Iren
Ja nu gör jag ett försök att identifiera denna blomma jag såg i Alanya, Turkiet. Jag tog frön och dom verkar ta sig bra men är väldigt små än. Vad jag tänkte var att använda mig av den samlade kunskapen här på nätet och få den identifierad.... Jag tycker själv att det ser ut att vara en Verbascum variant något och är tacksam för svar - ideer om det finns. Tack på förhand hälsar Irene
Alexander-VG-zon3
Drimia maritima (syn Urginea maritima) -Sjölök, skulle jag tror det är.
Gunilla T
Jag tycker det liknar Asphodelus albus - afodill.
Kali69
Det är väl inte precis lagligt att importera frön så där...? En av riskerna är ju att man för in skadedjur i landet, vilket kan få ganska allvarliga följder om det vill sig illa.
theseraphim
CITAT (Kali69 @ 10-11-2010, 12:27) *
Det är väl inte precis lagligt att importera frön så där...? En av riskerna är ju att man för in skadedjur i landet, vilket kan få ganska allvarliga följder om det vill sig illa.

Håller helt med, man ska aldrig hålla på att ta med sig växter, sticklingar och grejer utomlands såvida det inte är under ordnade förhållanden.
skogstroll
sjölök.... är inte det en vattenscooter? giggle.gif
Alexander-VG-zon3
från jordbruksverket

citat ''En del växter får du inte ta in alls om de kommer från länder utanför EU. Det gäller många barrträd, vindruvsplantor, citrusväxter, ett antal frukt- och bärväxter, sättpotatis samt de flesta gräsarter. Andra växter får du ta in i EU endast om växten är invintrad, till exempel rosor, vissa fruktträd och andra lövträd. Ofta får du däremot ta med dig frukter och fröer av arter som du annars inte får ta med in till EU.''

säkrast är ju dock att ringa in och fråga innan man reser vad som gäller just för det landet och för dom växterna man tänkt sig.

sjölök för övrigt, frön av den innebär nog ingen större katastrof att ta in i landet. sjölök är dessutom vanlig i hela Medelhavsområdet (sjölök finns alltså redan också inom EU). så var du glad för dina plantor. trivs dom så kommer dom om nått år också ge blommor.
Chamomille
CITAT (Kali69 @ 10-11-2010, 12:27) *

Åtminstone inom EU får man fritt föra in fröer till Sverige. Sen är det olika regler i andra länder beroende på vad det är för fröer.

Det var en vacker blomma iaf smile.gif
Iren
Ja, det var en del åsikter här förstår jag rolleyes.gif men det verkar väl som om den redan finns i EU och frön som sagt var är ju "renare" är rötter så jag får väl sova gott hoppas jag... Tyckte den var jättesöt och då jag är förtjust i Silverax så blev jag intresserad av denna med. Hann dock inte titta så mycket på plantan då jag upptäckte en fastkedjad ilsken hund som hade sitt revir där och både han och jag fick bråttom.

Nåja hoppas den klarar vårt klimat, zon 2-3, eller vad tror ni?? Den får i alla fall växa inomhus till sen vår så gör jag väl ett försök med att sätta ut några av plantorna.

Tack o hej från Irene
Kali69
CITAT
Åtminstone inom EU får man fritt föra in fröer till Sverige. Sen är det olika regler i andra länder beroende på vad det är för fröer.

--> Då är det frågan om frön som är till försäljning i butiker o.dyl. och som således är kontrollerade. Man får inte hur man tycker föra in frön som man plockat själv eftersom dessa inte är kontrollerade och således kan innehålla all världens skadeorganismer. Det kan stå en dyrt om man blir fast och själv skulle jag inte vilja ansvara för att ha fört in något nytt farligt kvalster eller dylikt som sprider sig i landet och tar kol på t.ex. potatis, spannmål osv. Se bara vad coloradoskalbaggen ställer till med...
Alexander-VG-zon3
CITAT (irdalen @ 11-11-2010, 10:29) *
Nåja hoppas den klarar vårt klimat, zon 2-3, eller vad tror ni?? Den får i alla fall växa inomhus till sen vår så gör jag väl ett försök med att sätta ut några av plantorna.

ja du kan nog sova gott med ditt samvete åtminstone när det gäller denna växt sleeping.gif

den är inte härdig på friland här, den kräver tjälefrimark. kan odlas på samma sätt som med amaryllis. och kan ockås vara ute under den frostfriaperioden.
Alexander-VG-zon3
från jordbruksverket

citat ''En del växter får du inte ta in alls om de kommer från länder utanför EU. Det gäller många barrträd, vindruvsplantor, citrusväxter, ett antal frukt- och bärväxter, sättpotatis samt de flesta gräsarter. Andra växter får du ta in i EU endast om växten är invintrad, till exempel rosor, vissa fruktträd och andra lövträd. Ofta får du däremot ta med dig frukter och fröer av arter som du annars inte får ta med in till EU.

De flesta växter och växtprodukter får du flytta fritt inom EU. Det finns alltså få begränsningar för vad du får ta med dig till Sverige från övriga länder inom EU. Inom EU kan du fritt ta med dig fröer för eget bruk, medan andra regler gäller när man avser att sälja fröet.''

Sjölök finns heller ej med i listan över växter som kräver växtpass.

Piccante
CITAT (Kali69 @ 13-11-2010, 19:04) *
--> Då är det frågan om frön som är till försäljning i butiker o.dyl. och som således är kontrollerade. Man får inte hur man tycker föra in frön som man plockat själv eftersom dessa inte är kontrollerade och således kan innehålla all världens skadeorganismer. Det kan stå en dyrt om man blir fast och själv skulle jag inte vilja ansvara för att ha fört in något nytt farligt kvalster eller dylikt som sprider sig i landet och tar kol på t.ex. potatis, spannmål osv. Se bara vad coloradoskalbaggen ställer till med...

Eftersom fröer är små så finns det begränsningar för hur mycket skadedjur som kan leva i dom. Coloradoskalbaggar, mårdhundar och ullhandskrabba sprids inte med några små fröer man tar med sig. Dessutom brukar fröer tåla att desinficeras.
Kali69
CITAT (Markus_H @ 13-11-2010, 20:23) *
Eftersom fröer är små så finns det begränsningar för hur mycket skadedjur som kan leva i dom. Coloradoskalbaggar, mårdhundar och ullhandskrabba sprids inte med några små fröer man tar med sig. Dessutom brukar fröer tåla att desinficeras.

Oj vad vi blev näsvisa här då. Jag har inte menat djur i mårdhundsstorlek, vilket du nog också torde begripa. Och jag har inte haft för avsikt att klanka ned på irdalen, bara poängtera att man kanske borde tänka sig för innan man tar in självplockade frön. Varför tror du att det alls finns begränsningar för dylikt, om det inte hade just den funktion jag nämner? Min poäng tror jag nog också att du begrep, men ville visst vara spetsfundig på min bekostnad. Nå, jag bjuder på det. Däremot kan det hända att alla inte tänker på hur skadligt det sist och slutligen kan vara att importera "några små fröer". Och vem vet vad som döljer sig i frökapslar och dylikt, det behöver ju inte vara frågan om fullvuxna skadedjur, det kan vara frågan om mikroskopiska ägg eller sjukdomar. Och som exempel, hur tror du att lupinen t.ex. har spridit sig och blivit en problemväxt i vår nordiska natur? Och alla tänker nog inte på att desinficera fröna, de flesta vet väl inte ens hur. Den här diskussionen har spårat ur, dels p.g.a. mig, och jag ber om ursäkt för det. Irdalen har fått svar på sin fråga, bra så. Så fortsätt ni bara att importera era frön, jag håller käften om det i fortsättningen och lägger min energi på andra frågor.
Alexander-VG-zon3
när det gäller mig så ja jag kommer fortsätta med att ta in fröer och andra växter så länge jag följer det jordbruksverket skriver. och det är vad som i detta fall har hänt, trådskaparen har tagit frön för eget bruk helt lagligt enligt jordbruksverket. därför ser jag inte meningen med att gå på så.

sedan sjölök vad jag vet är i naturen en ganska frisk växt fri från ohyra. som dessutom växer inom EU. sjölök har heller ej någon möjlighet att bli en invasiv art i sverige om nu inte stora delar av sverige inte får kallare än +1c -2c.

det är ju skillnad mot ettåriga/köldtåliga växter som kan bli invasiva än dom som inte har möjlighet till det. sjölök är en växt som inte har möjlighet till att bli invasiv och chanserna att just dessa frön tar med någon sjukdom, ohyra är liten.
Iren
Vilket engagemang om detta... tummenupp.gif Jag tackar för informationen och vet vad som gäller nu!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon