|
Finns det någon/några växt/er som ni skulle vilja ha hemma men som som ni av någon anledning inte har möjlighet att ha? Jag bor ganska trångt för närvarande och mitt rum är inte så värst ljust heller, så det är faktiskt en del växter som jag inte kan ha av just den anledningen. Andra för att jag inte har nånstans där jag kan övervintra dem svalt. Här är en lista på några favvisar som jag får vänta med tills den dan jag bor lite större och ljusare: - Cycas revoluta- Ficus deltoidea- Platycerium bifurcatum- Polyscias fruticosa- Fatsia japonica- Dracaena marginata- Nolina recurvata- Pelargonium sidoides- Pelargonium bowkeri- Lithops
Batski, det är en tanke jag knappt vågar mej på.
I mina många ljus fönster är fullt av sansevierior och någon enstaka gasteria , aloe, staphelia o kaktus. Jag vill gärna ha fler av dessa......
Sedan gillar jag amaryllis, men de ytrymmestjyvarna fick jag göra mej av med.
Saint paulia tycker jag mycket om. Men de skulle aldrig trivas i mina varma ljusa fönster.......
Åh hibiskusar är också stora o vackra....... nej vilken lång lista det skulle kunna bli......
[attachment=56089:pingui_007.JPG]
sqrulan
07-11-2010, 10:37
Vilka drömmar du har Batski, underbart! Dom tre första är väldigt vackra men jag inget tålamod för det som växer sakta som cycas revoluta te.x, levande stenar/Lithops lyckas jag aldrig med. Några av dom andra har jag haft tidigare i livet. Egentligen så har jag nog haft och testat mycket av det som jag vill ha redan, just nu är jag inne i en streptocarpus o saintpaulia period. Har många hoyor och samlar även på ett antal kaktusar och epiphyllums, har flera pelargoner, änglatrumpeter och några hibiskusar. Jag har cirka 13 fönster så plats finns men jag skulle vilja ha jättefönster ända ner till golvet så att jag kunde ha stora växter där. Ett orangeri eller ett stort uppvärmt växthus vore drömmen för mej.
varghem
07-11-2010, 13:18
Äkta vaniljorchidée... bara för jag inte verkar lyckas med skotten jag får
CITAT (evaisa @ 07-11-2010, 10:13)  Saint paulia tycker jag mycket om. Men de skulle aldrig trivas i mina varma ljusa fönster....... Åh hibiskusar är också stora o vackra....... nej vilken lång lista det skulle kunna bli...... [attachment=56089:pingui_007.JPG] Vilken häftig växt! Vad är det för art? Saintpaulia ska funka bra under lysrör har jag läst, så man behöver inte ha dem i fönstret. Själv har jag ganska nyligen skaffat en saintpaulia rupicola och hoppas på att få tag på minst en art till. Hibiskusar är fina ja, men nog rätt svåra att hålla inomhus.
Alexander-VG-zon3
07-11-2010, 14:20
jag vill ha mycket mer hela tiden, just nu har jag inte plats för mer. får ta död på någon först eller ge bort.
i köksfönstret har jag växter packat ca 1m in, likaså vid balkongdörren och i alla hörn där jag får plats har jag tryckt upp växter. i andra fönster har jag satt hyllor bredvid för att ytterligare få plats med mer. jag är en sådan som köper växten först och får plats med den sen.
men annars är det många fler citrus och fikon sorter jag vill ha/ska skaffa. fler olika palmer och suckulenter speciellt aloe och gasteria. hindret just nu är platsen. sedan skulle det ju inte skada att man hade söderfönster.
som tur väl kan jag ju ha fikonen i källaren, då dom fäller bladen. men även källarförådet börjar bli fyllt men där kan jag nog trycka in någon växt mer. så jag får väl satsa på lövfällande växter.
Växten är en sansevieria pinguicula.
min är liten - du hittar säkert ännu häftigare bilder nätet.
CITAT (sqrulan @ 07-11-2010, 10:37)  Vilka drömmar du har Batski, underbart! Dom tre första är väldigt vackra men jag inget tålamod för det som växer sakta som cycas revoluta te.x, levande stenar/Lithops lyckas jag aldrig med. Några av dom andra har jag haft tidigare i livet. Egentligen så har jag nog haft och testat mycket av det som jag vill ha redan, just nu är jag inne i en streptocarpus o saintpaulia period. Har många hoyor och samlar även på ett antal kaktusar och epiphyllums, har flera pelargoner, änglatrumpeter och några hibiskusar. Jag har cirka 13 fönster så plats finns men jag skulle vilja ha jättefönster ända ner till golvet så att jag kunde ha stora växter där. Ett orangeri eller ett stort uppvärmt växthus vore drömmen för mej. Du är inte heller så dålig på att drömma  Drömma är bra. Lithops ska inte vara så svåra om man håller dem under de rätta förhållanden, men det är ju det som är lite svårt att göra när man inte har nånstans där de kan stå ljust och svalt under en del av året. Här kan man läsa om hur man odlar lithops. Epiphyllums skulle jag själv gärna vilja ha när jag får större utrymme. De är ju så häftiga! CITAT (varghem @ 07-11-2010, 13:18)  Äkta vaniljorchidée... bara för jag inte verkar lyckas med skotten jag får  De är nog inte så lätta att hålla i vårt inomhusklimat.
Alexander-VG-zon3
07-11-2010, 14:29
äkta vanilj har jag haft, fast jag slängde den efter ett tag för jag tröttnade på den, kanske skulle sålt den istället. hände inte så mycket med den, kom nått blad ibland och växte någon cm till. men den var bara bökig och ranglig och trillade lätt då den var topptung. och blommor får man väl aldrig se om man inte har ett åretrunt tropisktväxthus. annars var den lättskött så sett, det var inte därför jag tröttnade utan att den var lite tråkig.
skulle jag ha uterum eller varmtväxthus skulle jag nog köpa en nya och spaljera, men då kanske man får den att blomma och då blir den mycket roligare att ha.
CITAT (flaxss @ 07-11-2010, 14:20)  jag vill ha mycket mer hela tiden, just nu har jag inte plats för mer. får ta död på någon först eller ge bort.
i köksfönstret har jag växter packat ca 1m in, likaså vid balkongdörren och i alla hörn där jag får plats har jag tryckt upp växter. i andra fönster har jag satt hyllor bredvid för att ytterligare få plats med mer. jag är en sådan som köper växten först och får plats med den sen.
men annars är det många fler citrus och fikon sorter jag vill ha/ska skaffa. fler olika palmer och suckulenter speciellt aloe och gasteria. hindret just nu är platsen. sedan skulle det ju inte skada att man hade söderfönster.
som tur väl kan jag ju ha fikonen i källaren, då dom fäller bladen. men även källarförådet börjar bli fyllt men där kan jag nog trycka in någon växt mer. så jag får väl satsa på lövfällande växter. Det låter som att du har en liten djungel hemma  Ja man upptäcker ju nya intressanta växter lite då och då tycker jag. Jag vill också ha mer. Hyllor är fint och kan vara en bra lösning. Jag vill gärna flytta till ett ställe där det finns några ljusa väggar att hänga upp epifyter på. Jag gillar också suckulenter och palmer. En del kan vara riktigt snygga/häftiga. Är väldigt nöjd med min Haworhia fasciata (attenuata?) och min Aloe vera. Gasteria verkar vara rätt coola de med. Den enda palmen jag har nu är en rätt så nyinköpt Chamaedorea elegans som nog är den enda palmen som både ljusmässigt och utrymmesmässigt funkar i mitt nuvarande hem. Har du tips på andra lättskötta palmer? CITAT (evaisa @ 07-11-2010, 14:21)  Växten är en sansevieria pinguicula. min är liten - du hittar säkert ännu häftigare bilder nätet. Mycket fin!
Alexander-VG-zon3
08-11-2010, 13:12
CITAT (batski @ 07-11-2010, 14:50)  Har du tips på andra lättskötta palmer? här är några tips på palmer som man hittar enkelt och som går att hitta i olika storlekar. Livistona rotundifolia - Serdangpalm - ljusgröna/lime färgade solfjädersblad, växer sakta men kan bli hög och bred. trivs både i ljus och i skugga. vill ha värme åretrunt. Howea forsteriana - Förmakspalm Howea belmoreana - Liten förmakspalm - den ena är större den andra mindre, tål mörker men även ljus. vill dock inte står i direkt södersol. växer sakta men blir höga med tiden. Phoenix roebelenii - Findadelpalm - växer sakta, finns att köpa som små/unga plantor såväl som större på 2-3m. vill ha ljust läge. gärna väst eller öst. växer saktare i norrläge och måste stå en bit ifårn söderfönster. Caryota mitis - Tuvad fiskstjärtspalm Caryota urens - Fiskstjärtspalm - lättskötta och växersakta blir dock stora med tiden, trivs som förmakspalmerna. de flesta palmer vill ha lucker och näringsrikjord med lågt ph. under vår till hlst låt dom torka upp lite och ge näring ca 3-4gånger per månad. även om dom tål att få mindre näring så växer dom snabbare och får finare blad med näring. dessa jag skrev upp trivs alla att växa varmt åretrunt och tål vintermörker utan problem.
skogstroll
08-11-2010, 15:25
mmm jag skulle vilja ha jättegunnera men jag tror inte den skulle trivas på min bergstomt... sen.... vill jag ha kobrakalla (har jag iofs inte prövat)... wasabi... ja jag ska inte klaga, jag har egentligen det jag vill ha. En skogstomt med ormbunkar, gratis woodland som bara ska kompletteras med lite lysande vita blommor, en liten skogslig naturdamm som smälter in fint med små rosa näckrosor och tranbär mm längs kanterna. Det mesta går nog att fixa rätt fint  Ett rejält grönsaksland vore ju i och för sig inte helt fel.... och ett växthus nära huset för nu står det liksom neråt på tomten dit det är lite småkrångligt att ta sig om man inte har vingar
Jag har länge velat ha en monstera, tycker de är så fina! Vi hade en sådan hemma när jag var liten och jag gick alltid och drog loss den där sista lilla förbindelsen längst ut mellan bladflikarna. Men vi har inte plats med en stor krukväxt på golvet...
Men snart flyttar vi och då ska jag skaffa en!
En passionsblomma skulle jag också vilja ha, men det har aldrig blivit av och jag har liksom antagit att de är svåra...
flaxss: Tack så mycket för palmlistan!  Är Howea belmoreana lika tålig och lättskött som H. forsteriana? Livistona rotundifolia är riktigt fina men jag trodde de var lite svårare. Phoenix roebelenii kräver en del utrymme va? Hade en Phoenix canarensis en gång i tiden och den blev så stor att jag till slut fick donera den till Trädgårdsföreningen i Gbg. Men grymt tålig och lätt skött var den. Caryota-palmer har jag faktiskt aldrig fastnat för. Tycker de har lite för stora blad för att hållas inomhus. skogstroll: Wow! Det låter som att du bor riktigt idylliskt! Nice!  Woodii: Då har du något att se fram emot  Jag måste också flytta men vet fortfarande inte vart. Fast jag hoppas att det blir en växtvänligare bostad en min nuvarande iaf.
Alexander-VG-zon3
14-11-2010, 21:08
CITAT (batski @ 08-11-2010, 19:59)  flaxss: Tack så mycket för palmlistan!  Är Howea belmoreana lika tålig och lättskött som H. forsteriana? Livistona rotundifolia är riktigt fina men jag trodde de var lite svårare. Phoenix roebelenii kräver en del utrymme va? Hade en Phoenix canarensis en gång i tiden och den blev så stor att jag till slut fick donera den till Trädgårdsföreningen i Gbg. Men grymt tålig och lätt skött var den. Caryota-palmer har jag faktiskt aldrig fastnat för. Tycker de har lite för stora blad för att hållas inomhus. Ja alla Howea arter är tåliga mot det mesta, problem är spinn dock men det har alla palmer samma benägenhet att få. men trivs dom bra och man sköter dom får dom sällan ohyra. Livistona är enkla, tycker jag. kan vara känslig mot torrluft men det är just dom bladen som är på plantan när man köpte den som kan bli fula, dom nya bladen vänjer sig vid den nya miljön och blir utan skador. så har det blivit hos mig. Findadelpalm växer som kanariepalm det som är bra med den är dock att den har mjuka och kortare blad än kanariepalm. vilket gör att den får plats lättare inne, plus köper du en liten planta tar det nog en 10-20år innan den växer ur ett normalstort rum. min egen har en stam på ca 80-100cm totalt höjd utan kruka ca 180-185cm med kruka ca 200cm. och den tycker jag inte känns än så stor, står i ett hörn. min kanariepalm däremot börjar bli jobbig att ha inne, så den har jag i år bundit upp så att man inte får ögon ut stuckna dom nya bladen dunsar i taket. gillar du phoenix palmer så kan jag verkligen rekommendera findadelpalm, men köp såfall en liten planta. kom på en annan palm som också tål det mesta och det är Rhapis humilis - Liten buskpalm och Rhapis excelsa - Buskpalm, vet inte om du haft dom innan ? men dom växer också sakta och tål ja allt, trivs dock bäst i öst-väst-norr läge. lite svalka på vintern kan vara bra men inget tvunget sköts som bergspalm men blir större.
Åh Rhapis humilis är jättefina! Jag tror jag har fått en ny favorit! Tack så mega-mycket för tipset!  Är de svåra att få tag på? Fast innan jag har flyttat är det ändå ingen idé. Börjar få riktigt ont om lämpligt växt-utrymme. Jag vill ha en större bostad!  Usch! Jag är livrädd för spinn  Är alla palmer verkligen lika mottagliga för spinn? Hur ska man göra för att förebygga? Åh en så stor findadelpalm måste vara jättefin! Lyllo!
Alexander-VG-zon3
15-11-2010, 05:33
bägge arterna kan man hitta ofta på plantskolor och blomsterbutiker med större sortiment. tyvärr säljs bägge arterna som buskpalm också förväxlas dom ofta. liten buskpalm har ett sirligare intryck hmm svårt att förklara. vanlig buskpalm har mindre flikar och mer räfflade-bladslut. liten buskpalm har fler flikar eller vad man ska kalla det och så spetsiga blad.
jag har haft spinn en gång på en palm, sedan 03/04 då jag började med krukväxter. och det var på en findadelpalm. att förebygga är att sköta dom rätt. sköter man dom så är det sannolikhet att dom inte får det. och det är klart att det skiljer, andra palm arter kan få det lättare. men de flesta är ändå ganska mottagliga OM dom inte sköts rätt. palmer med mjuka fjäderblad verkar få det lättare.
Tack så mycket för varningen och beskrivningen!  Just att humilis har spetsiga bladtoppar till skillnad från excelsa kan nog vara något att gå efter. Det är verkligen störigt att de ska vara så slarviga med id-märkningen Jag råkade ut för spinn för flera år sen. Då hade jag en stor Ficus benjamina som var längre än jag och det var riktigt svårt att bli av med dem. Jag tror angreppet kan ha börjat på en kroton men spred sig snabbt till andra växter. Sen dess har jag faktiskt undvikit växter som lätt drabbas av spinn. Men palmer är ju så fina... Jag antar att man inte ska ha dem för nära ett element eller i ett söderfönster, men vad mer ska jag tänka på?
Alexander-VG-zon3
15-11-2010, 13:10
det finns inte så mycket mer att tänka på än att sköta dom bra, det är nog det bästa sättet att förebygga alla ohyra. för de flesta tåliga palmer gäller - öst eller västfönster, stå nära eller i fönstret. ställer man dom i söder låt dom stå en bit ifrån dock inte mer än 1m. står dom i norrläge växer dom saktare. låt dom torka upp lite innan dom vattnar igen, för mycket vatten under en längre tid eller för lite vatten under en längre tid ger ohyra. ge näring ca 2-4gånger per månad från vår till höst. hur mycket näring beror på art. säkrast är att hålla dom i rumstemp åretrunt. fuktig luft är så klart alltid bra likaså extraljus på vintern (från nov till feb-mars ca 12-18timmar) men är inget som är tvunget för trivsel av dessa palmer jag skrev upp. de flesta tål torrluft bra och vintermörker. får du spinn eller annan ohyra på dina växter gäller det såklart att motverka dom snabbt, antingen medel som provadopinnar och plus spray eller biologiskbekämpning http://www.nyttodjur.se/ eller andra metoder, för spinn funkar det också att dränka växten med kruka och allt annat i ca 40-42gradigt vatten i 20-30min. men detta funkar ju inte för stora växter eller växter som är känsliga för fukt/övervattning.
Tack så mycket för all info! CITAT (flaxss @ 15-11-2010, 13:10)  låt dom torka upp lite innan dom vattnar igen, för mycket vatten under en längre tid eller för lite vatten under en längre tid ger ohyra. Gäller detta alla palmer? I skötselråd för t ex bergspalmen står det att jorden ska hållas fuktig och inte tillåtas torka ut...
Alexander-VG-zon3
15-11-2010, 13:48
ja det gäller alla de vanligaste att dom vill torka upp innan man ger dom vatten igen. så det inte blir för mycket vatten. men sedan beror det på mer vatten på sommaren än vintern, och under högtryck med varmt och soligt väder på sommaren kan man hålla dom lätt fuktiga hela tiden då.
men håller man dom ständigt fuktiga under hela året så kommer palmen (de vanligaste) oftast gå till en säker död.
sedan visst finns det undantag som sumppalmer eller palmer som växer i områden där dom översvämmas. eller som med dadelpalm (äkta) som växer med pålrötter långt ner i vatten käller, för dadelpalm gäller det främst att den vill ha mycket vatten under väldigt varmt väder. annars tål även den torka och mår bra beroende på hur den står att ockås få torka upp.
Ok tack!  Då ska jag börja vänta lite längre mellan vattningarna av min bergspalm. Har den ståendes på ett fatt med små lecakulor som jag fyller på med vatten för att höja luftfuktigheten runt plantan lite. Vet inte hur mycket det hjälper men det kan ju inte skada.
Alexander-VG-zon3
15-11-2010, 16:16
vattningen och sånt är nåt man själv också kommer att komma på hur det behövs. verken för mycket eller för lite är bra. men låter man dom torka upp någon dag så brukar det inte bli för lite eller för mycket. känns med fingret om du är ossäker.
Lägger till Rhapis humilis och Phoenix roebelenii till min önskelista (tack flaxss!)  Och så Cyanotis kewensis och Pleiospilos. Hur ska detta gå? Listan bara växer och växer
Eva Hedström
16-11-2010, 22:40
Jag skulle vilja ha ett orkideväxthus med kallblodiga och varmblodiga orkideer, alltså såna som vill ha svalt och såna som vill ha varmt ock fuktigt. Tänk att få ha en egen djungel! Sen vore det underbart att ha ett orangeri eller inglasad veranda, där skulle jag ha kamelior och olivträd, myrten och lager..... Jag får nog bli slottsfru!
CITAT (Eva Hedström @ 16-11-2010, 22:40)  Jag får nog bli slottsfru!  Hehe  Jag skulle vilja ha en trädgård igen: Det är två träd som jag så gärna vill ha (plus en hel del andra växter): Ginkgo biloba och Acer palmatum. Det sistnämnda har jag faktiskt haft. Saknar den fortfarande. Det blev (förstås) kvar när jag flyttade ifrån min (rätt så stora) uteplats  Här är en bild på den på hösten (den hade gröna löv annars):
Bumpa!  Har skaffat både passionsblomma och monstera sedan sist jag skrev i den här tråden. Upptäckte faktiskt att första passionsblomman slagit ut just idag! Så fin! Och inte verkar de vara så svåra heller, jag bara antog det... Monsteran är härlig också, älskar de där stora djungliga bladen. Nu har jag nya saker på önskelistan. Men plats är fortfarande en bristvara på sätt och vis. Jag vill ha fler växter men jag vill inte ha fönstren så där knökfulla... Tur att en del av krukväxterna kan vara i trädgården på sommaren och förhoppningsvis ska ett gäng trivas på verandan i vinter.
sparvuggla
01-07-2011, 15:36
Banan !
Particelomen
06-07-2011, 23:35
CITAT (flaxss @ 07-11-2010, 15:29)  äkta vanilj har jag haft, fast jag slängde den efter ett tag för jag tröttnade på den, kanske skulle sålt den istället. hände inte så mycket med den, kom nått blad ibland och växte någon cm till. men den var bara bökig och ranglig och trillade lätt då den var topptung. och blommor får man väl aldrig se om man inte har ett åretrunt tropisktväxthus. annars var den lättskött så sett, det var inte därför jag tröttnade utan att den var lite tråkig.
skulle jag ha uterum eller varmtväxthus skulle jag nog köpa en nya och spaljera, men då kanske man får den att blomma och då blir den mycket roligare att ha. Jag har hört att vanilj ska vara en väldigt långsamväxande orkidé men inte särskilt svårskött, så det gäller att ha tålamod med den... men jag tror också att den kan bli ganska långtrågig när ingenting händer. Jag har också hört att om man lyckas få blommor på den så är de väldigt kortlivade, blommar bara i ca en dag eller liknande. Men annars är det en underbar orkidé. Ska själv testa på att odla mina vaniljorkidéer och får hoppas att jag lyckas då... i alla fall att mitt tålamod håller!
CITAT (Woodii @ 01-07-2011, 00:55)  Bumpa!  Har skaffat både passionsblomma och monstera sedan sist jag skrev i den här tråden. Upptäckte faktiskt att första passionsblomman slagit ut just idag! Så fin! Och inte verkar de vara så svåra heller, jag bara antog det... Monsteran är härlig också, älskar de där stora djungliga bladen.  Grattis!
CITAT (sparvuggla @ 01-07-2011, 16:36)  Banan ! hihi  Musa Velutina
CITAT (zaxxon @ 10-07-2011, 14:31)  hihi  Musa Velutina  Åh grattis till den med!
Såg ut så här en gång i tiden
sparvuggla
11-07-2011, 15:10
CITAT (zaxxon @ 10-07-2011, 14:31)  hihi  Musa Velutina  Nice! Blommande svärmorstunga är inte heller dåligt........
CITAT (zaxxon @ 11-07-2011, 12:15)  Såg ut så här en gång i tiden  Så du har dragit upp dem från frön? Cool
Har nyligen skaffat en Cycas revoluta  Den är omplanterad i lägre kruka och har därför fått några rötter kapade, så jag håller andan lite och hoppas innerligt att den klarar det.
Malva15
24-07-2011, 19:48
Får inte plats och kan inte klara av vissa av dessa:
Gardenia (svår, har aldrig klarat av denna trots t o m regnvatten)
Blå Blyblomma (växer mig ur huset)
Kottepalm (Dyr i inköp och svår att få tag på)
Fler klockmalvor än den enda jag fått plats med
Olika slags begonior (får varken plats med fler eller har ett bra fönster för dessa)
Fler hibiskusar (har redan ett antal av dessa och de är riktigt utrymmeskrävande)
Jasminum sambac (får alltför lätt spinnkvalster och har därför aldrig lyckats med dem)
mfl......
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|