Full version: Isfria bilrutor
Biggan_
Skrapa rutor är ingen kul sysselsättning! thumbdown.gif
...och isfria rutor är inget att tänka på när man har en gammal bil.
Jag har sådan där spray som löser isen, men jag tycker att rutorna immar igen på insidan där man har sprayat.
Jag brukar sätta på motor-och kupévärmare ca 1 timme innan jag kör hemifrån och då brukar bilen vara upptinad och varm o go. När man sedan skall köra hem från jobbet blir det till att skrapa för där finns inget eluttag på utsidan.
Jag funderar på att köpa ett överdrag till bilen så man slipper skrapandet.
Peztis
Jag använder ett snö-/solskydd sedan flera år tillbaka och tycker det är jättebra! OK, det är ju inte helt perfekt för lite is akn det bildas innanför men inte alls påsamma sätt som utan.
Här är det jag menar: http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbeho...oskyddsolskydd/
skogstroll
du har en ruta att skrapa i alla fall wink.gif själv lufsade jag i morse i mörkret och blåsten.... hu det är inte skoj när man är mörkrädd rolleyes.gif
Biggan_
CITAT (Peztis @ 09-11-2010, 14:58) *
Jag använder ett snö-/solskydd sedan flera år tillbaka och tycker det är jättebra! OK, det är ju inte helt perfekt för lite is akn det bildas innanför men inte alls påsamma sätt som utan.
Här är det jag menar: http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbeho...oskyddsolskydd/

Fast jag hade nog tänkt mej något att dra över alla rutorna.

CITAT (skogstroll @ 09-11-2010, 15:00) *
du har en ruta att skrapa i alla fall wink.gif själv lufsade jag i morse i mörkret och blåsten.... hu det är inte skoj när man är mörkrädd rolleyes.gif

trostar.gif
smiley_small_hug.gif
Peztis
Jag tror att ett kapell inte funkar, det är inte samma material och kommer att frysa fast i stället.

Garage eller carport är nog att föredra i stället.

Vi har ett garage i huset men som många andras sär det till brädden fyllt med SKRÄP! Och det mesta är verkligen skräp, det är sådant som ska till återvinningen. Önskar jag haft bil med dragkrok och släp så man bara kunnat lassa över och blivit av med skiten. Nu måste man göra det i mer behändig storlek så det går in i bagageluckan och då blir det ju jobbigare...
Whiskuchi
Åh, hinner de utveckla det färdigt inom två år talar det definitivt för Audi eller VW när det är dags att byta bil! tummenupp.gif
malcolm
CITAT (Whiskuchi @ 09-11-2010, 17:02) *
Åh, hinner de utveckla det färdigt inom två år talar det definitivt för Audi eller VW när det är dags att byta bil! tummenupp.gif

Fungerar det kommer det säkert att finnas till fler bilar så småningom, kanske även till äldre modeller.
Whiskuchi
CITAT (malcolm @ 09-11-2010, 17:37) *
Fungerar det kommer det säkert att finnas till fler bilar så småningom, kanske även till äldre modeller.

Det finns säkert till andra bilar så småningom men vi kommer byta om två år.
malcolm
Jag tänker i vilket fall inte byta ut alla rutor till min SAAB av -93 års modell även om det skulle vara möjligt, möjligtvis vindrutan då.
Gossen Ruda
CITAT (Biggan_ @ 09-11-2010, 14:38) *
Skrapa rutor är ingen kul sysselsättning! thumbdown.gif
...och isfria rutor är inget att tänka på när man har en gammal bil.
Jag har sådan där spray som löser isen, men jag tycker att rutorna immar igen på insidan där man har sprayat.

En enkel fysikalisk reaktion. Sprayen töar isen genom att sänka fryspunkten men samtidigt sänks temperaturen under utetempen eftersom det går åt energi för att töa isen. Vattenblandningen kan ha en temperatur på 15-20 minusgrader och då kondenserar vattnet i luften inne i bilen på den kalla rutan.
Eva i Skåne
Jag har turen att ha kommit över en gammal bil med en del finesser som t ex värmeslingor även i framrutan. Det är toppen tummenupp.gif
Sidorutorna får jag förstås skrapa som alla andra, men under tiden har både fram- och bakrutorna blivit rena.
Meriona
CITAT (Peztis @ 09-11-2010, 14:58) *

Sånt har jag också köpt, det är kanonbra! tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon