Tikka
Jag har idag hittat en bagge fly eller vad man nu säger om sådana här småkryp i taket i mitt badrum. Är det någon som vet vad det är?
Jag vet inte o vill gärna veta, har försökt kolla på anicimex sida men men tyckte inte nåt stämde. Bor i lgh i centrala Gbg.

Den är ca 2-3 mm.
[attachment=56101:DSC_0497_r.jpg]
Piccante
"bärfis" någon liten skinnbagge som jag inte närmare kan identifiera.
Tikka
Ok, tack.
Lustig lite sak för när vi fotade den så hoppa den ?! Möjligen att vi fått med dessa djur då vi var ute på landet igår hos min svägerska.
Bengalow
Jag tycker det liknar en vägglus...
Huggorm
CITAT (Bengalow @ 07-11-2010, 19:28) *
Jag tycker det liknar en vägglus...

Men dom är vinglösa
Bengalow
Kanske därför dom hoppade...
Huggorm
Men man ser ju vingarna på bilden, och några sådana ser jag inte på bilder av vägglöss...
Gossen Ruda
Just så, vägglusen är vinglös. vad detta är för gynnare vet jag inte, har inte hittat den på någon bild. En Hemiptera Heteroptera av något slag, dvs en skinnbagge.
Trädgårdsdrängen
Mitt förslag är att du frågar experterna i "Sveriges Entomologiska Förening". På deras hemsida http://www.sef.nu/ finns en tjänst som kallas "Bildfrågan" där du skickar bilden med ett mail.
Piccante
kan nog vara någon ängsskinnbagge? Capsus ater är ganska lik fast mörkare. Iaf inget skadedjur.
Tikka
Tack för era svar. Jag var rädd att jag fått in nån ohyra i lägenheten som absolut inte skulle var här som typ går på männsiskor kläder eller ja nåt annat men nu känner jag mig lugn efter era svar.
Maggan H
Jourhavande biolog kan nog hjälpa till annars.
Tikka
Ok tack för förslaget, just nu inväntar jag svar från SEF som gavs som förlslag här oxå.
amaira
Visst är det en skinnbagge, en liten söt skinnbagge.
Med tanke på de stora utstående ögonen vill jag tro att det är en art inom släktet strandskinnbaggar.

Jourhavande biolog kan inte se skillnad på en svan och en nyckelpiga. Han är rent sorgligt kass!!
Myosotis
CITAT (amaira @ 09-11-2010, 20:00) *
Jourhavande biolog kan inte se skillnad på en svan och en nyckelpiga.

giggle.gif Har ingen egen erfarenhet av människan men det är ju märkligt att någon så inkompetent person kan sitta kvar oavsett vad han kläcker ur sig?! Folk tar såna personer på alldeles för stort allvar så det medför faktiskt ett ansvar att kalla sig för något sånt.
Tikka
Fick svar från jourhavande biolog att det inte är ett skadedjur det som jag var rädd för o att det är en skinnbagge som ni redan sagt här. Bra svar nu är jag ännu lugnare smile.gif Sef har jag inte fått svar av än men det är ok med alla bra svar jag fått här nu.
Piccante
CITAT (Tikka @ 10-11-2010, 18:16) *
Fick svar från jourhavande biolog att det inte är ett skadedjur det som jag var rädd för o att det är en skinnbagge som ni redan sagt här. Bra svar nu är jag ännu lugnare smile.gif Sef har jag inte fått svar av än men det är ok med alla bra svar jag fått här nu.

kunde han inte säga mer än så???
amaira
CITAT (Markus_H @ 10-11-2010, 20:24) *
kunde han inte säga mer än så???

Vi får vara tacksamma att han inte sa att det var en nyckelpiga! wink.gif

Han ska visst gå i pension snart, var det någon som sa i en annan tråd här. Därför låter jag det hela bero... Jag antar att han helt enkelt tröttnat. Nå, han försvinner ju snart i alla fall. Kommer det en ny får vi hoppas han är seriösare.
netha
Jag har alltid fått korrekt svar av jourhavande biolog ... aldrig behövt bli besviken.
Sedan så har jag tipsat fler om just den tjänsten och har hittills inte hört några klagomål. smile.gif
Lokan
g.gif Hmmm... konstigt, jag har också använt mig av tjänsten och fått snabba, vänliga och korrekta svar! Kan det vara fråga om flera som delar på posten?
Tikka
Idag fick jag svar från SEF de var två personer som haft dialog med varandra o mejlsvaret kom till mig sen. Svaret löd så här och Marcus svarade ju detta tidigar här i slingan:

"Det är en ängsskinnbagge som heter Deraeocoris lutescens på bilden. Arten är på spridning i Sverige och lever på olika lövträd främst lind, men är ett rovdjur som lever på diverse smådjur. Arten är absolut harmlös och kan inte klara sig i längden inomhus."
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon