Full version: Blå orkid'e
djur7
Hittade en blå orkide på Flygfyren i Norrtälje i lördags. Otroligt vacker måste bara visa den. Jag älskar blått.
Det skall finnas blå amaryllis också men de har ej lyckats hitta ännu vet någon var de finns så hör av er.
varghem
Köp en vit och häll i blå matfärg... då blir den nog så blå som din orkidée
Ranunculus
Den växt som du söker kan vara Worsleya procera. Det är en blåblommande växt i amaryllissläktet, otroligt vacker, svårodlad, kanske ändå svårare att få tag i. Den kommer från sydamerika.
Ulla

batski
Vad vacker den är: Worsleya procera
djur7
CITAT (batski @ 09-11-2010, 11:13) *
Vad vacker den är: Worsleya procera

Den vill jag ha!!!!

CITAT (varghem @ 08-11-2010, 14:07) *
Köp en vit och häll i blå matfärg... då blir den nog så blå som din orkidée

Skall jag hälla det i vattnet menar du? vanlig färg som man anv t ex till trolldeg till barnen, Karamellfärg?
varghem
vet inte om man ska droppa i eller hälla med vattnet.... testa att droppa karamellfärg i krukan och vattna över kanske... det kan inte hända nåt med plantan vilket som
ingrids
Eller hälla färgen i en bunke med vatten och låta plantan suga i en halvtimme eller så så att färgen blir jämnt fördelad. För övrigt ett bra sätt att vattna många orkidéer.
Tickamobster
Men att låta den stå i vatten 30 min är alldeles för länge. Ska man vattna krukan genom doppning ska den bara ner under ytan och sen upp igen annars övervattnas den!!
djur7
Jag skall ner till affären nu och köpa karamellfärg blå. Jag måste väl vattna den med färg före knoppen har slagit ut eller eller har blivit knopp eller hur fungerar det?
varghem
helst före.... tala om sen hur det gick... spännande, även om jag inte skulle få för mig att färga en blomma
ingrids
Tickamobster: Jag kan inte svara för andras orkidéer, men mina brukdorkidéer står i vattenbyttan minst en kvart, ofta längre eftersom jag glömmer bort dem, och de mår alldeles utmärkt och blommar för fullt och sätter nya stänglar. Så här års får de bara vatten var annan eller var tredje vecka. När det gäller det blå tänker jag mig att man inte har det varje gång man vattnar.

Djur7: när det gäller snittblommor funkar de bra att färga även utslagna blommor, så det ska nog bli färg på både blom och knopp.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon