netpak
Nu har mina sensitivor blommat/blommar för fullt och den har även börjat bilda fröbaljor, visste inte att den kunde göra det. så när ska man plocka dem eller kommer de ramla av när de färdiga? jag har verkligen ingen aning i detta läget och eftersom jag älskar mina sensitivor vill jag ha fler rolleyes.gif
netpak
har verkligen ingen försökt samla in frön från sina senitivor? skulle verkligen uppskatta ett svar.
Alba
Jag vet inte ens vad sensitivor är. giggle.gif
Jag hoppas någon kan svara dig.
netpak
jo det hoppas jag med ^^

den kallas "rör mig ej" och är en krukväxt som drar ihop sina blad när man rör dem, den har rosa små blommbollar och är jättetrevlig.

http://www.odla.nu/krukvaxter/mimosa_pudica.shtml
varghem
netpak.... du får kanske vänta tills fröbaljorna spricker... har du nån bild på dom??
Andreas L
Hej! Du kan nog plocka av fröbaljorna när dom torkat på kvistarna... Plocka ut fröna och lägg dom i varmt vatten över natten. Sen är det bara att så dom. Jag är inte 100% säker då jag lyckades slarva bort mina fröbaljor och fick köpa frön. Dessa har kommit upp ur jorden och är små, söta sensitivor nu smile.gif

Mimosa pudica seedlings

Blomfrun
Eftersom Impecta har frön till försäljning borde du även kunna hitta såråd där också. Enligt senaste katalogen ska du inte så dem nu utan vänta till februari (såtillvida du inte har extra ljus), de är lättgroende och med tanke på ursprunget så borde varmt bad och extra värme vara en fördel. Pröva att ta en fröbalja och gro på bomull så märker du snart om de är mogna. Lycka till
netpak
trevligt att man fått en del svar nu lagom tills datorn är fixad. nu är det dock inte sådden som är problemet då jag planterat dem med stor framgång utan det är själva fröplockningen som är problemet. ska snart lägga upp ett par bilder på själva fröbaljorna snart.
netpak
här är ett par bilder på några olika fröbaljor.
det är dock ett par av de mindre baljorna som torkat och lossnat,
men den stora som är med är en av de första som kom och den växer fortfarande

[attachment=56483:Untitled_2.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon