Laura
Jag blev frustrerad när vildsvinen förstörde nästan hela min vintersallad/höst grönsaker odlingsbädd och sådde då en mix av olika sallader.... inomhus.

De är under en växtlampa och det verkar funka...

Kan man gro sallad hela vägen till mognad på det här sättet? Hela vintern? Eller vore det bättre att förgro dem så här långt och sedan plantera ut de i växthuset (kall) och hoppas på lite varmare väder?

[attachment=56191:Bild135b.jpg]

[attachment=56192:Bild136b.jpg]
theseraphim
Med tillräcklig konstbelysning och värme så är det inga problem men se gärna till att du inte spretar på med 25 grader dygnet runt, salladen behöver lite vila på nätterna för att inte bli förväxt. Sedan kanske inte smaken blir lika krispig och fräsch som sommarodlad men gott blir det nog.
Christa
CITAT (Laura @ 10-11-2010, 09:38) *
Jag blev frustrerad när vildsvinen förstörde nästan hela min vintersallad/höst grönsaker odlingsbädd och sådde då en mix av olika sallader.... inomhus.

De är under en växtlampa och det verkar funka...

Kan man gro sallad hela vägen till mognad på det här sättet? Hela vintern? Eller vore det bättre att förgro dem så här långt och sedan plantera ut de i växthuset (kall) och hoppas på lite varmare väder?

[attachment=56191:Bild135b.jpg]

[attachment=56192:Bild136b.jpg]

Vilken temperatur och vilken slags extraljus har du? Lite svårt att se på bilderna men är inte salladen lite tanigare än den man har utomhus?
Laura
CITAT (Christa @ 10-11-2010, 10:33) *
Vilken temperatur och vilken slags extraljus har du? Lite svårt att se på bilderna men är inte salladen lite tanigare än den man har utomhus?

Visst ser de lite taniga ut! sad.gif puh. Jag har precis ställt in termometern och det håller på stiga... sweatingbullets.gif troligtvis är det runt 25 grader där inne i grovköket. Lampan är ett ljusrör Osram Fluora L30W/77.
rosita
Just sallat vill väl helst ha lite svalare, ca 18 grader. Jag brukar odla sallat i kallväxthus redan i slutet av februari, jag förkultiverar den inne först. Romansallat odlar jag och den tåler t.o.m. någon minusgrad.

Problemet vintertid är så klart även ljuset, men kan man ha extraljus, så bör det funka att ha den i växthus.
Bassam
Hej

De är taniga, det betyder att de har lite ljus så de blir långa och taniga för att når bra ljus.

H:Bassam
Christa
CITAT (Laura @ 10-11-2010, 10:42) *
Visst ser de lite taniga ut! sad.gif puh. Jag har precis ställt in termometern och det håller på stiga... sweatingbullets.gif troligtvis är det runt 25 grader där inne i grovköket. Lampan är ett ljusrör Osram Fluora L30W/77.

Är det ett rör som är avsett som växtbelysning eller ett vanlig lysrör?

Jag hittade en färdig låda med växtbelysning i en katalog i våras. Funderar på en sådan.
Laura
CITAT (Christa @ 11-11-2010, 09:56) *
Är det ett rör som är avsett som växtbelysning eller ett vanlig lysrör?

Jag hittade en färdig låda med växtbelysning i en katalog i våras. Funderar på en sådan.

http://osram.com/osram_com/Professionals/G...UORA/index.html
Laura
CITAT (rosita @ 10-11-2010, 20:22) *
Just sallat vill väl helst ha lite svalare, ca 18 grader. Jag brukar odla sallat i kallväxthus redan i slutet av februari, jag förkultiverar den inne först. Romansallat odlar jag och den tåler t.o.m. någon minusgrad.

Problemet vintertid är så klart även ljuset, men kan man ha extraljus, så bör det funka att ha den i växthus.

Tack! Jag har sådd ganska många (Roman, Rouge D'Hiver, Ekblad och en Cox blandning) så jag skall testa att plantera några i växthuset och försöker få ned temperaturen i grovköket. Jag märkte faktiskt att de växte bättre på våren och hösten än på sommaren... Jag har för mig att jag såg i ett tv programme Rouge D'Hiver odlad på vintern... Hiver är ju Franska för vinter... smile.gif
Bassam
Hej
Det är bra med vanlig lysrör .

Obs

det ska stå 10cm över dem.
H:Bassam

RitRat
Jag säger nog ungefär samma som så många andra, lite komprimerat:
--Svalt på dagen, max 18 grader.
--Ännu svalare på nätterna, kanske 13-15 grader.
--Massor av ljus, så mycket som möjligt, mycket nära plantorna. Som Bassam skrev; 10 cm ovanför.
RitRat
Och kom ihåg att ge salladen en natt också, max 14 timmar ljus per dygn. Visserligen har vi ljust dygnet runt i norra Sverige på somrarna, men i konstlade miljöer vill de nog ha lite "natt".
rosita
Tack, Laura! Jag blev så inspirerad att jag nu också har sått Romansallat i 6 små krukor giggle.gif

Jag har sådderna inomhus tills de har grott, sedan ska de ut i växthuset. Om temperaturen kryper under 0:an, kommer jag att flytta in dem i den bubblade delen där jag håller minst 5 grader. Ska bli spännande att se om jag kan skörda sallat till jul! angel_not.gif
Laura
Ville bara avsluta det här med att säga att det gick sådär. Jag hade tänkt att plantera ut de flesta i kallväxthuset men vädret satt stopp på det sad.gif och jag har det för varmt där jag har extra belysning så jag skall slänga hela allt på komposten nu. kanske blir det mat till något djur? smile.gif men de har inte blivit något tjockare i alla fall... kul att testa, men de ville ha det svalare som ni säger.

hur gick det för dig rosita?
Alexander-VG-zon3
CITAT (RitRat @ 11-11-2010, 18:41) *
Och kom ihåg att ge salladen en natt också, max 14 timmar ljus per dygn.

jag hade nog faktiskt provat att öka tiden till 18timmar och kanske också något extra lysrör. samtidigt också svalare som redan skrivits.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Laura @ 04-12-2010, 10:42) *
smile.gif men de har inte blivit något tjockare i alla fall... kul att testa, men de ville ha det svalare som ni säger.

om du testar igen, så testa nått extra lysrör (kanske bytta lysrör/köpa nytt, det du använde gillar inte jag för det brukar hos mig ge långa plantor) sylvania aquastar är ett lysrör som ger klart bäst tillväxt hos mig av de lysrör jag testat.

och ockås testa att ha längre ljusperiod, minst 12timmar max 18-20timmar.
rosita
Så trist att du inte fick det att fungera Laura! Prova igen i januari, vet jag!

Mina har grott och står nu i det vinterbonade växthuset. Ska bli spännande att se om det går att få salladshuvud i vinter whist.gif

[attachment=56667:salladsgroddar.jpg]

katah
Jag har den erfarenheten av vinterodling /tidig vårodlingar att växterna lätt får löss.
Därför har jag gett upp med åretrunt chili/ paprika inomhus och även vintersalladen.

Jag tycker att även den tidiga vårsalladen i växthuset får lätt löss, den som jag börjar me i februari inomhus.
och som vandrar till förråds-svalet under lampan och sedan flyttar till växthuset i slutet av mars.

Har ni några åsikter om det... min fundering är att det kan bli lite dåligt med vattningen ibland.
tigrella
Blir nyfiken hur gick era odlingar????
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon