Full version: Konstnärer
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5
sqrulan
Jag har ju målat lite då och då i mitt liv men bara för att jag tycker det är kul, jag har ett litet spirande intresse som har legat på hyllan i flera år.
Har ni någon bild eller konstnär som ni tycker om?
Visa gärna vad NI gillar och kanske vad ni målat, ritat m.m...
Jag har ingen bra fantasi så jag brukar försöka att måla av andra "storheter" och denna tycker jag om och ska försöka mej på nångång.
[attachment=56092:Marta_Go...na_20766.jpg]

Denna målade jag förra året:
[attachment=56093:IMG_0359.JPG]
Suz
CITAT (sqrulan @ 07-11-2010, 14:00) *
Jag har ju målat lite då och då i mitt liv men bara för att jag tycker det är kul, jag har ett litet spirande intresse som har legat på hyllan i flera år.
Jag har ingen bra fantasi så jag brukar försöka att måla av andra "storheter" och denna tycker jag om och ska försöka mej på nångång.

Vad duktig du är!!!!
Jag gör en massa tavlor...men inga man hänger på väggen whistling.gif

Jag tecknar annars en del....ska se om jag vågar slänga ut nåt så småningom!
sqrulan
Om jag vågar så nog vågar du! Nu blev jag ju lite nyfiken på vad du gör, du är säkert super duktig! tummenupp.gif
Mina tavlor hamnar inte heller på nån vägg giggle.gif jag har bara lite roligt då jag gör dom.
Suz
CITAT (sqrulan @ 07-11-2010, 14:36) *
Mina tavlor hamnar inte heller på nån vägg giggle.gif jag har bara lite roligt då jag gör dom.

Jag menade mera såna tavlor som att man gör bort sig i vardagen wink.gif

Jag är alls inte duktig!
Ska se om jag får upp nån bild under kvällen!
Nu är det födelsedagsfika!
sqrulan
rotfl.gif Jasså dom tavlorna!!!...ha, ha dom har jag massor av!
malcolm
Räknas inteckningar på huset som konst? giggle.gif
fuchsian
Ikke då, om de är dina. ...Fuchsian....
Ingela i Segersberg
CITAT (sqrulan @ 07-11-2010, 14:00) *

Jag håller med Suz. Du är verkligen duktig!!!
Irene_L
Snyggt, Sqrulan!

Dom här tavlorna gjorde jag för flera år sen..i olja:

[attachment=56098:tavla_bukett.JPG]

[attachment=56097:tavla_lingon.JPG]

[attachment=56096:tavla_solros.JPG]

[attachment=56095:tavla_brudbukett.JPG]
(Min brudbukett)

Men nu var det länge sen jag målat men jag har tänkt många gånger att det vore kul att börja igen!
sqrulan
Åhhh va fina Irene, nu minns jag ju att du brukade måla du har nog visat eller berättat det nånstans. Så himla fina, klart att du måste måla mera! tummenupp.gif
Ta nu fram era konstverk alla så att vi får se!
Suz
Åh...nu har det ju kommit upp så himla mycket fina alster så nu vill jag nästa backa men en av mina tidiga halvfärdiga blyertsteckningar lägger jag upp.
Jag har ännu bara duttat med olja och akvarell, skulle verkligen vilja ha mera tid för det men trivs bäst med blyerts och kol.
Och har fastnat för porträtt.
Beundrar er som målar blommor och djur!

Edit, stavfel
Edit edit, tog bort bilden
Alba
'stum av beundran' - så duktiga ni är - fantastiska tavlor.
Klint
Håller helt med Alba Favoriten är elefanten. Men nog ska väl alstren hängas upp till beskådan!!
gnon49
har alltid varit intresserad av tecknig o målning men har aldrig fått till det. Min far var däremot ganska bra på att teckna o måla. Får visa en målning han gjorde av min goa farmor. Nu är båda borta. Mina få alster visar jag aldrig fear.gif om dom nu finns kvar.
[attachment=56145:S50300451.jpg]

lade till text över bilden.
Fny
*borttaget pga urartad tråd*
Anma
Vad duktiga ni är!
Eva-Helene
Åh så fina tavlor ni gör!
Du Fny - "Målar lite grann men är inte särskilt bra," ohmy.gif Vem har målat dom fina speciella härliga tavlorna du visar då??? Den vänstra faller mig verkligen i smaken! Jag gillar sådan konst, som man upptäcker nya detaljer i ju längre man tittar wub.gif
Fny
tack... blush.gif

textsnuttarna som finns i tavlan med den blå draken kommer för övrigt från en norsk runpinne, magisk formel som jag bara äääälskar...
xlxl67
CITAT (Fny @ 07-11-2010, 18:58) *
tack... blush.gif

textsnuttarna som finns i tavlan med den blå draken kommer för övrigt från en norsk runpinne, magisk formel som jag bara äääälskar...

Fantastiskt kul att se era alster. Underbart med sådan här kreativitet!!

Din översta Fny - får man fråga hur den har tillkommit?
Alexander-VG-zon3
väldigt vackra verk ni visar bravo.gif , jag vågar visa mitt om ni inte klickar upp dom giggle.gif

här är några gamla verk som jag tog kort på nu inte så välgjorda, det jag gjorde under gymnasietiden då jag gick mycket konstkurser/ämnen blev kvar i skolan. men vad sugen jag blev på att börja skissa och måla när jag ser era andras verk.

[attachment=56118:DSC_2866.JPG]

[attachment=56119:DSC_2860.JPG]

[attachment=56120:DSC_2865.JPG]

[attachment=56121:DSC_2857.JPG]

[attachment=56123:DSC_2858.JPG]
Tikka
Oj va fina alster det var att se här biggrin.gif
Gills det med att måla brevlådor? Gjorde 2 sådanahära till kompisarna en hem o en till deras land när de fyllde år. Tycker om att måla på trädiskborstar o trärotfruktsborstar annars wink.gif

[attachment=56122:DSCN3688_rr.jpg]
fuchsian
Ni alla ÄR JU SÅ BRA, har kollat igenom dessa och som lärare, kan jag känna på mig av stilen hur personen fungerar som gjort ett visst motiv.

Min målartorka har varat för länge, men har påbörjat 2 olika motiv, men den ena blev någorlunda färdig och den större har jag planer, men har inte haft inspiration.

Har en del av tavlorna på väggarna här hemma och vissa av mina tuschteckningar, som blev färdiga är inramade.
Sen skrotar det en del i garderoben, som ombyte eller i högen med de "misslyckade".
Gillar mest natur, alla årstider samt det senaste har blivit mest natur men med feer och andra från sinnet som synns svagt. Jag tror att det blir den nya stilen jag kommer att ta upp, men dock känns de nya igen av de äldre och det finns ett antal sålda alster under tiden som gått. ....Fuchsian....

lÅT DET KOMMA FRAM, NI KAN!!!! använd er fantasi och trivs!!!! tummenupp.gif
RitRat
Jag vill inte medverka i en bråktråd (förvandlades till ett sånt i senare skede), så jag tar bort mitt helt normala inlägg.
gnon49
Hör växt o konstintresse ihop måntro? Här visas ju alster som heter duga.
Fenja
Undrar om den fega Fuchsian vågar visa upp något som hon ska ha gjort...? Tror väl inte det va...
Mvh
Fenja
fuchsian
Men visst hör det ihop. Dom som älskar sina vackra blomster och har intresset att avbilda dem själv, utan kamera, är ju det hela det handlar om.
En konstnärsöga ser skönheten i naturen och är mer intresserad av det vackra som växer --- så visst går det bra ihop. dom vackraste bilderna kommer ju ur det man älskar mest, menar nu natur.
Naturen gör sina underverk och vi gör våra tolkningar av det hela. Än har jag inte träffat nån konstnär som inte har sett det vackra i naturen, men det finns väl, tror jag? ... Fuchsian....
Piccante
CITAT (Fenja @ 07-11-2010, 20:34) *
Undrar om den fega Fuchsian vågar visa upp något som hon ska ha gjort...? Tror väl inte det va...
Mvh
Fenja

tummenupp.gif
silos
Vilka fantastiska konstverk ni alla har gjort! tummenupp.gif
fuchsian
CITAT (Markus_H @ 07-11-2010, 20:42) *
tummenupp.gif

Jag ger ett nekande svar. Du sa ju själv att man kan spåra en medlem på olika sätt och mina målningar finns kanske hos någon som ni känner. Jag har sålt alldeles för många och min stil känns igen.
Jag är inte feg --- men tänker för mig och behovet finns inte att visa något, så jag gläds åt era fina alster.
MvH
Fuchsian
gnon49
CITAT (silos @ 07-11-2010, 20:54) *

ja Silos här är du i gott sällskap. Du som har så fint färgsinne måtte njuta. Inte visste jag att det fanns så många talanger med pensel på odla.
Malin_ahl
CITAT (silos @ 07-11-2010, 21:54) *
Solstorm
Så mycket fint ni har gjort! Jag har så många gånger önskat att jag kunde måla. Jag har så mycket fina bilder i mitt huvud men när jag försöker få ner det på papper så liknar det mest småbarnskludd. Jag vill gärna se mer bilder!
sqrulan
bravo.gif Vad roligt att fler vågade visa sina bilder! Alla är jätte duktiga och du Malin_ahl fortsätt för du är superduktig!
Meeer vill vi se!

Jag har några fler sedan 80-talet så jag får väl visa dom senare, nu måste jag iväg på jobbet!
Fny
CITAT
Fantastiskt kul att se era alster. Underbart med sådan här kreativitet!!

Din översta Fny - får man fråga hur den har tillkommit?

Jo det var så att en vän undrade om jag inte kunde måla en drake till honom... Har aldrig målat en drake så först hade jag jätteproblem, och när jag försökte måla en traditionell, normal drake så blev det bara fel och fult. Till slut satte jag mig ner och tänkte, nej nu målar jag en drake som JAG målar en drake, inte som någon annan gör det... Och resultatet ser ni här... Den runinskrift som jag klippt in är en av de som figurerar i min forskning, och är helt underbart annorlunda och märklig... det är en magisk formel som verkar smått splittrad... den har satt sig djupt i mig... så det var på ren känsla som jag tog med den i tavlan, snarare än ett intellektuellt beslut. smile.gif
fuchsian
CITAT (Solstorm @ 08-11-2010, 05:53) *
Så mycket fint ni har gjort! Jag har så många gånger önskat att jag kunde måla. Jag har så mycket fina bilder i mitt huvud men när jag försöker få ner det på papper så liknar det mest småbarnskludd. Jag vill gärna se mer bilder!

Ett litet tips.
Du säger att du har bilder i huvudet, vet hur de är och så. Flera av mina elever började så. De fick berätta om sin bild och i etappvis skissa det på ritblock. Sen kvittade hur det såg ut, men så tränade jag flera tills det började likna det de hade förestält sig.
Allt blir ju inte perfekt och exakt lik den inre bilden, men det är en bra början när inspirationen rinner till.
Sedan var det färgläran som jag fick dra med dom. Kunna se skillnader i varma och kalla nyanser och hur man la dom. De kalla längst bort i början. Det finns enkla böcker om det hela.... Fuchsian......

Det går även att rita av en bild el. foto och därifrån börja utveckla det till sin egen stil.

Ta inte illa vid, men kunde inte låta bli att reagera och ge dig lite starthjälp. tummenupp.gif ..Fuchsian.....
gnon49
Skulle man vara lite osäker i början eller vill förbättra sig så har ju studieförbunden bra kurser. Har ju själv arbetat inom ett studieförbund och sett hur populära kurser i .tex. oljemålning är. Gick själv en sådan kurs.
Inte blev jag en ny piccaso men roligt var det.
herkules
CITAT (Fenja @ 07-11-2010, 20:34) *
Mvh
Fenja

jättefina alster!
för det är väl det tråden går ut på?
inte vem som gjort/vågar vad.
xlxl67
CITAT (Malin_ahl @ 08-11-2010, 00:08) *
roligt att en sådan här tråd startade, och verkligen kul att så många är så duktiga!
...

Vilka spännande blickar personerna har i dina porträtt - man undrar lite var de befinner sig...

CITAT (Tikka @ 07-11-2010, 19:38) *
Oj va fina alster det var att se här biggrin.gif
Gills det med att måla brevlådor? Gjorde 2 sådanahära till kompisarna en hem o en till deras land när de fyllde år. Tycker om att måla på trädiskborstar o trärotfruktsborstar annars wink.gif

[attachment=56122:DSCN3688_rr.jpg]

Vilka härliga färger o kul idé...Lite åt The reds-hållet (Liverpool FC)...Me like smile.gif

CITAT (Fny @ 08-11-2010, 07:40) *
...Till slut satte jag mig ner och tänkte, nej nu målar jag en drake som JAG målar en drake, inte som någon annan gör det...

Ja vad rätt tänkt - det skall jag tänka på framöver...Alltid lätt att anpassa det man gör för andra :|
RitRat
Jag vill inte medverka i en bråktråd (förvandlades till ett sånt i senare skede), så jag tar bort mitt helt normala inlägg.
RitRat
fuchsian
Det var färgrika och fina bilder.
Du nämnde att du arbetar med acrylfärg?! ---- Jag började med det efter min paus fr. oljemålning, men jag får inte till det, så då åkte oljefärgerna upp igen och jag har fler bilder som jag maler i tankarna så snart är det dags att hämta ritblocket och skissa. .. Fuchsian

Solstorm
CITAT (fuchsian @ 08-11-2010, 10:29) *
Ett litet tips.
Du säger att du har bilder i huvudet, vet hur de är och så. Flera av mina elever började så. De fick berätta om sin bild och i etappvis skissa det på ritblock. Sen kvittade hur det såg ut, men så tränade jag flera tills det började likna det de hade förestält sig.
Allt blir ju inte perfekt och exakt lik den inre bilden, men det är en bra början när inspirationen rinner till.
Sedan var det färgläran som jag fick dra med dom. Kunna se skillnader i varma och kalla nyanser och hur man la dom. De kalla längst bort i början. Det finns enkla böcker om det hela.... Fuchsian......

Det går även att rita av en bild el. foto och därifrån börja utveckla det till sin egen stil.

Ta inte illa vid, men kunde inte låta bli att reagera och ge dig lite starthjälp. tummenupp.gif ..Fuchsian.....

Kan du inte visa steg för steg hur man gör?
fuchsian
Det kan bli svårt med avståndet, men

Att börja på detta sätt kommer man att få fram sin egen unika sätt att måla och det ser inte ut som en kopia.
Visst kan man leka med foton och då se hur skuggor ser ut och vart man behöver sätta ljuset.
..Fuchsian....
Solstorm
Förstår inte. Kan du inte visa en bild hur den växer fram steg för steg istället.
Anki på Öland
CITAT (Solstorm @ 08-11-2010, 14:57) *
Förstår inte. Kan du inte visa en bild hur den växer fram steg för steg istället.

Det vore lärorikt....
Fenja
*väntar med spänning*
Anma
Jag vill se fler av era alster!
fuchsian
CITAT (Solstorm @ 08-11-2010, 14:57) *

Jo, det vore det enklaste sättet att rita en serie fr. början till slut, etappvis. Håller på och grunnar på lösningar.
Du har den fördelen att du är ju halvvägs på väg när du har en inre bild och försöka få den att stegvis likna samma på papper. Det finns nämnligen väldigt många som inte kan se inre bilder och hur i helskota ska man hjälpa en sådan??? confused.gif och har viljan att måla --- då får den en enkel foto av mig att sätta igång och börja kopiera den. Med tiden kanske det löser sig och man kan börja se inre bild
Fuchsian .....
RitRat
Jag brukar skissa grovt med penseln direkt på duken eller annat underlag som jag ska måla på. Mina bilder växer fram väldigt snabbt. Oftast vill jag ha dem klara under en 'sittning'.

Om akryl och olja - som Fuchsian funderade på - det är väldigt olika tekniker verkligen. Jag har målat mycket med båda, under några decennier, och båda har sin tjusning och sina för- och nackdelar. Jag kan inte säga vilket jag föredrar. Det går i perioder. Från i våras har det bara varit olja för mig, innan dess många år med bara acryl.
Solstorm
CITAT (fuchsian @ 08-11-2010, 14:52) *
Det kan bli svårt med avståndet, men om du menar allvar så kan jag försöka förklara det hela. Det behövs en kommunikation för att jag får förklarad den bilden du tänker på, sedan tar man det i små delar, så små att du efter lite ritande får den första biten klar.
Sedan förklarar du hur du ser nästa steg och jag går igenom olika alternativ och du tecknar tills du är nöjd, sen går vi vidare i bilden du har och gör om denna procedur.
Enklast börjar du med en enkel blomma, se det i ditt inre och förklara till mig hur du skulle vilja att det ser ut, så startar man med det innersta bladet tills du får den som du tänkt dig.
Under påbyggnaden av bilden ska vi tänka varifrån ljuset kommer mot blomman och enkelt skuggar man baksidan, då får dina blomblad djupet och det blir inte platt.

Läs igenom detta och tänk dig om det skulle fungera för dig. Jag har andra knep men då får eleven sitta med och jag ska bilda mig den bilden du berättar och se till vilket sätt det kan bli enklast att undervisa dig från dina egna förrutsättningar.

Att börja på detta sätt kommer man att få fram sin egen unika sätt att måla och det ser inte ut som en kopia.
Visst kan man leka med foton och då se hur skuggor ser ut och vart man behöver sätta ljuset.
..Fuchsian....

Äh, massa ord som vanligt. Visa vad du menar istället!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon