Full version: Min balkong
ogge
Till sommaren vill jag att min balkong ska vara grööööön. Vill gärna ha tips på vad jag kan odla upp på den. Helst vill jag att det jag odlar ska vara till nytta och gå att äta, men det är inget måste. Dels vill jag odla något på kortsidorna av balkongen i stora krukor på golvet som kan växa upp på spaljeer eller på nät, och skapa som väggar. Gärna något som överlever vintern och kan fortsäta att växa och blomma följande år. Sen tänkte jag ställa ut någon form av bokhylla utefter vägen där jag kan ha krukor och sedan tänkte jag ha balkonglådor utefter kanterna. Så som sagt, tips på vad som kan vara roligt att dra upp, kanske någon sorts bär i balkonglådor? Om det är lättskötta växter gör det inget då jag är väldigt nybörjare på det här....
Kryddan03
Det är alltid lättare att ge tips om man vet vilken zon den som frågar bor i.
Kanske därför du inte fick så många svar i din förra tråd om samma ämne? I den tråden finns en länk där du kan kolla vilken zon du bor i: http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...p;#entry1296787

Börja alltså med att leta reda på vilken zon du bor i och skriv sedan in det här i tråden eller i din profil så kommer du säkert att få fler tips. Skriv gärna här i tråden också i vilket väderstreck balkongen ligger, om den är "inbyggd" med tak eller hänger utanpå fasaden, om den är vindskyddad eller utsatt för starka vindar etc. Allt detta kan påverka vilka växter du kan ha såväl vad gäller ettåriga som fleråriga.
ogge
jag bor i göteborg så det blir väl zon2 då? jag har faktiskt ingen aning om vilket väderstreck den är i, den är dock fristående och hänger å väggen.... som sagt så är jag väldigt ny å det här så har inte så värst koll på sånna där förutsätningar och sånt...

Finns det några rosor som kan klättra två meter och som kan överleva vintern i kruka på balkongen?
Kryddan03
CITAT (ogge @ 10-11-2010, 06:18) *