Full version: Minilandskap
batski
Jag har gått och tänkt lite löst på att försöka mig på lite minilandskap inomhus. Största hindret för mig just nu är att jag har ont om ledigt utrymme där det är tillräckligt ljust, men det skadar ändå inte att skaffa sig kunskap och låta sig inspireras under tiden tongue.gif

Någon som har erfarenhet av detta? Vilka växter tycker ni lämpar sig bäst?
ingrids
Ingen superseriös erfarenhet, men en gång byggde vi en öken i sjösand åt julkrubbann och jag tycker rent allmänt att sten och sand är snyggt. Vi hade kaktus och suckulenter i rätt små krukor och torkade ljunggrenar. Det som är viktigt är ju att ha växter i rätt skala, och just kaktus och suckulenter behöver man inte bekymra sig om bladstorleken på, dessutom ser ju många av de små ut som de stora fast nerskalade. Rigga en blombelysning så löser du placeringen också.
batski
Ja sten och grus kan vara riktigt snyggt. Jag har lagt grus (engelsk sjösten) i olika storlekar ovanpå jorden i krukor där jag har suckulenter och tycker det har blivit rätt snyggt.

Men även grenar kan funka bra: Peperomia prostrata. Vill gärna skapa något liknande med just P. prostrata och grenar i en bred och låg kruka. Men det skulle även vara kul att skapa ett helt minilandskap med suckulenter också.
Eva Hedström
Jag har haft med Aloe, kaktusar och gasteria när jag var mindre. Fick fina små kinahus i porslin av mormor, har dem fortfarande kvar, och har skaffat fler. Ett roligt kortvarigt minilandskap är att så prydnadsgräs, t.ex till påsk brukar man göra det, men det kan man gott göra annars också. Eller varför inte dekorera smörgåskrassen?
skogstroll
jag skulle kunna tänka mig att göra nån slags miniskog med mossa, barrträd och så till jul.
batski
Tack alla för tipsen! smile.gif
Peztis
Men ni pratar ju bara i denna tråden! Jag vill ju se bilder! biggrin.gif
Eva Hedström
Peztis, jag kanske har nån gammal svartvit bild, jag kan ju scanna men skulle det verkligen intressera? Om nån vill kan jag leta i mina album.
batski
Här är nånting som jag gjorde för några år sen (när jag hade uteplats) med ett par granitstenar, två olika arter taklök och mossa, allt i en låg skålformad kruka:

batski
Jag har fått en ny idé på ett minilandskap. Vilda saintpaulior planterade bland stenar i en låg, skålformad kruka. Tanken slog mig då jag har läst att flera paulia-arter växer på klippor i naturen.

Tror ni saintpaulia skulle funka bra i en sån samplantering? Grejen är att ett sånt minilandskap skulle kräva en något större kruka än dem man brukar ha till paulior. Jag antar att jag måste vara extra noga med att använda en jordblandning som är något porösare än vanligt va?
Peztis
Vad fint batski!

Och ja, det skulle nog funka med saint paulierna. De är ju inte så krävande.

Kanske lite sent men välkommen till Odla, ser att du är rätt ny här på detta underbara forum!
batski
CITAT (Peztis @ 14-11-2010, 18:24) *
Vad fint batski!

Tackar och bockar! thanks.gif

CITAT (Peztis)
Och ja, det skulle nog funka med saint paulierna. De är ju inte så krävande.

Låter bra smile.gif

CITAT (Peztis)
Kanske lite sent men välkommen till Odla, ser att du är rätt ny här på detta underbara forum!

Tack så mycket! Jag är glad att jag hittade hit 000.gif
Eva Hedström
Jag har tagit bild på mitt lilla landskap, det är en bonsaikruka som jag hittade på loppisen. Husen har jag haft sen barnsben.

batski
Vad fint det var! Lite japanskt också smile.gif
Fny
CITAT (Eva Hedström @ 15-11-2010, 16:32) *
Jag har tagit bild på mitt lilla landskap, det är en bonsaikruka som jag hittade på loppisen. Husen har jag haft sen barnsben.

Så sött!
batski
Detta förtjänar kanske inte riktigt benämningen minilandskap men här kommer ivf en bild på min Haworthia fasciata i sin steniga krukmiljö:

Eva Hedström
Du får sätta dit ett litet hus!

Det är en bra start
batski
tongue.gif
Fny
Jag är enoooormt sugen på att skapa ett litet minilandskap... Ett rätt stort sådant... blush.gif Med några bonsaier, mossa och stenar, och helst något mer som kan passa in i skogsidyllen... tongue.gif Men det är en dröm som nog får vänta några år...
batski
Vad kul! smile.gif Det låter riktigt fint med stenar, bonsaiträd och mossa. Det finns nån hemtrevnad-liknade liten växt som kanske skulle funka. Annars tror jag inte du ska ha mycket mer än det du nämnde. Risken är ju att det blir lite plottrigt annars.

Vad gäller bonsai tänk på att köpa såna som klarar av att stå inomhus året om. Ficus microcarpa kan nog funka.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon