skriver samma svar i bägge trådarna
ny inköpta rosmarin som inte varit ute och vant sig ska inte utsättas för frost, då kan dom bli skadade redan vid -3c.
det jag skrev innan gällde plantor som man tagit ut på våren (efter att frostrisken är förbi). och avhärdat som sedan varit ute hela sommaren och hösten som hängt med i vädret och då tål dom frost och även lite förvintern beroende på när man tar in dom.
men hur stod den nya innan du köpte den ? hur ser den ut vid plusgrader ? under frosttiden får dom en mörkare färg. men sedan vid plusgrader om den inte fått skador så ska den få tillbaka sin färg som den hade innan det blev frost. har den fått skador kommer nya gröna skott vara mjuka, svarta lika så bladen svarta/mörkgröna/brungrön. senare vissnar bladen och fälls.
dock skulle den få ''chockfrost'' dvs frost som den fick då den inte är invintrad/börjat vänja sig. så tål förvedade delar plötslig frost.
detta gäller ALLA växter som tål frost. att dom tål frost efter att dom vant sig vid att vara ute och börjat invintra (förstå att det börjar bli kallare/vinter skrivit i enklare ord). även våra svenska vildväxandesträd kan få frostskador under försommaren-sommaren om det blir forts vid fel tid medan dom på vintern tål neråt -45c.
själv har jag just nu några plantor kvar ute i snön, och en nyinköpt som jag står inne. denna som står inne kan jag alltså nästa höst utsätta för frost.
annars håller du frostfritt så ska det nog inte bli några problem för dina kryddor till denna vinter/nästa vinter. dom du har inne nu bör du inte sättas ut i växthuset förens det är frostfritt.