Maria i Alingsås
Är det nån ide att odla i pallkragar i ett växthus?
unsure.gif
Gunvor Nilsson
Klart det är idé! Men måla dom innan, annars kan du få problem med mögel.

/Gunvor
Ingrid på Västkusten
Självklart!

Som sagts innan - målning på ut och insida för att förlänga livet lite på dem i denna fuktigare miljö :-)
Upphöjda bäddar är kalas både i växthuset och utanför.

Hälsar Ingrid
Lena N
Ett alternativ till upphöjda bäddar är nedsänkt gång. Det tillämpade kineserna i det invandrartäta bostadsområde där jag tidigare bodde och hade en odlingslott. Den nedsänkta gången gjorde det bekvämare att arbeta i odlingsbäddarna och gjorde det möjligt att gå rak även när växterna bundits upp under taket ända till taknocken. Mycket lärorikt att se hur olika nationaliter odlade. smile.gif
Ullet
Det lät intressant måste jag säga. Hur djupa var gångarna då? Jag har tänkt odla i krukor/hinkar/jordpåsar inne i växthuset, ser bara nackdelar med jordbäddar, måste ha hjälp att gräva ut o det finns inte alltid tid att få hjälp av karln när jag verkligen behöver få det gjort. Med krukor o dyl så kan jag odla som jag vill. Men pallkragar inuti växthuset lät också intressant! Borde kanske fundera på det också.. biggrin.gif
Lena N
CITAT (Ullet @ 05-02-2004, 10:17)
Det lät intressant måste jag säga. Hur djupa var gångarna då?

Det har tagit några dagar innan jag såg din fråga, är inte här dagligen. sleep.gif

Som jag minns det var kinesernas gångar c:a 40 cm höga. Ett bra sätt är att mäta höjden på någon möbel och sedan mäta ut den tänkta odlingsbäddens bredd. Så ställer man sig bredvid möbeln och testar hur bekvämt det känns att arbeta med de måtten. smile.gif

Gör gärna gången bred nog för en bekväm stol för tidiga vårdagar, regninga sommardagar och sena höstdagar. Växthuset är en rofylld plats som bör utnyttjas till mer än arbete. wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon