Full version: Arbetsbekymmer....
Fny
I somras arbetade jag under något udda villkor.
*ingen fast lön utan enbart provision (som inte egentligen var knuten till min egen prestation utan baserades på vad företaget hade för intäkter, dag för dag)
*inga raster
*kallt som fan (ursäkta svordomen men det var nå jäkligt kallt, behövde ha vinterstövlar, jacka, vantar och mössa i princip hela sommaren)
*ensamjobb, inga jobbarkompisar
*ingen toalett i samma byggnad utan man behövde lämna arbetsplatsen för att gå på toa, varvid man i praktiken riskerade att förlora lön pga tappade intäkter.
*9-timmars arbetsdag
*ingen lyx som ob och sånt.... wink.gif
*ingen ersättning vid sjukdom, bara förlorad provision pga att man inte var där.

Guuuuuud vad jag har längtat efter ett riktigt jobb efter det! Nu var det bara ett sommarjobb, och eftersom jag är klar med studierna blev jag ju sen arbetslös... Har sökt maaassor med jobb nu under hösten (och faktiskt även redan under sommaren), och nu verkar det som om jag äääääntligen har fått något! yahoo.gif

Så yay, grattis till mig och woho!

Men efter lite närmare efterforskningar har glädjen förmörkats en aning... Det visar sig att detta yrke inte heller har direkt optimala arbetsvillkor...
*man har inget anställningsskydd utan kan sparkas utan anledning.
*man måste vara tillgänglig även under sina lediga dagar, om man inte skulle inställa sig på jobbet när arbetsgivaren kallar är det arbetsvägran och man kan sparkas.
*Man kan plötsligt kallas ut på långresa och om man inte kan följa med, pga av att man har barn eller andra åtaganden, så blir man utan lön under den tiden.
*Ja, och sen är ju lönen låg över huvud taget. 110 kr/h ska jag få nu som ny, och även efter lång och trogen tjänst verkar man inte kunna få mer än ca 125 kr/h. (Men det är iallafall inte provision... wink.gif)
*Man verkar ha allmänt svårt att få jobb efter att ha haft denna anställning då den tydligen anses vara en dålig merit.
*Man kan nekas jobb pga religionstillhörighet (har aldrig förut varit med om att utfrågas om min religion på en arbetsintervju men det är tydligen helt normalt inom det här yrket!)
*Ja, och sen ska jag även vara på plats på arbetsplatsen x antal timmar i månaden för en fjärdedel (eller mindre?) av den normala lönen.

Så ni förstår... glädjen över att ha fått jobb har plötsligt förbytts i oro... unsure.gif Jag har inte skrivit på kontrakt ännu så jag skulle ju kunna tacka nej, men att tacka nej till jobb när man är arbetslös känns ju inte bra alls... sad.gif Och grejen är att det här yrket är jättevanligt, och arbetsvillkoren är tydligen helt normala i den branchen! Vilket är helt vansinnigt i sig... men jisses, jag vet inte hur jag ska ställa mig inför det här... Det skulle ju kunna gå jättebra om jag hamnar hos bra folk. Men hela tanken, att i princip vara rättslös slav utan rätt till fritid, ger mig en obehaglig klump i magen. crying.gif

Nån som kan gissa vad det är för ett jobb jag har fått?
Jag vet inte riktigt vad jag vill med den här tråden... jag behövde bara skriva av mig lite... vet inte hur jag ska göra... har ju längtat efter att bli behandlad som en riktig människa, till skillnad från hur det är att vara student, och att få NORMALA arbetsvillkor, till skillnad från hur det var i somras... och så det här... crying.gif
ingrids
Jag har egentligen gjort fel de gånger jag har varit arbetslös och sökt få jobb. Med de meriter och utbildning jag skaffade mig blev det helt enkelt så att det fanns få jobb jag hade rätt kvalifikationer för, men de jobben fick jag alltid efter ett tag och trivdes bra.
Idag är det svårare som arbetslös att inte tacka ja än det var för mig då så frågan är: hur illa ser det ut i dina meriter att du haft det här jobbet? kan du skriva i din CV att det här jobbet trots allt varit bra för dig och utvecklat dina kvalifikationer? går det här jobbet helt emot dina värderingar? i det sista faller skulle råda dig att tacka nej, du riskerar att inte må bra alls.
gnon49
Tycker det låter som ett försäljarjobb av något slag. Dammsugare, tupperware eller något liknande. Moderna tiders slavarbete.
Peztis
"*man måste vara tillgänglig även under sina lediga dagar, om man inte skulle inställa sig på jobbet när arbetsgivaren kallar är det arbetsvägran och man kan sparkas."

Då är du ju jour och har rätt till ersättning!

Är du ansluten till något fack? Ta i så fall en diskussion med dem om hur du ska göra.

Har ingen aning om vad det är för typ av jobb du har sökt men blir ju onekligen nyfiken på vilken bransch som behandlar sina "anställda" på detta sätt.

Det låter lite som att du skulle vara livegen...
hattstugan
Hm håller med om en del av försäljar jobben men dock ej Tupperware!
Finns många konstiga försäljarjobb idag!

Mitt råd till dig Fny är att tacka nej!
herkules
tycker det låter som om du sökt en tjänst som personlig assistent?
kan bli bra men kan också gå fullständigt åt h-vete, prova så vet du.
Fny
Tro't eller ej men det rör sig om jobb som personlig assistent. *suckar*
Peztis, ja man kan ju tycka att det skulle räknas som jour om man måste kunna kallas in på sin lediga dag men så är det tydligen inte. Jour har man iofs också, som jag skrev, med typ en fjärdedel av normal lön. sad.gif

Som sagt, man kan ju hamna på ett bra ställe också! Men om det skulle gå fel så verkar det ju som om man knappt har några rättigheter...
hattstugan
Jo personliga assistenterna har inget vidare avtal inte!

Prova inom omsorgen eller äldrevården istället!

Där jag jobba är det jämt brist på vikarier! Det är i äldreomsorgen!
Meriona
Jag är livrädd för jobb med så dåliga förhållanden. Men det är lätt att säja nej när man aldrig varit arbetslös.
Jag har haft tur hittills, och önskar dig det med Fny! Jag hoppas att du hittar nåt bättre och det snabbt!
sqrulan
g.gif Ja det verkar konstigt, religion?

*man har inget anställningsskydd utan kan sparkas utan anledning. -Har man ingen fast anställning så gäller det nog lite överallt?

*man måste vara tillgänglig även under sina lediga dagar, om man inte skulle inställa sig på jobbet när arbetsgivaren kallar är det arbetsvägran och man kan sparkas.- Vården?

*Man kan plötsligt kallas ut på långresa och om man inte kan följa med, pga av att man har barn eller andra åtaganden, så blir man utan lön under den tiden.- Personlig assistent?

*Ja, och sen är ju lönen låg över huvud taget. 110 kr/h ska jag få nu som ny, och även efter lång och trogen tjänst verkar man inte kunna få mer än ca 125 kr/h. (Men det är iallafall inte provision... wink.gif )
*Man verkar ha allmänt svårt att få jobb efter att ha haft denna anställning då den tydligen anses vara en dålig merit.
*Man kan nekas jobb pga religionstillhörighet (har aldrig förut varit med om att utfrågas om min religion på en arbetsintervju men det är tydligen helt normalt inom det här yrket!)
*Ja, och sen ska jag även vara på plats på arbetsplatsen x antal timmar i månaden för en fjärdedel (eller mindre?) av den normala lönen.

g.gif Vad kan det vara? Men det är inte lätt att få ett jobb idag, tyvärr!
Lycka till!

Eva-Helene
Ja tyvärr så är det så anställningsvillkoren för PA ser ut i alla (?) kommuner. Sovjour får man som sagt var ingen ersättning för... Lycka till, iaf Fny. Jobbet som PA kan vara hur givande som helst (känner ett par stycken PA som absolut inte vill byta jobb) - eller hur pestigt som helst. Allt beror ju på vilken brukare du jobbar med.
Fny
Jag är seriöst emotionellt förvirrad idag... lyckan över att ha fått jobb, i kombination med oron över att i princip bli livegen... i kombination med annan jobbig ovisshet (har försökte bli gravid ett halvår ungefär och är nu rädd att ja fått missfall sad.gif) och smärta och blä. Ensam hemma är jag också då mannen är bortrest. Ingen bra dag... sad.gif
hattstugan
smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif
Aqvakul
Om du inte har något annat på gång, så hade jag testat ett slag... Har du tur så kommer du kanske t.o.m. att trivas...
Meriona
Lilla du.... trostar.gif
Fny
tack vänner... kram1.gif kramarna värmer...
Irene_L
trostar.gif smiley_small_hug.gif
Meriona
Du är så rar Fny, det är omöjligt att inte tycka om dig. blush.gif
Fny
Tack Meriona, jag kan bara säga detsamma om dig! shy.gif
Aqvakul
CITAT (Meriona @ 10-11-2010, 22:03) *
Du är så rar Fny, det är omöjligt att inte tycka om dig. blush.gif

Instämmer! kompiskram.gif
abbbe
Jag tycker att du ska pröva på Fny, dvs ta jobbet. Vad förlorar du? Blir det inget bra så har du alltid möjlighet att sluta. Annars har jag inte sett eller hört maken till konstigare arbetsvillkor.

Lycka till!
Fny
CITAT (Aqvakul @ 10-11-2010, 22:19) *
Instämmer! kompiskram.gif

smiley_small_hug.gif
sqrulan
wub.gif Ohhh, va ska jag säga!!! Hoppas att lill storken kommer snart till dej för det är du värd!♥
Just NU blev allt annat obetydligt!
Kramizzzz!
Fny
CITAT
Ohhh, va ska jag säga!!! Hoppas att lill storken kommer snart till dej för det är du värd!♥
Just NU blev allt annat obetydligt!
Kramizzzz!

tack sqrulan... kram1.gif shy.gif
man går liksom i alla år och tror att en liten miss, så skulle man bli gravid av misstag. Och så nu när vi inte skyddat oss på flera månader så.. har det inte blivit något... förrän möljigtvis nu...*hoppas hoppas* eller iallafall snart...
sqrulan
CITAT (Fny @ 10-11-2010, 23:27) *
tack sqrulan... kram1.gif shy.gif
man går liksom i alla år och tror att en liten miss, så skulle man bli gravid av misstag. Och så nu när vi inte skyddat oss på flera månader så.. har det inte blivit något... förrän möljigtvis nu...*hoppas hoppas* eller iallafall snart...

Min dotter är född 80 och känner ingen panik, det är jag som längtar mest!♥ Du är yngre än henne så det kommer nog att bli bra. När vet du? (håller tummar) lova att du berättar för mej för jag verkar aldrig få några barnbarn....buuuu!
Av egen erfarenhet så vet jag att man ska slappna av och sluta bry sig!
Lycka till! Lägg ägg=0)
Fny
Jag lovar! biggrin.gif
Tyvärr vet jag inte riktigt när jag vet, det är en del av frustrationen... är allt för oregelbunden. wink.gif wink.gif blink.gif sad.gif unsure.gif

*försöker lägga ägg lagom till imorrn när karln kommer hem* wink.gif
sqrulan
tummenupp.gif Gör det! giggle.gif
Skruttis
God morgon Fny! smiley_small_hug.gif
Hoppas du får en bättre dag idag nu när din man kommer hem.
Du får verkligen usla anställningsvillkor som assistent, men jag kan inte förstå varför andra arbetsgivare inte skulle se det som en merit att ha jobbat med.
Kan man stå ut på de usla premisserna, vad ska man då inte kunna åstadkomma på en bättre arbetsplats senare, där man trivs? Uträtta underverk!

Gratulerar till er framtida tillökning!
Även om det bästa för dig vore att du inte behövde vara så orolig så tror jag inte att det kan vara någon direkt fara för graviditeten. (Obs, jag är inte sjukvårdsutbildad.)
Kan du inte prata med en barnmorska om det hela? Bara för att slippa ovissheten.

Sköt om dig Fny och se till att gosa med din man när han kommer hem. rolleyes.gif
Katie
Jag jobbar som PA och har gjort det i några år nu.

Min anställning ser inte riktigt ut som de flesta andra PA's. Jag är anställd av kommunen men inte direkt genom dem.
Jag har en PAN-anställning. Att vara PAN-anställd är att vara anställd direkt av familjen man jobbar hos eller att man är familjemedlem. Familjen har valt ut mig och kommunen har fått anställa mig som PA för denne brukare.

Lönen är inte den bästa nej, men den går att leva på. På min ordinarie tjänst har jag full lön, ob, helgersättning, mm.
Skulle min brukare tex hamna på sjukhus kan familjen välja att antingen följer jag med och assisterar eller så tar de själva hand om brukaren under sjukhusvistelsen.
Jag går i så fall hemma utan lön då jag inte jobbar.
Skillnade här blir att om jag inte varit PAN-anställd så kunde kommunen skicka runt mig till en drös med brukare som är helt okända. Jag skulle inte få lov att neka ett uppdrag.
Som PAN-anställd kan de ringa och fråga mig om jag skulle kunna tänka mig att hoppa in hos någon annan medans min brukare ligger på sjukhus. Jag kan utan bekymmer tacka nej till det utan att vara rädd för att mista jobbet. Jag är bara anställd hos 'min' brukare.

För tillfället jobbar jag 10 timmar i veckan. Har tjatat mig till att få arbeta. Är egentligen helt sjukskriven men fick läkarna att dra ner det till 75%.
Den tjänsten jag jobbar på nu är lite dum.
Jag jobbar en natt i veckan. Alltså 10 timmar. Jag får dock bara betalt för 5 timmar. Får visserligen jourtillägg men den summan är en piss i Mississippi.
Skulle tjänsten göras om till vaken natt så skulle det bli lite mer. Förhoppningsvis blir det så då det inte går att sova den natten ändå. Brukaren är för orolig, vaknar mycket ofta och krampar väldigt lätt så man vågar aldrig slappna av helt.

Varför skulle det inte se bra ut i ett CV om du jobbat som PA?
Funkar det bra på jobbet så visar det att du är duktig på det du gör. Du kan ta människor även om de har ett handikapp och även finnas som stöd för den familjen.
Visst är det långt ifrån det du egentligen vill jobba med men det visar i din CV att du inte är rädd för att hugga i. Det är aldrig helt enkelt att jobba som PA. Även om man jobbar med en brukare så jobbar man även med dennes familj då de aldrig är långt borta.

I din jakt på drömjobbet så är detta bara en parantes. En bro över bäcken. Hittar du DET jobbet så går det att säga upp sig.

Lycka till med arbetsbiten.
smiley_small_hug.gif
Fny
CITAT (Katie @ 11-11-2010, 21:39) *
Jag jobbar som PA och har gjort det i några år nu.

Min anställning ser inte riktigt ut som de flesta andra PA's. Jag är anställd av kommunen men inte direkt genom dem.
Jag har en PAN-anställning. Att vara PAN-anställd är att vara anställd direkt av familjen man jobbar hos eller att man är familjemedlem. Familjen har valt ut mig och kommunen har fått anställa mig som PA för denne brukare.

Lönen är inte den bästa nej, men den går att leva på. På min ordinarie tjänst har jag full lön, ob, helgersättning, mm.
Skulle min brukare tex hamna på sjukhus kan familjen välja att antingen följer jag med och assisterar eller så tar de själva hand om brukaren under sjukhusvistelsen.
Jag går i så fall hemma utan lön då jag inte jobbar.
Skillnade här blir att om jag inte varit PAN-anställd så kunde kommunen skicka runt mig till en drös med brukare som är helt okända. Jag skulle inte få lov att neka ett uppdrag.
Som PAN-anställd kan de ringa och fråga mig om jag skulle kunna tänka mig att hoppa in hos någon annan medans min brukare ligger på sjukhus. Jag kan utan bekymmer tacka nej till det utan att vara rädd för att mista jobbet. Jag är bara anställd hos 'min' brukare.

För tillfället jobbar jag 10 timmar i veckan. Har tjatat mig till att få arbeta. Är egentligen helt sjukskriven men fick läkarna att dra ner det till 75%.
Den tjänsten jag jobbar på nu är lite dum.
Jag jobbar en natt i veckan. Alltså 10 timmar. Jag får dock bara betalt för 5 timmar. Får visserligen jourtillägg men den summan är en piss i Mississippi.
Skulle tjänsten göras om till vaken natt så skulle det bli lite mer. Förhoppningsvis blir det så då det inte går att sova den natten ändå. Brukaren är för orolig, vaknar mycket ofta och krampar väldigt lätt så man vågar aldrig slappna av helt.
Varför skulle det inte se bra ut i ett CV om du jobbat som PA?
Funkar det bra på jobbet så visar det att du är duktig på det du gör. Du kan ta människor även om de har ett handikapp och även finnas som stöd för den familjen.
Visst är det långt ifrån det du egentligen vill jobba med men det visar i din CV att du inte är rädd för att hugga i. Det är aldrig helt enkelt att jobba som PA. Även om man jobbar med en brukare så jobbar man även med dennes familj då de aldrig är långt borta.

I din jakt på drömjobbet så är detta bara en parantes. En bro över bäcken. Hittar du DET jobbet så går det att säga upp sig.

Lycka till med arbetsbiten.
smiley_small_hug.gif

smiley_small_hug.gif
Tack Katie!
Skönt att höra från någon med positiva erfarenheter, jag var lite överlastad av enbart negativa erfarenheter när jag skrev och var nog lite låg av andra saker också. Nu känns det bättre, och jag ska helt klart ta jobbet. Blir det inte bra är det ju bara att sluta, och om det verkar som om det uppfattas som en dålig merit (ja jag vet det är helt ologiskt eftersom det i själva verket är ett jättesvårt jobb, men det är tydligen inte helt ovanligt att folk tror att det bara är 'bottenskrapet' som blir PA thumbdown.gif ) så går det ju faktiskt att utesluta det från cv:t i vissa fall.
Tack för allt stöd hörrni! kompiskram.gif

Olle A
Vad jobbigt du måste ha det. Hoppas verkligen att allt blir bra!
trostar.gif smiley_small_hug.gif kompiskram.gif

Olle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon