|
evelina
11-11-2010, 14:40
Bakade det här brödet idag och måste säga att det var himmelskt gott och enkelt. Jag bakar mycket matbröd på vinter för det kliar i fingrarna när man inte kan odla. Dela gärna med er av era recept. matbröd
Rebecca
11-11-2010, 15:03
Detta brödet tänkte jag baka imorgon, fast jag ska även ha i sesamfrön tänkte jag... http://www.recepten.se/recept/morotsbroed.htmlÅterkommer med resultat!
mmmmmm nu blir jag hungrig....  själv brukar jag göra som så att jag tar 1liter vätska (ibland vatten, ibland mjölk, ibland filmjölk, tillochmed öl har jag tagit!), två förpackningar torrjäst, en hel del salt, och sen en trevlig blandning av mjölsorter som jag råkar ha hemma. Vanligtvis vetemjöl i basen, men sen allt från dinkelmjöl till vetekli till rågsikt eller havregryn. Ofta med krossade linfrön, sesamfrön, nötter eller torkad frukt som extra ingrediens. Det enda jag måttar är vätskan, sen har jag i resten på känn. =) Brukar bli jättegott!
CITAT (Fny @ 11-11-2010, 15:59)  själv brukar jag göra som så att jag tar 1liter vätska (ibland vatten, ibland mjölk, ibland filmjölk, tillochmed öl har jag tagit!), två förpackningar torrjäst, en hel del salt, och sen en trevlig blandning av mjölsorter som jag råkar ha hemma. Vanligtvis vetemjöl i basen, men sen allt från dinkelmjöl till vetekli till rågsikt eller havregryn. Ofta med krossade linfrön, sesamfrön, nötter eller torkad frukt som extra ingrediens. Det enda jag måttar är vätskan, sen har jag i resten på känn. =) Brukar bli jättegott! Precis samma "ögonmått"-recept här. Mitt grundmjöl är rågsikt. Det andra brukar bli några - 3-4-5 av dessa: havregryn, rågflingor, vetekli, havrekli, krossade linfrön, solrosfrön, hackade nötter (hassel- jord- val-), torkad nässla, riven morot, russin, kummin, sojamjöl, och kanske något mer som jag glömt. Lite salt, ibland lite olja om jag kommer ihåg. Jag brukar ta 1,5 liter vatten och två påsar torrjäst plus lagom mycket mjöl. Det ger 3 långa limpor som fyller en långpanna precis. Dem brukar vi två personer äta upp på en vecka ungefär, så det blir att baka ungefär varje helg.
Riven morot och torkad nässla har jag aldrig testat! Humm.... har ju faktiskt massor av morötter hemma som borde ätas upp... Bra tips! Själv kan jag rekommendera rismjöl! Kilopriset är rätt högt så jag brukar inte använda det så ofta, men det blir riktigt frasigt och gott bröd av det!  Inte helt fel att använda till pannkakor heller... yumm.... nej nu blir jag ju hungrig, nog med matprat!
evelina
14-11-2010, 18:01
Idag bakade jag det här matbrödet och det blev jättegott. Matbröd - Fördeg
- 3 dl varmt vatten (40 grader)
- 2 tsk torrjäst
- ½ tsk strösocker
- 3 dl vetemjöl
- Bröd
- 1 dl rågkrosss + 1dl vatten
- 25 g jäst
- 5 dl vatten
- 1 msk salt
- 1 msk flytande honung
- ½ dl solros frön
- 2 msk olivolja
- 3 dl rågsikt
- 2 dl grahamsmjöl
- 7-8 dl vetemjöl
Tillagning - Fördeg: Blanda alla ingredienser till fördegen och låt stå täckt med lock eller platsfilm på varm plats i 2 dygn.
- Bröd: Koka upp rågkross + vatten låt svälla i 5 min. Blanda fördegen med smulad jäst, vatten, rågkrossen, salt, honung och olja. Tillsätt grahamsmjöl, rågsikt, vetemjöl och blanda till en jämn och fin deg.
- Låt jäsa övertäckt i bunken 1 timme.
- Häll upp degen på mjölat bakbord, platta ut degen och vik ihop den i fyra ggr ,Forma till två limpor, låt dem jäsa på en plåt c:a 45 minuter.
- Sätt ugnen på 225 grader.
- Pensla bröden med kallt vatten, grädda längst ner i ugnen c:a 45 minuter.
Några bilder på mina limpor. Jag brukar klippa dekorationer med sax, just innan de ska in i ugnen. De är prickiga just för alla frön eller nässlorna.
evelina
15-11-2010, 13:52
CITAT (RitRat @ 15-11-2010, 12:28)  Några bilder på mina limpor. Jag brukar klippa dekorationer med sax, just innan de ska in i ugnen. De är prickiga just för alla frön eller nässlorna. Snyggt det måste jag också prova.
evelina
15-11-2010, 13:57
En bild på hur det första brödet som jag bakade i gryta ser ut färdigt
[attachment=56326:CIMG4472.JPG]
CITAT (evelina @ 15-11-2010, 13:57)  En bild på hur det första brödet som jag bakade i gryta ser ut färdigt
[attachment=56326:CIMG4472.JPG] tjuuuuusigt!
Kryddan03
18-11-2010, 20:46
CITAT (evelina @ 15-11-2010, 13:57)  En bild på hur det första brödet som jag bakade i gryta ser ut färdigt
[attachment=56326:CIMG4472.JPG] Testade brödet du tipsade idag (började i och för sig igår  ) Ditt sprack upp snyggare, tycker jag.
evelina
19-11-2010, 07:26
CITAT (Kryddan03 @ 18-11-2010, 20:46)  Testade brödet du tipsade idag (började i och för sig igår  ) och så här blev mitt: [attachment=56405:IMG_4411.JPG] Ditt sprack upp snyggare, tycker jag.  Jag tycker ditt ser fint ut och visst var det gott???
evelina
19-11-2010, 07:37
Ville bara dela med mig av detta enkla brödrecept! Lös upp 50g jäst i 1liter kallt vatten, sedan 1msk salt och en gnutta socker eller honung för jäsning. 2dl havregryn+1dl grovt rågmjöl och 2 liter vetemjöl, rör ett tag-jäs 2timmar. Baka ut till 4 limpor, knåda inte degen-jäs 30 min. Skåra brödet 250grader i 10min sen 200grader i 20min. klart!!!
spännande! Är det torrjäst eller färsk jäst? Trodde inte att kallt vatten skulle vara bra för jästen...
evelina
19-11-2010, 14:45
Jag använder färsk jäst.
Kryddan03
19-11-2010, 18:27
CITAT (evelina @ 19-11-2010, 07:26)  Jag tycker ditt ser fint ut och visst var det gott???  Det blev gôrgott! Precis som jag vill ha det; knaprig yta och lite segt med stora hål inuti.
evelina
23-11-2010, 09:53
CITAT (Kryddan03 @ 19-11-2010, 18:27)  Det blev gôrgott! Precis som jag vill ha det; knaprig yta och lite segt med stora hål inuti.  Kom på att du kanske hade skarven neråt? den ska vara uppåt så spricker det bättre. Va kul då har vi samma smak!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|