Christa
Funderar på att ha någon liten chili som krukväxt. Bra att kunna ha färsk chili att plocka av året om. Vi har de flesta fönstren mot söder så här är ljust och soligt så det borde gå ganska bra.

Har köpt några sorter som står som mini men det står på baksidan av påsen att krukan skall vara minst 30 cm i diameter om jag fattat det rätt och det är ju för stort att ha i fönstret.

Bra om den är tillräckligt stark för att ha som krydda men inte så stark att man kan skada sig på den.
Bolltistel
Habanero har jag haft som krukväxt i en normalstor kruka och det fungerade bra. Den buskar sig fint och drar inte nödvändigtvis iväg på höjden till en lång pinne (i motsats till t ex hot lemon). Annars så säljer t ex plantagen chile i kruka. Det brukar vara sådana plantor där frukterna står rakt upp och har många olika färger samtidigt (lila, rött osv). De är fullt ätbara men mest snygga och är du ute efter avancerade fruktiga aromer (som hos habanero) så kanske du blir besviken. Smaka och kolla styrkan innan du köper. Jag har själv aldrig provat.
Christa
CITAT (Bolltistel @ 07-11-2010, 10:39) *
Habanero har jag haft som krukväxt i en normalstor kruka och det fungerade bra. Den buskar sig fint och drar inte nödvändigtvis iväg på höjden till en lång pinne (i motsats till t ex hot lemon). Annars så säljer t ex plantagen chile i kruka. Det brukar vara sådana plantor där frukterna står rakt upp och har många olika färger samtidigt (lila, rött osv). De är fullt ätbara men mest snygga och är du ute efter avancerade fruktiga aromer (som hos habanero) så kanske du blir besviken. Smaka och kolla styrkan innan du köper. Jag har själv aldrig provat.

Finns det inte en massa olika Habanero?
Mentha-Arvensis
CITAT (Christa @ 07-11-2010, 11:30) *
Funderar på att ha någon liten chili som krukväxt. Bra att kunna ha färsk chili att plocka av året om. Vi har de flesta fönstren mot söder så här är ljust och soligt så det borde gå ganska bra.

Har köpt några sorter som står som mini men det står på baksidan av påsen att krukan skall vara minst 30 cm i diameter om jag fattat det rätt och det är ju för stort att ha i fönstret.

Bra om den är tillräckligt stark för att ha som krydda men inte så stark att man kan skada sig på den.

Prova med;

C. Annuum Bird's eye baby
C. Annuum Malawi Bird's eye
C. Annuum Short yellow tabasco
C. Annuum Trinidad bush
C. Rhomboideum
C. Praetermissum
C. Pubescens Locato/Mini rocoto PI387838

Toppa dom när du är nöjd med höjden,
klipp till önskad form.

Vill du ha dom mindre
kan du klippa ner rötterna,
blanda mer grus än jord och vattna lite oftare.
Piccante
Jag har några småplantor av Prairie Fire (C. annum) den blir ganska liten och buskformad. Den får massa små frukter i olika färger.
Bolltistel
Razzamatazz verkar också fin och liknar de prydnadschile jag sett till salu:

http://www.plantmenow.co.uk/hot-pepper-container-seeds.aspx

Mentha-Arvensis, bra idé där med att "bonsaia" ner alltför storväxta chileplantor. Ska prova. Blir det bra med frukt ändå?
Christa
CITAT (Mentha-Arvensis @ 07-11-2010, 13:33) *
Prova med;

C. Annuum Bird's eye baby
C. Annuum Malawi Bird's eye
C. Annuum Short yellow tabasco
C. Annuum Trinidad bush
C. Rhomboideum
C. Praetermissum
C. Pubescens Locato/Mini rocoto PI387838

Toppa dom när du är nöjd med höjden,
klipp till önskad form.

Vill du ha dom mindre
kan du klippa ner rötterna,
blanda mer grus än jord och vattna lite oftare.

Vilken tycker du är vackrast?

Vilken tycker du är godast?

Är alla medelstarka?

CITAT (Markus_H @ 07-11-2010, 13:42) *
Jag har några småplantor av Prairie Fire (C. annum) den blir ganska liten och buskformad. Den får massa små frukter i olika färger.

Hur är det med styrka och smak?

CITAT (Bolltistel @ 07-11-2010, 17:23) *
Razzamatazz verkar också fin och liknar de prydnadschile jag sett till salu:

http://www.plantmenow.co.uk/hot-pepper-container-seeds.aspx

Mentha-Arvensis, bra idé där med att "bonsaia" ner alltför storväxta chileplantor. Ska prova. Blir det bra med frukt ändå?

Just den har jag köpt frön till i tron att den var liten men det står på påsen att krukan skall vara 30 cm i diameter.
Anja Danmark
Du bestemmer jo selv, hvor meget plads du vil give den....

En anden effekt ved at dyrke i en relativt lille krukke er, at planten vil blomstre og sætte frugt hurtigere. Når de har meget plads til rødderne, bruger de en masse kraft på at lave et stort rodsystem og vokse sig store - hvis de kun har lidt plads, går de i gang med at producere i stedet.

Mentha-Arvensis
CITAT (Christa @ 07-11-2010, 19:01) *
Vilken tycker du är vackrast?
Rhomboideum
Praetermissum

Vilken tycker du är godast?
Locato

Är alla medelstarka?
Hur är det med styrka och smak?

Rhomboideum 0
Praetermissum 8-9
Locato 8-9
Trinidad bush 8
Short yellow tabasco 7
Malawi bird's eye 8-9
Bird's eye baby 8

Just den har jag köpt frön till i tron att den var liten men det står på påsen att krukan skall vara 30 cm i diameter.

du kan gro dom i pluggbox
i ungefär tre månader,
Sen plantera dom i 7-15cm krukor.
Bolltistel
"Little Blue" var läcker också tycker jag:

http://www.chileseeds.co.uk/hot_chili_pepper_seed.htm (bläddra ner lite)
Christa
CITAT (Bolltistel @ 08-11-2010, 08:16) *
"Little Blue" var läcker också tycker jag:

http://www.chileseeds.co.uk/hot_chili_pepper_seed.htm (bläddra ner lite)

Ja den var ju fin. Vet du vad texten betyder "Fantastic looking dwarf chilli plant great for pots around the patio"

Förstår inte de två rödmarkerade orden.
Anja Danmark
Prøv denne: http://www.ord.se/

Det giver nok en mere præcis oversættelse, end jeg kan give....
Christa
CITAT (Anja Danmark @ 08-11-2010, 19:54) *
Prøv denne: http://www.ord.se/

Det giver nok en mere præcis oversættelse, end jeg kan give....

Tack för länken. Nu var emellertid min sambo tillgänglig och han sa att orden betyder dvärg och uteplats. Alltså en liten planta lämplig för uteplatsen. Om den är så liten att den passar på fönsterbrädan inomhus kan man då undra.
Bolltistel
Jag kapar tråden lite. Jag har en hot lemon och en jamaican bell som jag skulle vilja få lite buskigare.
Hot lemon har små skott längst ner i bladvecken så där tror jag att det inte är några problem med att klippa av stammen och på det viset stimulera skotten att växa till (jag väntar till våren dock när förutsättningarna är bättre än nu). Så har jag gjort med habanero förut. Min jamaican bell däremot har inga som helst skott på det viset. Går den att buska till ända nerifrån eller får man kanske tänka sig en mer "uppstammad" buskighet? Av övervintringskäl skulle det vara bra om min jamaican bell var lägre än den är (jag tänkte spara samma planta i flera år, detta är första vintern).
Bolltistel
Här är förresten lite data på mina krukdiametrar. Jag har själv aldrig sett rådet att krukan ska vara 30 cm i diameter, så jag har skjutit mer från höften när jag odlat chile. Resultat:

Habanero, krukdiameter 17 cm.

Hot Lemon, krukdiameter 21 cm.

Paprika (okänd sort), krukdiameter 22 cm.

Jamaican Bell, krukdiameter 18 cm.

Alla verkar trivas.
Bassam
Hej

Växt storlek och kruka stolek ska passa varandra annars om kruka är små det är bra för att kommer mindre grönskar och mycket frukt och tvärtom om krukan stor växter ska satsa mycket på stora rötter och stor grönskar och kommer mindre frukt.

H:Bassam
Bolltistel
Enligt de mycket detaljerade sådd- och planteringsinstruktionerna på chileseed's hemsida

http://www.chileseeds.co.uk/growingchilliesfromseed.pdf

så är standardförfarandet att sista omplanteringen görs till en kruka som är 20 cm i diameter. Det måttet tycker jag stämmer bra med min egen erfarenhet av hur stora krukor som är lagom för chile.
emilsjogren
en fullväxt, normalstor chiliplanta kan, om den omskolats "bra" hela livet, ha en kruka på ca 10 liter efter sista omskolningen.
Anja Danmark
Men man kan også vælge at stoppe ved 3-5 liter og bare ende med en mindre plante med lidt mindre frugter... 3 liter kan man godt have i vindueskarmen, og man kan jo prøve med 2 liter og se, hvad der sker!

Det har jeg gjort i år med nogle af mine planter, da jeg ellers ikke ville have haft plads til 50 planter i drivhuset! Og til næste år vil jeg gøre det med endnu flere, for så kan jeg have flere forskellige sorter på den samme plads.

nilsolsson2000
Alla chilis kan ju sättas i vilken kruka som helst och de kommer att anpassa storleken efter det och du kan fixa resten med trimning.
Men vill man ha en liten chili som får frukter och blad i passande liten storlek av sig själv och som dessutom är vacker och i mitt tycke med fantastiska små fruktiga heta chilis så rekommenderas Cumari.
PMK
JAG har ett toppenförslag! Aurora!! Gillar mina jättemycket, har fan fyra stycken, haha! smile.gif Jättefina, små, växer bra!

[attachment=60446:IMG_1247.JPG]

Denna och en till lite mindre står i just ett söderfönster, och har nu ett antal röda snart mogna frukter. Ingen aning hur dem smakar eller hur starka dem är, men finfina som ''prydnadsväxter'' i alla fall! Toppen!
Crazy4Flowers
CITAT (Bolltistel @ 07-11-2010, 11:39) *

Jag tycker att det är tvärt om, habanero blir en pinne och hot lemon blir buskig o fin... tänk vad olika det kan vara.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon