Full version: Fikonstickling
BigDaddy
Hej

Fick tag på 3st fikonsticklingar idag av en vän.
2st var 6 nodder på varav 3st hamnade under vatten.
Den 3e hade 8 nodder & 4st hamnade under vatten. Ska jag dela den längsta i 2 delar ist tycker ni?

De får stå i vatten nu under vintern, har ingen jord el plats för den delen på ett tag.
Tror ni det kan funka?

Min erfarenhet hittills är att iaf jag är bättre på att få sticklingar att slå rot i vatten än i jord även om jag i jord lyckats med ett fikon & en citronstickling.
Dock är det mkt bökigare med påse över & jämn fuktighet osv.
Vatten är smidigare.
Kkan få fler sticklingar så funkar inte detta kan jag testa ånyo om ett par månader & då kan jag ev sätta dem i jord.

Men frågan alltså, ska jag dela den ena i 2 delar?
Ingen av dem har blad då plantan står ute ff & därmed tappat dem.
Alexander-VG-zon3
dela inte dom, har kvar dom tre som det är, längre ved som ger rötter ger stabilare planta.

har du dom ute nu i vatten ? det är såfall inte bra, det är för kallt ute för att dom ska rota sig.

ta in dom och sätt vattendelen i skugga, och ovandelen i solen/ljust läge. ha varmt. och ev om du har lägg i rotningshormoner i vattnet. det går bra att ha dom i vatten hela vintern, och förhoppnings vis har dom fått bra med rötter till våren och då kan du transplantera dom till jord.
BigDaddy
Nej de står inne. Ska täcka nedre delen så inte solen står på där.
Ok jag behåller dem såhär. Hormon har jag inte utan testar & hoppas såhär. smile.gif

Tack.
Vore kul att få upp ett par som man vet är härdiga arter.
Alexander-VG-zon3
ja om den varit ute länge och klarat flera vintrar så är det nog en tålig sort. då får du testa att ha dom på friland sen då ?

ja det är bra att täcka för vattnet så det inte bildas alger. det gäller för alla sticklingar som man rotar i vatten att täcka, speciellt om dom står i fönstret är det viktigt. mindre viktigt om dom står under extraljus enbart.

vet du vilken sort du fått ?
BigDaddy
Ja jag ska absolut testa att ha dem på friland senare.
Kanske ngn i kruka också om fler tar sig.

Jag vet faktiskt inte vad det är för sort. Jag har sticklingar från den senaste plantan plus 2st olika till varav en är fruktbärande även den i Sverige.
Den sista är en stickling från Grekland så det tråkiga är att jag inte vet sorten på ngn av dessa 3.
De jag fått av, 2 olika sorter nu alltså, hade dessvärre ingen koll.

De första två har ju rotat sig men inte planterat om än. Gör det i vår då de rotat sig nu under hösten.
Så jag vet ju inte än om ngn kommer överleva.
Gör de det & du vill ha så fixar jag det. smile.gif
Men du vill kanske helst ha namn på dem kanske?

Jag är nöjd om de bär frukt här & är härdiga. Det vore kul även om jag även hoppas på sticklingen från Grekland. Vore kul om den kunde överleva men i senaste flytten från mig till där jag är nu råkade ett par rötter gå av plus att jag råkade dunka upp den i ett skåp i köket så det stora bladet föll av, i all hast....
Alexander-VG-zon3
fikon från grekland brukar vara smyrna typ oftast, dessa brukar också vara vinterkänsliga. så dom får man ta in på hösten innan det blir allt för många minus. jag tror nog den sticklingen från grekland kommer klara sig, även om man råkar bryta någon rot så kommer det nytt. och även nya blad.

ja det gör du nog rätt i att plantera om dom i vår, då har du ju gratis sol och värme ute. jag tänker själv göra så med några som jag tog sent och satt i vatten.

det skulle vara jätte kul att få sticklingar sen efter att du fått stora plantor, så du har så att du kan ta utan att dom blir ner stubbade, nedå jag bryr mig inte om namn jag har många okända också och dom är jag lika glada för som för dom med namn. vi kan byta om du vill, jag har på rotning just nu King (syn desert king), ett san pedrofikon. en härdig variant som tål kyla. neråt -16c -18c på invintrad ved.
BigDaddy
Det låter mkt trevligt.
Får jag många som rotar sig så behöver vi dock inte vänta på att de ska bli stora utan rotar sig många & överlever kan du ju ta dem direkt.
Ska försöka sno ett par till. Har ju ett par träd i närheten jag varit sugen på att norpa 1-2 sticklingar från. Tror inte ngn bryr sig om det. wink.gif
Alexander-VG-zon3
men då växer dom ute då och ger bra med frukt varje år eller ? roligt att veta var alla träd växer, och följa dom. men ger dom mycket frukt på friland så är det ju såfall en bra sort för sverige.

du får komma hit nästa år så kan vi klippa sticklingar till dig om du vill ha. just nu är alla i källaren.
BigDaddy
Ja de växer ute & ger bra med frukt. Jag har själv inte smakat ngt men det sitter alltid en massa frukt på.
Det ena står i kruka utomhus större delen, det jag har i jord som rotade sig där, & det har haft oerhört mkt frukt som mognat.
Det andra jag tagit från nu är också bra med frukt & står på friland året om.

Ja det får vi styra upp. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon