörskan här på ICA sa jag faktiskt till en gång att jag föredrar att hon säger du. Att nia la vi av med i början av 70-talet och det ska vi inte börja med igen anser jag. CITAT (Carl @ 06-11-2010, 11:31)  Att kvinnor niger och har kjol med en urringad plus till tycker jag bara är trevligt
Myosotis
06-11-2010, 11:49
Hjälp!  Så hemskt.  Jag har nog aldrig sett någon niga i hela mitt liv tror jag (mer än i gamla filmer) och jag hoppas verkligen inte det är på väg tillbaka. Stackars småflickor, så förnedrande.  Om vuxna vill göra det är det ju deras problem. CITAT (andersen @ 06-11-2010, 10:57)  ...en annan detalj som har dykt upp hos kvinnor är att när dom kramar en person så lyfter dom på ett ben, det har jag aldrig sett hos män.  Det har jag heller aldrig sett, vad konstigt! Varför gör de så? CITAT (*Stintan* @ 06-11-2010, 11:43)  ...det ser rätt gulligt ut när unga/små tjejer niger när dom tackar för något... Nejnejnej inte gulligt alls!!!!
*Stintan*
06-11-2010, 12:20
CITAT (Myosotis @ 06-11-2010, 11:49)  Hjälp!  Så hemskt.  Jag har nog aldrig sett någon niga i hela mitt liv tror jag (mer än i gamla filmer) och jag hoppas verkligen inte det är på väg tillbaka. Stackars småflickor, så förnedrande.  Om vuxna vill göra det är det ju deras problem.  Det har jag heller aldrig sett, vad konstigt! Varför gör de så? Nejnejnej inte gulligt alls!!!!  Ja inte stör det mig iallafall och varför skulle det vara så förnedrande för småflickor. Själv tillhör jag en generation som påbjöd att man som liten neg när man hälsade eller tackade annars hade man ingen hyfs. Så ser vi ju det som tur är inte idag men jag kan inte påminna mig att jag någonsin kände mig förnedrad för att jag neg. Det är ju du som vuxen som lägger såna värderingar i nigandet knappast barnet.
Anki på Öland
06-11-2010, 12:24
CITAT (Berit @ 06-11-2010, 10:01)  Tror att det är en trend...... Kanske inte så mycket till trend när ingen annan lagt märke till samma sak, så det var nog bara en slump!
Eva i Skåne
06-11-2010, 12:28
NÄÄ, varken niga eller nia!!!!! Något nigande har jag inte upplevt i modern tid, men niad har jag blivit några gånger och det känns inte trevligt. Andersen, om en kvinna släpper fotfästet med ena foten när hon kramar (en man) kanske det beror på att någon av dem har en mage som är i vägen
Myosotis
06-11-2010, 12:29
CITAT (*Stintan* @ 06-11-2010, 12:20)  Ja inte stör det mig iallafall och varför skulle det vara så förnedrande för småflickor. Själv tillhör jag en generation som påbjöd att man som liten neg när man hälsade eller tackade annars hade man ingen hyfs. Så ser vi ju det som tur är inte idag men jag kan inte påminna mig att jag någonsin kände mig förnedrad för att jag neg. Det är ju du som vuxen som lägger såna värderingar i nigandet knappast barnet. Jag vet faktiskt inte varför jag reagerar så mot detta. Själv har jag t.ex. växt upp med att resa sig när man hälsar på någon äldre genom att ta i hand, idag sitter de unga bara kvar vilket jag tycker är fruktansvärt snorkigt och ohyfsat, så jag tycker absolut att man ska ha respekt för de äldre, det är inte det. Men just att niga  Jag är väl glad helt enkelt att ingen tvingade mig till dylika påfund, för jag hade blivit förnedrad i så fall och så hade man vägrat förstås med en massa tjat som följd... Pojkar förresten, skulle de bocka sig då eller vad det heter? Det är väl något med att underkasta sig som gör att jag har svårt för det.
Myosotis
06-11-2010, 12:38
CITAT (Anki på Öland @ 06-11-2010, 12:24)  Kanske inte så mycket till trend när ingen annan lagt märke till samma sak, så det var nog bara en slump! Det kan ju vara olika i stad/land eller söder/norr osv.
*Stintan*
06-11-2010, 12:44
Men det var ju naturligt, alla neg ju och pojkarna bockade. Senare blev det ju mer som en antydande knix. Man skulle vara artig helt enkelt. Ungefär som att resa sig när man hälsar. Det var ju inte niga för kungen det var fråga om. Nej jag ser inget förnedrande eller någon underkastelse men jag förstår vad du menar och tänker man som du så blir det såklart helt fel.
Myosotis
06-11-2010, 12:52
CITAT (*Stintan* @ 06-11-2010, 12:44)  tänker man som du så blir det såklart helt fel.  Jag har märkt det. Det blir fel varje gång jag försöker att tänka, så jag har slutat med det. (OBS skämt. Jag förstod vad du menar och det är intressant att läsa om andras syn på saken.)
Piccante
06-11-2010, 12:53
jag tänker inte niga för någon iaf
*Stintan*
06-11-2010, 12:54
Skruttis
06-11-2010, 17:54
Jag har inte sett någon niga på många år, oavsett ålder, tack och lov. Är själv uppvuxen med att man skulle, kanske inte niga direkt, men knixa till så fort man träffade på någon äldre person. För mig känns det underdånigt att niga och det känns helt fel. Man ska respektera alla andra hur gammal eller ung man är.
Ni-andet har jag lagt av med sedan länge. Känns alldeles för "stelt".
Att handhälsa däremot, tycker jag är helt ok. Känns mer jämnställt på något sätt.
Solstorm
06-11-2010, 19:31
Finns ett annat ord här i Bohuslän, istället för ni säger man i. Har i några äpplen?
Piccante
06-11-2010, 19:36
CITAT (Solstorm @ 06-11-2010, 19:31)  Finns ett annat ord här i Bohuslän, istället för ni säger man i. Har i några äpplen? De har i alldeles rätt i! Men det finns även i västgötska.
Monarda
06-11-2010, 19:45
CITAT (Carl @ 06-11-2010, 11:31)  Att kvinnor niger och har kjol med en urringad plus till tycker jag bara är trevligt Vilken sanslös kombination! Att niga tillhör flickstadiet. Däremot tycker jag det är väldigt trevligt när herrar lyfter på hatten för damer, i den mån herrar bär hatt nuförtiden. Också det tyvärr en utdöende artighet, liksom artighet i allmänhet.
Men, "bockar" inte småpojkar (och kanske småflickor också nuförtiden), omedvetet, när de tar i hand och tackar för nåt ? I synnerhet till en äldre person, vilket väl i princip ALLA är, som ger dem något ... Är det inte lika "förnedrande" som att niga ? Fast att bocka, det kanske de inte gör längre ? (Det var längesen jag hade "små-folk" omkring mej ...)
fuchsian
07-11-2010, 20:53
Jag fick lära mig det hemma och sen i skolan. Man fick inte säga du till äldre personer utan ni. Min egen mor niade sin mor och neg, det tyckte jag såg och kändes löjligt. Jag fick inte säga du till mormor, men det slant alltid och blev -- dö?du? Och hon tog inte illa vid sig när vi var ensamma.
Som ung sjuksköterske-elev fick vi niga till avd. sköterskan och tilltalet var "fröken + efternamn". Det var en gammal kvarleva från förr, och hon gick i pension, men hon påpekade alltod att hon hade finare utbildning för att hon hade gått i Sofia-skolan, eller vad det hette i stockholm. de hade ju en mössa som såg ut som kakunderlägg med svart band. En av mina patienter som jag hade hand om var adlig, h#n ville att vi skulle knacka på dörren innan vi kom in och det gick heta diskussioner kring detta, så jag tog mig an h#n och förklarade att det är inte av oartighet utan hänsyn till H#n att inte väcka med knackningar osv. Jag fick min vilja fram och instruerade personalen att låta bli att snacka sitt över huvud på h#n och att ta det lugnt, vi skulle ändå mista h#n rätt snart. .... Fuchsian .....
Monica M zon 4
08-11-2010, 06:10
Niga och nia går bort! Töntigt att medelåldersdamer ska niga. Känns väldigt föråldrat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|