Maggan H
Var sjutton finns det frö till detta stora gräs? confused.gif Har kollat alla mina försäljningsställen och googlat men inget napp! ranting.gif

Vet någon var de kan finnas? -cry-.gif
Gunilla T
Tyvärr vet jag inte var man kan hitta frön, svårt kanske eftersom de är färskgroende. Jag har gräset själv men till skillnad från de andra Miscanthus gräsen hinner det aldrig blomma här i zon 2-3 så det blir aldrig några frön.
blomkronan
Maggan jag letar oxå...
om du hittar några kan du väll skrika till, och om jag hittar säger jag till...
Maggan H
CITAT (blomkronan @ 11-11-2010, 09:52) *
Maggan jag letar oxå...
om du hittar några kan du väll skrika till, och om jag hittar säger jag till...

Klart jag ska skrika så det hörs till Stockholm! crazy.gif Ska kolla lite utländska sajter också.
Peztis
Kollade lite som hastigast och det verkar faktiskt som att Miscanthus giganteus anses vara steril och förökas med rhizomer.

Men det verkar vara fler än ni som söker med ljus och lykta efter fröer...
Maggan H
Tja, man får kanske köpa en planta i stället till våren...

Bäst att kolla så det inte är ett sådant där exploderande gräs som tar över allt... g.gif
Gunilla T
Plantor av `Giganteus´ kan finnas på STA´s växtmarknader ifall det inte går att fröså.

Ett alternativ till `Giganteus´ kanske kan vara Miscanthus sinensis `Roland´? Det skall bli ännu större och går att fröså, har själv en frösådd av gräset, dock inte sått det själv.

`Roland`blommade iaf hos mig i år.
Maggan H
CITAT (Gunilla T @ 13-11-2010, 13:17) *
Plantor av `Giganteus´ kan finnas på STA´s växtmarknader ifall det inte går att fröså.

Ett alternativ till `Giganteus´ kanske kan vara Miscanthus sinensis `Roland´? Det skall bli ännu större och går att fröså, har själv en frösådd av gräset, dock inte sått det själv.

`Roland`blommade iaf hos mig i år.

Hur högt blir det, Gunilla? Jag vill ha det riktigt bredbladiga, höga och sinensis har väl ganska smala blad?
Gunilla T
Både `Roland´ och `Giganteus´ är olika namnsorter av Miscanthus sinensis.

Mitt `Giganteus´ är efter ca fem år drygt 3m högt. Alla Miscanthus gräs är ju relativt sena, hösten är gräsens paradtid, men just `Giganteus´är senare än de andra och hinner därför inte blomma här i zon 2-3. Plantan står nog inte på maximal odlingsplats och skulle säkert vara större under bättre förhållanden. Den är både törstig och hungrig.

`Roland´är ett ganska nytt Miscanthus gräs här i Norden och min planta har vuxit till sig bra under de tre år jag haft den. Nu är den drygt 2,5m hög och blommade faktiskt första gången i år. Den kommer att bli både större och högre.
Maggan H
Det låter bra! Och var hittar jag frö till Roland? Är det ett vedertaget namn?
varghem
vore snyggt i anslutning till dammen ju biggrin.gif
blomkronan
Måste väcka liv i denna tråd... Det måste finnas någon som vet hur man kan få tag på elefantgräs smile.gif
Våren är på väg... biggrin.gif dax att så snart
Maggan H
Håller med.... Det lutar nog åt att vi får köpa ett färdigt gräs, blomkronan!

Jag köpte frö till 'Elefantgräs' hos Rara växter, men när de kom heter det:

*Elefantgräs ''Violaceum'' Panicum milliaceum,* alltså inget Miscanthus alls utan ettårigt Hirs! Mailade dem om namnfrågan men har inte fått svar.

Kerstin z5-6, du som har koll på det mesta, vet du?
tigrella
Jaha, då är det det jag köpt oxå, köpte elefantgräs hos en utländskfirma, men när jag tittar på påsen står det Panicum violaceum. Tack för infon Maggan!
Usch vad jag kände mig lurad nu thumbdown.gif
blomkronan
CITAT (Maggan H @ 04-02-2011, 08:28) *
Håller med.... Det lutar nog åt att vi får köpa ett färdigt gräs, blomkronan!

Jag köpte frö till 'Elefantgräs' hos Rara växter, men när de kom heter det:

*Elefantgräs ''Violaceum'' Panicum milliaceum,* alltså inget Miscanthus alls utan ettårigt Hirs! Mailade dem om namnfrågan men har inte fått svar.
Kerstin z5-6, du som har koll på det mesta, vet du?

Ja, jag tror vi får göra det, köpa färdigt, men det gör ju inget... man har ju sådder så det räcker här hemma naughty.gif

Har oxå fått tag på ''Violaceum'' Panicum milliaceum, det var med i frökedje-brevet jag fick hem i går. Jag satt och googla på ''Violaceum'' Panicum milliaceum och fann att det skulle vara elefantgräs...
Jag hade tänkt säga i mitt inlägg nu... JAG HITTA yahoo.gif men när jag öppna tråden såg jag att jag inte har hittat rätt sad.gif
Jag kommer behålla fröna iallafall, jag har samlat på mig en massa olika sorters gräs nu som jag ska sätta i vår.
Maggan H
Ja, jag har också en del olika sorters gräs som jag ska så, men var också sugen på Elefantgräset.... kanske är det eg inget gräs alls? Tänker på de breda bladen...
Finns kanske på mässan? Om jag inte kommer kan du väl kolla runt där, blomkronan?
blomkronan
CITAT (Maggan H @ 06-02-2011, 19:26) *
Ja, jag har också en del olika sorters gräs som jag ska så, men var också sugen på Elefantgräset.... kanske är det eg inget gräs alls? Tänker på de breda bladen...
Finns kanske på mässan? Om jag inte kommer kan du väl kolla runt där, blomkronan?

Självklart... det är en av alla grejer jag kommer hålla utskick efter, men jag hoppas förstås på att du själv kommer och kollar yes.gif
Maggan H
Tack vännen, jag har planer på en bilresa dit om allt är lugnt med sjukdomar i familjen då.
blomkronan
Maggan!! Inga frön har jag hittat men.... jag har fått tag på en planta yahoo.gif
lägg ner sökandet av frön! jag hitta en planta för halva priset nu i veckan
Det sjuka var att dom skulle ha 329:- för den i våras, nu gav jag 62:- för den på halva priset smile.gif
Köp en planta istället för frön flirting.gif
KRT
Maggan - om du har vägarna förbi mig hugger jag gärna av en bit av min enorma rugge! Den är så stor nu att jag måste ta bort rizomer/rötter som försöker sprida ig till rabatten bredvid smile.gif

Gäller fö även andra än Maggan om ni är intresserade tummenupp.gif
Maggan H
CITAT (KRT @ 03-10-2011, 17:23) *
Maggan - om du har vägarna förbi mig hugger jag gärna av en bit av min enorma rugge! Den är så stor nu att jag måste ta bort rizomer/rötter som försöker sprida ig till rabatten bredvid smile.gif

Gäller fö även andra än Maggan om ni är intresserade tummenupp.gif

Ja, thanks.gif jag vill ha, men var bor du? Pma om du inte vill skriva här!

CITAT (blomkronan @ 01-10-2011, 22:34) *
Maggan!! Inga frön har jag hittat men.... jag har fått tag på en planta yahoo.gif
lägg ner sökandet av frön! jag hitta en planta för halva priset nu i veckan
Det sjuka var att dom skulle ha 329:- för den i våras, nu gav jag 62:- för den på halva priset smile.gif
Köp en planta istället för frön flirting.gif

Okej, tack för tipset! Som du ser har jag fått ett erbjudande! tummenupp.gif
Karin M i zon 5-6
Hej på er!
Tyvärr har jag inte sett din/er efterlysning av Elefantgräs förrän nu! Men har ni inte ordnat det på annat sätt, så gå in på Rara Växters sida! Hoppas det är en sort du/ni önskar! Jag har köpt frö där och drivit upp egna plantor. Var speciellt "snäll" mot en planta för några år sedan och samplanterade den i en kruka, i lä på min söderbalkong. Då sommaren (förmodligen) var varm och "lagom" så fick jag massor med frö att fortsätta driva!
Lycka till!
//Karin M

http://www.raravaxter.com/index.php
pebblelake
CITAT (Karin M i zon 5-6 @ 06-11-2011, 15:38) *
Hej på er!
Tyvärr har jag inte sett din/er efterlysning av Elefantgräs förrän nu! Men har ni inte ordnat det på annat sätt, så gå in på Rara Växters sida! Hoppas det är en sort du/ni önskar! Jag har köpt frö där och drivit upp egna plantor. Var speciellt "snäll" mot en planta för några år sedan och samplanterade den i en kruka, i lä på min söderbalkong. Då sommaren (förmodligen) var varm och "lagom" så fick jag massor med frö att fortsätta driva!
Lycka till!
//Karin M

http://www.raravaxter.com/index.php

Hur hög blev den i krukan? Jag har min ute zon 5 (umeå) ingen täckning och den blev ca 2,5m i år! Själva plantan har stått ute i marken 4 år,så prova att sätt ut den.
Karin M i zon 5-6
Oj! 2, 5 m!! Nej, så hög blev den inte alls i den rel. lilla kruka jag hade... Kanske en dryg meter?.. Tyvärr har jag inte brytt mig om att försöka spara plantorna, men det kommer förhoppningsvis fler till våren! wink.gif Då får jag göra ett nytt försök!
//K
KRT
CITAT (Karin M i zon 5-6 @ 06-11-2011, 14:38) *
Hej på er!

Då kan det inte vara riktigt Elefantgräs du har, det blommar nämligen aldrig i Sverige, oavsett hur varm och solig det är inte ens i sydligaste Sverige.....
Måste vara något annat med liknande svenskt eller latinskt namn.

Edit: kollade Rara växters hemsida och om man söker på elefantgräs får man upp ett gräs, men det heter Panicum miliaceum på latin och är alltså något helt annat!
Gunilla T
Ett otyg när växter får försäljningsnamn och det används hur som helst - det finns bara ett gräs som heter, eller kallas, elefantgräs och det är Miscanthus sinensis `Giganteus´och det blommar aldrig i Sverige.

Vid osäkerhet - kontrollera alltid det veteneskapliga namnet.
Owe J
Det där med svenska namn är lite knepigt eftersom det cirkulerar olika namn på samma växt och ibland hittar plantskolor på egna namn. Det blir inte bättre när bara delar av det svenska namnet används. Vi har väl inte haft någon riktig standard förrän Kulturväxtlexikon/SKUD 1998. Sedan hess finns det ingen växt som heter ”Elefantgräs”. Däremot ”Afrikanskt elefantgräs” som är Pennisetum purpureum. Jag håller med om att även jag hade för mig att Miscanthus, och då i första hand ’Giganteus’, allmänt kallades för elefantgräs för inte så länge sedan. Numera ska det rätta namnet på den växten vara Miscanthus ×giganteus eller elefantmiskantus på svenska.
KRT
Vilket egentligen bara visar på att man, om man vill ha de växter man tänkt sig, MÅSTE kolla det latinska namnet!

Fö; det "elefantgräs" jag har i trädgården och som några har fått/ska få rotstockar av är någon namnsort av Miscanthus sinensis, (ca 2,5-3 m högt och blommar inte).....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon