*ingen fast lön utan enbart provision (som inte egentligen var knuten till min egen prestation utan baserades på vad företaget hade för intäkter, dag för dag)
*inga raster
*kallt som fan (ursäkta svordomen men det var nå jäkligt kallt, behövde ha vinterstövlar, jacka, vantar och mössa i princip hela sommaren)
*ensamjobb, inga jobbarkompisar
*ingen toalett i samma byggnad utan man behövde lämna arbetsplatsen för att gå på toa, varvid man i praktiken riskerade att förlora lön pga tappade intäkter.
*9-timmars arbetsdag
*ingen lyx som ob och sånt....

*ingen ersättning vid sjukdom, bara förlorad provision pga att man inte var där.
Guuuuuud vad jag har längtat efter ett riktigt jobb efter det! Nu var det bara ett sommarjobb, och eftersom jag är klar med studierna blev jag ju sen arbetslös... Har sökt maaassor med jobb nu under hösten (och faktiskt även redan under sommaren), och nu verkar det som om jag äääääntligen har fått något!

Så yay, grattis till mig och woho!
Men efter lite närmare efterforskningar har glädjen förmörkats en aning... Det visar sig att detta yrke inte heller har direkt optimala arbetsvillkor...
*man har inget anställningsskydd utan kan sparkas utan anledning.
*man måste vara tillgänglig även under sina lediga dagar, om man inte skulle inställa sig på jobbet när arbetsgivaren kallar är det arbetsvägran och man kan sparkas.
*Man kan plötsligt kallas ut på långresa och om man inte kan följa med, pga av att man har barn eller andra åtaganden, så blir man utan lön under den tiden.
*Ja, och sen är ju lönen låg över huvud taget. 110 kr/h ska jag få nu som ny, och även efter lång och trogen tjänst verkar man inte kunna få mer än ca 125 kr/h. (Men det är iallafall inte provision...

*Man verkar ha allmänt svårt att få jobb efter att ha haft denna anställning då den tydligen anses vara en dålig merit.
*Man kan nekas jobb pga religionstillhörighet (har aldrig förut varit med om att utfrågas om min religion på en arbetsintervju men det är tydligen helt normalt inom det här yrket!)
*Ja, och sen ska jag även vara på plats på arbetsplatsen x antal timmar i månaden för en fjärdedel (eller mindre?) av den normala lönen.
Så ni förstår... glädjen över att ha fått jobb har plötsligt förbytts i oro...

Nån som kan gissa vad det är för ett jobb jag har fått?
Jag vet inte riktigt vad jag vill med den här tråden... jag behövde bara skriva av mig lite... vet inte hur jag ska göra... har ju längtat efter att bli behandlad som en riktig människa, till skillnad från hur det är att vara student, och att få NORMALA arbetsvillkor, till skillnad från hur det var i somras... och så det här...