Lenaki
En mycket god vän på Kreta älskar rosor och har en fantastiskt vacker samling.
Jag har lovat henne att ta med en svensk rosplanta när jag kommer ner i maj. Jag skulle helst vilja ta med
en riktigt mörk röd ros. Blommorna står i solen mest hela dagen, men får gott om vatten och näring.
Finns det något förslag på ros som kan vara lämplig att plantera på Kreta?

Hälsningar
Lena
svennis
Bra fråga men svårt att svara.
Rose de Rescht kanske de glömt, hade varit kul.
Kajsa
Inte så lätt men här några förslag, min första tanke var Balsgårdsrosorna 4 st svenska rosor, titta i mitt album/Klätterrosor, dom blir alla ganska stora men är riktigt svenska. Jag får jag en känsla att du vill ha en rabattros ? Eller varför inte ta med två sorter ?

Dessa förslag har svenska namn men är från andra länder.

Queen of Sweden, en Austinros, namnet efter Drottning Krisitna, rosen kom 2004 och blir ca 1.20 hög, doftar som alla Austinrosor underbart.

Astrid Lindgren efter vår barnboks författare, en dansk Poulsenros, blir ca 1.20 - 1.5 m och den är en frisk, zon 4 i vårt land.

Ingrid Bergman, en kräsen Tehybrid som säkert skulle trivas bättre på Kreta än här. Blir ca 1 m eller mer, sol och bästa jorden ska till. Också denna är från Poulsen rosor.

Gripsholm slottsros, också en Poulsenros som kom 2000 den blir ca 1 m, den frös bort här i vintras, slottsrosorna är en ömtålig serie för oss, men inte på Kreta, men så är den gul men läcker var den.

Carl Philip, en Kordes ros blir ca 80 cm, var nog en svag doft, frös bort här i Västmanland efter några år.

Linnaeus, rosen kom 2007 för att hedra Carl von Linné då var det 300 år sedan han föddes. En sprakande och underbar ros i gult,orange, rosa. Alltid frisk och blir ca 1 - 1.5 m. En stor favorit hos mig. Svag doft.

Tänker också på rosen Nina Weibull men den får för mycket svartfläck för att vara rolig att ge bort.
Någon annan här har säkert fler förslag.
Lenaki
Hej Svennis

Har googlat på rosen och den är riktigt vacker! Tack för tipset! biggrin.gif
Lenaki
[quote name='Kajsa' date='10-11-2010, 17:20' post='1322264']
Inte så lätt men här några förslag, min första tanke var Balsgårdsrosorna 4 st svenska rosor, titta i mitt album/Klätterrosor, dom blir alla ganska stora men är riktigt svenska. Jag får jag en känsla att du vill ha en rabattros ? Eller varför inte ta med två sorter ?

Tack snälla!
Jag tror nog att en klätterros skulle vara att föredra, men en klätter- och en rabattros tror jag hon blir mer än glad över! Vilka vackra bilder du har! Jag ska noga titta i ditt album!

Kajsa
Dom svenska Balsgårdsrosorna heter
Anna
Balder
Irma
Freja
och dom kom 2001 av Ulrika Carlsson-Nilsson.
Finns många bilder i mitt album/klätterrosor
malcolm
Min första tanke var, får man ta med sig blommor och plantor hur som helst till andra länder...?
Lenaki
CITAT (malcolm @ 10-11-2010, 19:46) *
Min första tanke var, får man ta med sig blommor och plantor hur som helst till andra länder...?

Jag tror att du har rätt.... men.....jag blir nog inte den första... rolleyes.gif
ingrids
Numer är det inga problem inom EU förutom för vissa sorter som potatis, info finns på jordbruksverket, men jag kommer aldrig mer att köpa växter från USA - drattligt och dyrt.
Lenaki
CITAT (ingrids @ 10-11-2010, 20:27) *
Numer är det inga problem inom EU förutom för vissa sorter som potatis, info finns på jordbruksverket, men jag kommer aldrig mer att köpa växter från USA - drattligt och dyrt.

Tack för det! Det känns ju bättre om det är riktigt tillåtet att ta med sig växter till annat EU-land.
Fröer har jag haft med mig tidigare, men aldrig plantor.

En gång ville "vår grekiske farfar" absolut skicka med oss en växt vilket vi lydigt tog emot. Vi planterade denna som tycktes trivas alldeles utmärkt. Vi hade ingen aning om vad det var! Den spred sig - ja alltör villigt - och efter den hade blommat med små gula blommor i september året därpå, fick vi reda på att det var sötpotatis!!
kerstin z5-6
Håller med om Balsgårdsrosorna -de är ju förädlade här.Inom EU är det som sagt inga som helst problem.Bara till o från Norge kan det vara knepigt smile.gif wacko.gif
Jag hade en hel dröse rosor med hem fr Holland sist , alla med jord i stora krukor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon