Full version: Min balkong
ogge
Till sommaren vill jag att min balkong ska vara grööööön. Vill gärna ha tips på vad jag kan odla upp på den. Helst vill jag att det jag odlar ska vara till nytta och gå att äta, men det är inget måste. Dels vill jag odla något på kortsidorna av balkongen i stora krukor på golvet som kan växa upp på spaljeer eller på nät, och skapa som väggar. Gärna något som överlever vintern och kan fortsäta att växa och blomma följande år. Sen tänkte jag ställa ut någon form av bokhylla utefter vägen där jag kan ha krukor och sedan tänkte jag ha balkonglådor utefter kanterna. Så som sagt, tips på vad som kan vara roligt att dra upp, kanske någon sorts bär i balkonglådor? Om det är lättskötta växter gör det inget då jag är väldigt nybörjare på det här....
Kryddan03
Det är alltid lättare att ge tips om man vet vilken zon den som frågar bor i.
Kanske därför du inte fick så många svar i din förra tråd om samma ämne? I den tråden finns en länk där du kan kolla vilken zon du bor i: http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...p;#entry1296787

Börja alltså med att leta reda på vilken zon du bor i och skriv sedan in det här i tråden eller i din profil så kommer du säkert att få fler tips. Skriv gärna här i tråden också i vilket väderstreck balkongen ligger, om den är "inbyggd" med tak eller hänger utanpå fasaden, om den är vindskyddad eller utsatt för starka vindar etc. Allt detta kan påverka vilka växter du kan ha såväl vad gäller ettåriga som fleråriga.
ogge
jag bor i göteborg så det blir väl zon2 då? jag har faktiskt ingen aning om vilket väderstreck den är i, den är dock fristående och hänger å väggen.... som sagt så är jag väldigt ny å det här så har inte så värst koll på sånna där förutsätningar och sånt...

Finns det några rosor som kan klättra två meter och som kan överleva vintern i kruka på balkongen?
Kryddan03
CITAT (ogge @ 10-11-2010, 06:18) *
jag bor i göteborg så det blir väl zon2 då? jag har faktiskt ingen aning om vilket väderstreck den är i, den är dock fristående och hänger å väggen.... som sagt så är jag väldigt ny å det här så har inte så värst koll på sånna där förutsätningar och sånt...

Finns det några rosor som kan klättra två meter och som kan överleva vintern i kruka på balkongen?

Om du vill ha rosor på balkongen är det ganska viktigt att veta väderstrecket eftersom de flesta rosor vill ha åtminstone 5-6 timmar sol för att blomma ordentligt. Dessutom kräver de ganska stora och djupa krukor. Men, visst går det. Kolla efter rosor som trivs i minst zon III och uppåt. Det finns väldigt många att välja på om man bara har möjligthet att ge rätt förutsättningar. smile.gif

Om du har dåligt med sol kan du t ex välja en del klematissorter eller kaprifol som klängväxt. Likadant där välj gärna någon sort som trivs i minst en zon högre än du själv bor i.

De fleråriga växter som skall övervintra ute på balkongen behöver oftast stora krukor som ibland även måste vinterisoleras för att klara vintern. Att jorden fryser i krukan bekommer inte växterna så mycket utan det beror på att i mindre krukor får du för snabba och stora temperaturväxlingar - särskilt på vårvintern/våren. Och det gillar inte växterna. I stora kärl som kanske dessutom är isolerade (med t ex bubbelplast, frigolit el dyl) blir temperaturväxlingarna "jämnare".
Jag har i och för sig av misstag lyckats övervintra typ morsdagsros i balkonglåda. Ställde dem bara i ett hörn och sedan hamnade det en massa annat jox över. Till våren när jag städade upptäckte jag att två av rosorna i balkonglådan hade börjat att skjuta skott. Men, det var nog bara ett lyckokast. smile.gif

Jag bor också i zon II med terrass i söderläge. De fleråriga växter jag har just nu är bl a: Kaprifol, forsythia, Rosa helenae 'Lykkefund', pärlbräken, lilja, akleja, primula, koreansk plymspirea, getrams, campanula, miniatyrros av okänd sort, iris, daglilja + en del örtkryddor.
Jag har t o m haft ett litet körsbärsträd, men det fick flytta i våras p g a av en renovering av hyreshuset jag bor i.
Lökväxter har jag bl a: botanisk tulpan, näckrostulpan, scilla, dubbel snödroppe.
På sommaren brukar jag även ha t ex sallad och tomat.

Så, mitt tips är att surfa runt på nätet på t ex olika plantskolor (har för mig att det finns en länklista på http://odla.nu) och kolla på växtbeskrivningarna vad de vill ha för att trivas. Fundera på om du har möjlighet att ge växterna det de vill ha vad gäller väder och vind, ljus, jordvolym, zon etc.

(Min terrass som den såg ut i somras, efter en omfattande renovering av hyrehuset då en del växter tyvärr strök med, kan du se här: http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=101264

Lycka till! Nu har du hela vintern på dig att leta, läsa på och fundera. biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon