Full version: Amaryllislök möglar
Fjortispower
En av mina amaryllislökar, som planterades i fuktig jord har börjat mögla lite där löken kommer i kontakt med den fuktiga jorden. Är det farligt? Jag har luckrat jorden lite så att det torkar lite fortare, är det till hjälp? Går möglet bort när det blir torrt?
RitRat
Är det möjligt att du har planterat löken för djupt ned i jorden?
Minst halva löken ska synas ovan jord.
Man brukar också läsa att amaryllislök ska bara vattnas just när man planterar den. Sen ska man inte vattna alls förrän blomknoppen börjar växa ordentligt.
Löken tål inte fukt.
Fjortispower
CITAT (RitRat @ 06-11-2010, 11:22) *
Är det möjligt att du har planterat löken för djupt ned i jorden?
Minst halva löken ska synas ovan jord.
Man brukar också läsa att amaryllislök ska bara vattnas just när man planterar den. Sen ska man inte vattna alls förrän blomknoppen börjar växa ordentligt.
Löken tål inte fukt.

Hälften av löken är ovanför jord. Jag har bara vattnat en gång och just vid plantering. Jorden har varit fuktig. Det är så typiskt att lökar möglar i mina händer ranting.gif . De kostade inte som godis heller sad.gif
RitRat
Hmmm. Du har förmodligen vattnat för mycket ändå. Du gör helt rätt i att gräva runt löken så att den verkligen torkar upp. Jorden ska inte vara fuktig, utan kan vara kruttorr så här i början. Får du jorden att bli torr, är jag säker på att möglet försvinner.
Du kan ju spraya med Atamon-lösning också. Blanda lite Atamon (konserveringsmedel) i vatten i en blomspruta. Proportioner är jag inte säker på, men "lite".
Fjortispower
Mm okej. Tack för svaren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon