Anette W
Hej alla!

Vill berätta lite om hur jag upplevde min första sommar med växthus (zon 4). Jag fick ett på 6 m2 till morsdag.

Först ett fixande med värmare på nätterna när plantorna flyttat ut för gott. Blev antagligen för varmt innan jag satt dit en timer som gick lite stötvis.

När sommaren sen kom, blev det ett himla passande för att det blev så j-a hett. Jag har bara ett vädringsfönster och fast jag öppnade dörren när jag for på jobbet så var det nästan 40 grader ibland när jag kom hem. Då blev det till att täcka, fast det skulle man ju inte behöva när man har kanalplast. Jag odlade i kassar och hinkar så det blev till att vattna ofta. Man kunde ju inte åka bort och övernatta.
Sen när jag gick och väntade och väntade på att tomaterna skulle bli röda så ruttnade många i fästet. Några av plantorna blev också mögliga och äckliga.

Det positiva jag minns var när jag förstod att melonen blivit befruktad och jag fick 3 st härliga meloner samt att minigurkan Danito levererade gurkor i mängder.

Tomater vet jag inte om jag gillar längre ;-)

Är jag negativ nu? Det kanske beror på årstiden. Till våren är man väl igång igen, entusiastiskt sprudlande.

Ha de gott alla.
malcolm
Vad roligt att i alla fall någonting lyckades i ditt växthus men ge inte upp tomaterna ännu, det kanske lyckas bättre nästa säsong. Kanske det skulle fungera bättre om du hade en termostat till värmen istället för timer, själv har jag ett pyttelitet växthus med bara 120x120 cm golvyta som är byggt på barnens avlagda sandlåda och konstigt nog blir det varmare därinne när dörren är öppen under dagen men det beror kanske på att den vätter åt söder.
blomkronan
Hej Anette
Kul med växthus smile.gif, jag har oxå ett på 6,4 kv. jag har just haft mitt andra år med växthus och jag har samma problem med värmen som du.
Jag har två takfönster och lätt dörren stå öppen hela dygnet, jag hängde en bambyrullgardin i dörren som solskydd (har dörren i söder, inte bra!)
En liten fläkt satte jag på, då det var som värst med värmen och det hjälpte...

Första året odla jag oxå i krukor/hinkar och upplevde samma som du att det torka fort, så till år två grävde jag ur och gjorde markbäddar. Då blev det bättre, men jag satte för många tomater och det blev en djungel där inne sad.gif. Jag satte flera sorter bara för att hitta en favorit och det gjorde jag smile.gif Sungold tummenupp.gif super god och söt, det blev inte så många tomater till matbordet... jag åt upp dom direkt rolleyes.gif

mitt största problem i sommar var larver! dom åt upp både tomater och blad, nästa år ska jag vara mera uppmärksam och plocka bort dom innan dom hinner göra så stor skada. Man lär sig hela tiden...

Nu håller jag på att bygga hyllor i växthuset, så jag kan ha mina pelargoner där inne. och i vinter kommer jag ställa in mina höstsådder där, perenner som vill ha kyla för att gro. i vinter lägger jag bara in snö över sådderna så dom får vatten då det tinar = automatisk bevattning tummenupp.gif Så glöm inte bort att du kan använda växthuset även på vintern.

Ruttna dina tomater på hösten? Det är då det är som värst med fukten, då måste man ha öppet dygnet runt så fukten kan komma ut. Speciellt om du bara har ett fönster blush.gif Vilket växthus har du? kan du få dit ett fönster till?

// Mari

edit: stavfel
ingelsgarden1
Hej!!

Jag tycker inte att du ska ge upp tomaterna. Skaffa ett termostatstyrt element och en fläkt som blåset på dagen. I ett så stort växthus skulle det nog vara några mer ventilationsfönster helst med automatiska fönsteröppnare.
Du ska prova några olika sorters tomater så ser du vilka som går bäst i ditt växthus.
Lycka till och ge inte upp så lätt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon