Inte så lätt men här några förslag, min första tanke var Balsgårdsrosorna 4 st svenska rosor, titta i mitt album/Klätterrosor, dom blir alla ganska stora men är riktigt svenska. Jag får jag en känsla att du vill ha en rabattros ? Eller varför inte ta med två sorter ?
Dessa förslag har svenska namn men är från andra länder.

Queen of Sweden, en Austinros, namnet efter Drottning Krisitna, rosen kom 2004 och blir ca 1.20 hög, doftar som alla Austinrosor underbart.

Astrid Lindgren efter vår barnboks författare, en dansk Poulsenros, blir ca 1.20 - 1.5 m och den är en frisk, zon 4 i vårt land.

Ingrid Bergman, en kräsen Tehybrid som säkert skulle trivas bättre på Kreta än här. Blir ca 1 m eller mer, sol och bästa jorden ska till. Också denna är från Poulsen rosor.

Gripsholm slottsros, också en Poulsenros som kom 2000 den blir ca 1 m, den frös bort här i vintras, slottsrosorna är en ömtålig serie för oss, men inte på Kreta, men så är den gul men läcker var den.

Carl Philip, en Kordes ros blir ca 80 cm, var nog en svag doft, frös bort här i Västmanland efter några år.

Linnaeus, rosen kom 2007 för att hedra Carl von Linné då var det 300 år sedan han föddes. En sprakande och underbar ros i gult,orange, rosa. Alltid frisk och blir ca 1 - 1.5 m. En stor favorit hos mig. Svag doft.
Tänker också på rosen Nina Weibull men den får för mycket svartfläck för att vara rolig att ge bort.
Någon annan här har säkert fler förslag.