Full version: sensitiva frskrdning
netpak
Nu har mina sensitivor blommat/blommar fr fullt och den har ven brjat bilda frbaljor, visste inte att den kunde gra det. s nr ska man plocka dem eller kommer de ramla av nr de frdiga? jag har verkligen ingen aning i detta lget och eftersom jag lskar mina sensitivor vill jag ha fler rolleyes.gif
netpak
har verkligen ingen frskt samla in frn frn sina senitivor? skulle verkligen uppskatta ett svar.
Alba
Jag vet inte ens vad sensitivor r. giggle.gif
Jag hoppas ngon kan svara dig.
netpak
jo det hoppas jag med ^^

den kallas "rr mig ej" och r en krukvxt som drar ihop sina blad nr man rr dem, den har rosa sm blommbollar och r jttetrevlig.

http://www.odla.nu/krukvaxter/mimosa_pudica.shtml
varghem
netpak.... du fr kanske vnta tills frbaljorna spricker... har du nn bild p dom??
Andreas L
Hej! Du kan nog plocka av frbaljorna nr dom torkat p kvistarna... Plocka ut frna och lgg dom i varmt vatten ver natten. Sen r det bara att s dom. Jag r inte 100% sker d jag lyckades slarva bort mina frbaljor och fick kpa frn. Dessa har kommit upp ur jorden och r sm, sta sensitivor nu smile.gif

Mimosa pudica seedlings

Blomfrun
Eftersom Impecta har frn till frsljning borde du ven kunna hitta srd dr ocks. Enligt senaste katalogen ska du inte s dem nu utan vnta till februari (stillvida du inte har extra ljus), de r lttgroende och med tanke p ursprunget s borde varmt bad och extra vrme vara en frdel. Prva att ta en frbalja och gro p bomull s mrker du snart om de r mogna. Lycka till
netpak
trevligt att man ftt en del svar nu lagom tills datorn r fixad. nu r det dock inte sdden som r problemet d jag planterat dem med stor framgng utan det r sjlva frplockningen som r problemet. ska snart lgga upp ett par bilder p sjlva frbaljorna snart.
netpak
hr r ett par bilder p ngra olika frbaljor.
det r dock ett par av de mindre baljorna som torkat och lossnat,
men den stora som r med r en av de frsta som kom och den vxer fortfarande

[attachment=56483:Untitled_2.jpg]
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon