Full version: Sjön suger
malcolm
Jag har hittat en programserie på Kanal5/play där Johan Ulveson och Lennart Jähkel tuffar runt i Sthlm:s skärgård och lagar mat tillsammans med någon gäst och det är verkligen sevärt. I ett avsnitt satt de i solen och filosoferade huruvida men blir lyckligare om men äger något och den tanken har slagit mig också. Inte blir man lyckligare av att äga en sommarstuga eller en pampig båt, solen skiner även på "liten stuga" som det heter och naturen är vacker och njutningsfull ändå. Jag älskar att vara ute med min kanot tillsammans med trevligt sällskap, campinggrill plus stormkök och njuter i fulla drag även om jag inte har någon stuga. Fördelen är också att kanoten inte har några fönster som skall målas, gräs som skall klippas etc. och man kan hitta nya smultronställen allt eftersom. Man blir liksom ett med naturen och njutningsfaktorn är ovärdelig, visserligen behöver en kanot målas om ibland men det är det lilla i sammanhanget och inte är den gratis i inköp heller men det är ingen fastighetsskatt på vare sig den eller ett eventuellt tält.
Gossen Ruda
När det blåser och regnar, åskar och haglar, drivisen hopar sig vid bryggan mm så jag lugnt sitta i min sommarstuga och titta på hur elementens raseri drabbar alla kanotister. biggrin.gif
Biggan_
CITAT (Gossen Ruda @ 09-11-2010, 20:22) *
När det blåser och regnar, åskar och haglar, drivisen hopar sig vid bryggan mm så jag lugnt sitta i min sommarstuga och titta på hur elementens raseri drabbar alla kanotister. biggrin.gif

rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif
Gossen Ruda
Upptäckte nu att ett "kan" har ramlat bort ur min text. Sånt hända kan.
alle
CITAT (malcolm @ 09-11-2010, 17:54) *
Jag har hittat en programserie på Kanal5/play där Johan Ulveson och Lennart Jähkel tuffar runt i Sthlm:s skärgård och lagar mat tillsammans med någon gäst och det är verkligen sevärt. I ett avsnitt satt de i solen och filosoferade huruvida men blir lyckligare om men äger något och den tanken har slagit mig också. Inte blir man lyckligare av att äga en sommarstuga eller en pampig båt, solen skiner även på "liten stuga" som det heter och naturen är vacker och njutningsfull ändå. Jag älskar att vara ute med min kanot tillsammans med trevligt sällskap, campinggrill plus stormkök och njuter i fulla drag även om jag inte har någon stuga. Fördelen är också att kanoten inte har några fönster som skall målas, gräs som skall klippas etc. och man kan hitta nya smultronställen allt eftersom. Man blir liksom ett med naturen och njutningsfaktorn är ovärdelig, visserligen behöver en kanot målas om ibland men det är det lilla i sammanhanget och inte är den gratis i inköp heller men det är ingen fastighetsskatt på vare sig den eller ett eventuellt tält.

Luktar lite avundsjuka... elller...nää, det är nog bara lite "carpe diem" eller flirting.gif
malcolm
CITAT (alle @ 09-11-2010, 23:40) *
Luktar lite avundsjuka... elller...nää, det är nog bara lite "carpe diem" eller flirting.gif

Upplysningsvis så har jag haft stuga, på Öland.
*Stintan*
Det ena behöver väl inte utesluta det andra... eller?
theseraphim
Jag nedvärderar varken den som föredrar en kanot eller den som vill ha en stor segelbåt/motorbåt med massa extra lullull. Det som gör en glad och nöjd är ju olika från person till person, själv ha har jag inget behov av att ha en bil för 500000:- men jag är väldans glad för min bil som kostar hälften av det(har även haft billigare bilar)dock så skryter jag inte om det eller har den som statussymbol.
malcolm
Min tanke var inte att nervärdera vare sig det ena eller andra utan snarare att belysa hur fint man kan ha det utan en massa ägodelar av olika slag. Som jag sa så har jag (familjen) haft stuga och det var bra då när barnen var små men nu skulle jag inte vilja ha någon, orkar knappt med huset jag bor i permanent så att ha något mer som kräver skötsel och omvårdnad vill jag inte skaffa mig. Det är inte roligt att vara i en stuga heller när det är regn och rusk varje dag och ett år avbröt vi semestern tidigare just för den sakens skull, två vuxna och tre barn på 50 kvm är ingen höjdare precis.

Jag trivs med att se det stora i det lilla och att bege sig ut på vattnet med matsäck och grill är livskvalité för mig.
skogstroll
Mitt hus ute i skogen är mitt alldeles egna ställe (fast mest bankens devil.gif ). I alla fall är jag glad och tacksam över att ha min egen plats på jorden.
malcolm
Jag är också glad att jag har detta radhus där jag och sonen bor, inte är det långt till naturen heller och det tar kanske 5 minuter att gå till närmaste sjö. Trodde aldrig att jag skulle ha råd att bo kvar här 1997 då jag blev ensam med barnen men på något sätt har jag bitit mig kvar och detta utan några som helst extra bidrag. Saknade stugan de första åren efter det att den blev såld men efter det att jag köpte kanoten längtar jag inte tillbaka.
malcolm
Min avsikt med denna tråd var inte att starta ett krig mellan fastighetsägare kontra friluftsmänniskor utan snarare att visa på att det inte behövs så stora åthävor för att kunna njuta av sommaren och naturliv. Inte blir man gladare för att man har en terass med golv och staket i tryckimpregnerat virke eller att man har en stor båt med akterdäck och badstege. Naturen finns där ändå och det kan vara nog så mysigt att laga till nå´t på en klippa som att dra fram den stora gasolgrillen under taket av korrugerad plast. Sedan ville jag slå ett slag för TV-programmet också med vackra skärgårdsbilder och mysiga miljöer även om det kanske är mer ett matlagningsprogram än ett naturprogram.
sqrulan
CITAT (skogstroll @ 10-11-2010, 12:22) *
Mitt hus ute i skogen är mitt alldeles egna ställe (fast mest bankens devil.gif ). I alla fall är jag glad och tacksam över att ha min egen plats på jorden.

Jag med! wub.gif Min bank äger nu bara en liten del på ca: 100.000 tack gode guuud! Det satt väl nån snubbe/snubba=0) och räknade ut när man kanske skulle dö så att man skulle hinna med att betala. giggle.gif
kram1.gif Du verkar så go! det kan ju bero på att jag gillar kattor/skogisar! giggle.gif

Jag var på en resa och bodde på en ö nära kusten men det var inte min grej för måsarna skrek hela tiden så jag fick hålla för öronen, allt blev saltstänkt och håret total förstört! Nä fy va det var jobbigt Jag är nog en äkta norrlänning som ska bo så nära skogen som det bara går. wink.gif

Att åka i en kanot här nere på vindelälven då det är lågvatten vore ju mysigt, det skulle jag gilla! Jag är van med träbåt och tjära, mygg, knott och elände....hi, hi...fast ute på älven finns det ingen ohyra. Långlina efter roddbåten, dra upp några harrar eller öringar och stanna på stranden göra upp en eld och grilla dom...mums....
Härliga minnen nu då snön yr runt knutarna.
malcolm
Det kan vara mysigt med friluftsliv även när det regnar, minns en gång när jag och min fd. flickvän (innan vi var gifta) tältade vid Tönnebro strax söder om Söderhamn i en vecka och det regnade i stort sett varje dag. Vi levde på frystorkad mat som tillagades på stormkök och det var mysigt det också, vi hade ju varandra och på kvällarna när det inte regnade grillade vi korv på öppen eld nere på stranden och lyssnade på spökhistorier som sändes på radio. tänk er det, kolsvart ute, öppen eld och spökhistorier ur en transistorradio. DET var tider det. tummenupp.gif
sqrulan
tummenupp.gif Visst var det mysigt, förstår det! Varför tar allt bra slut bara för att man blir äldre/ensam/sjuk m.m...????
malcolm
Jag hoppas verkligen att det där livet inte är slut eftersom det är en så stor del av min personlighet, kanoten ligger i garaget och jag hoppas verkligen att den inkommande sommaren skall bjuda på många naturupplevelser i den. Gillar programserien "Sjön suger" just för att de är ute och åker båt och även om jag känner mig frusen så blir jag varm av alla skärgårdsbilderna. Tyvärr är det svårt att hitta någon som är lika intresserad som jag av friluftsliv och av det lite primitiva sättet att vara men jag ger inte upp hoppet och rätt vad det är så kanske det dyker upp nå´n "tant" som vill hänga med.
sqrulan
Men du! Vi kvinnor vill ha glada och posetiva karlar! Ta på dej lite snygga sexiga kläder och gå ut ur huset, ta på dej gladansiktet gå på en pub eller nåt. Du kommer aldrig att hitta din kvinna om du inte går ut och söker!
Här uppe finns det ensamma män som bara sitter hemma, brudar kommer inte med posten! flirting.gif Men det vet du väl!

Jag själv har bestämt att jag vill vara ensam för jag tycker att det är skönt att få vara ifred, varje dag så bombarderas man med intryck på jobbet och i vården så ger man allt. Att då få komma hem till katternas lugn och ro är så skööönt! rolleyes.gif
malcolm
Jag har varit med på kontaktsajter under många år och en och annan kvinna har följt med ut på mina turer fast det är ingen som stannat kvar. alla som följt med på utfärderna har dock tyckt att det varit trevligt men... Kanske har det faktum att jag varit ensam vårdnadshavare för tre barn fått dem att backa, vad vet jag... Numera är det dock bara sonen som bor hemma men jag har å andra sidan varit rätt sjuk de senaste åren och inte lagt ner så mycket krut på att hitta någon. Börjar kanske bil gammal...? Jag med... det trodde jag inte... Mitt medlemsskap på Mötesplatsen går ut den 17:e november och jag kommer inte att förlänga.
*Stintan*
Ingen mening med att sitta hemma och vara bitter över singellivet. Njut av det istället och se det positiva.
Jag skulle inte vilja byta bort mitt singelliv, njuter varenda dag av friheten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon