Lenaki
Hej igen!

Vi har ett sommarhus vid Höga Kusten i Ångermanland. Det ligger cirka 30-50 meter från havet.
I vårt lilla hus har vi en vägg i öster där vi gärna skulle vilja ha en ros som klättrar.
Den väggen är ganska skyddad mot vind och har sol från morgonen fram till 12-tiden.

Ni som kan, har ni något förslag på härdig ros i denna zon och med dessa förutsättningar?

Lena

Dag
Da tenker jeg, Lena: Når på sommeren ferierer du ved ditt sommerhus? For det betyr vel litt for
deg at det blomstrer mest mulig akkurat når du er der!?
Hvis du er der fra siste del av juni og ut juli, kan jeg foreslå rambleren 'Hybrida' med etter hvert
tusenvis av små gule, honningduftende blomster. Den vokser hurtig, tåler mye, men har skarpe torner.
Forøvrig skriver jeg nå på en bok der jeg vil angi om rosene tåler saltholdig luft. For det er et viktig
kriterium om rosene skal kunne trives ute ved havet. Hvis noen her på forumet har erfaring med
slike roser, ville jeg bli glad for å høre det.
Dag
Kajsa
Är det zon 5 där eller mer ? Jag skulle besöka dom Handelsträdgårdar som finns runt om och se vilka klätterrosor man tar in, höra med vänner, grannar som bor där, vilka klätterrosor trivs och klarar klimatet ?
I våras köpte jag en Multiflora ros som heter Geschwinds Nordlandrose som ska klara zon 5, har få taggar, doftar, blommar en ggn på sommaren, rosa/lila blommor, ca 4 x 2 m, kolla upp den. Jag fick aldrig några blommor i sommar då den blommar på gamla grenar, har inga blombilder än att visa.
Lenaki
CITAT (Dag @ 11-11-2010, 10:06) *
Da tenker jeg, Lena: Når på sommeren ferierer du ved ditt sommerhus? For det betyr vel litt for
deg at det blomstrer mest mulig akkurat når du er der!?
Hvis du er der fra siste del av juni og ut juli, kan jeg foreslå rambleren 'Hybrida' med etter hvert
tusenvis av små gule, honningduftende blomster. Den vokser hurtig, tåler mye, men har skarpe torner.
Forøvrig skriver jeg nå på en bok der jeg vil angi om rosene tåler saltholdig luft. For det er et viktig
kriterium om rosene skal kunne trives ute ved havet. Hvis noen her på forumet har erfaring med
slike roser, ville jeg bli glad for å høre det.
Dag

Vi kommer att vara vid stugan från mitten av juni till slutet av augusti. Vi blir "passionärer" så det blir en lång vistelse framöver.

Denna vilda ros har vi hämtat från en liten obebodd ö där de växer i mängder!

CITAT (Kajsa @ 11-11-2010, 13:58) *
Är det zon 5 där eller mer ? Jag skulle besöka dom Handelsträdgårdar som finns runt om och se vilka klätterrosor man tar in, höra med vänner, grannar som bor där, vilka klätterrosor trivs och klarar klimatet ?

Hej Kajsa!
Zon 5 stämmer. Vi har en jättefin handelsträdgård i närheten ska besöka den när vi kommer upp i juni. Tack för tipset!

Lena
evelina
Vad har du för färg på huset?? Jag menar så rosen passar in.

Jag bor vid Upplandskusten och åker alltid till Söderfors trädgård dom har massor med rosor och är väldigt kunniga. Här kommer en länk till dom så kan du sitta och gotta dig i rosor. smile.gif

Söderfors trädgård
Lenaki
CITAT (evelina @ 11-11-2010, 14:48) *
Vad har du för färg på huset?? Jag menar så rosen passar in.

Så här ser vårt minsta hus ut - alltså rött med vita knutar!
Blå pilen visar var vi vill ha vår ros
Kajsa
Titta också bland alla Kanadarosorna som är mycket härdiga.
Varför inte två buskrosor av denna i rad, lagom stora

Louise Bugnet, Kanadaros som blir ca 2 m hög och 1.5 m bred, alltid frisk, lite taggar och blommar hela sommaren, doftar starkt, kryddigt, får stora nypon, växer upprätt.

Titta i mitt album/Kanadarosor där hittar du många andra

Och Louise Bugnet klarar zon 7, som klematisvän skulle en klematis också vara fin på den väggen, en viticella ihop med rosorna.
Lenaki
CITAT (Kajsa @ 11-11-2010, 17:09) *
Titta också bland alla Kanadarosorna som är mycket härdiga.
Varför inte två buskrosor av denna i rad, lagom stora

Louise Bugnet, Kanadaros som blir ca 2 m hög och 1.5 m bred, alltid frisk, lite taggar och blommar hela sommaren, doftar starkt, kryddigt, får stora nypon, växer upprätt.

Titta i mitt album/Kanadarosor där hittar du många andra

Och Louise Bugnet klarar zon 7, som klematisvän skulle en klematis också vara fin på den väggen, en viticella ihop med rosorna.

Å vad vacker Louise Bugnet är! Jag ska titta noga i ditt album och även på klematis(arna)!!
Tack snälla!

Lena
kerstin z5-6
En tålig vit ros kan vara Maxima -Rosa alba maxima tål z7 och blir hög o fin i z 5, som en bred klätterros.Louise B håller jag med om är en jättefin ros för vår zon.Jag har 5-6 västerbotten
Lenaki
Hej Kerstin!
Tack för tipset!

Ha en fin helg!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon