|
Jag efterlyser nattfjärilar fotograferade på dagen så om ni har några får ni gärna posta dem här eller skicka en länk här/pm till mig om ni har bilder någon annanstans. Skulle uppskattas mkt. Tänkte kolla upp lite vilka som är vanliga dagflygare av nattfjärilarna.  EDIT: Självklart lägger jag upp mina egna när jag hittat dem...
Jag har ju fotat en massa fjärilar men vet inte vilka av dom som är nattfjärilar!
Åhh...var har du de bilderna? Jättenyfiken. Om du inte vill/orkar lägga upp dem här får du gärna maila dem. Hade varit jättekul att kolla på!!
Om du PMar din mejladress så kan jag skicka lite smakprov!  En del är ju tagna på kvällen och natten och eftersom jag inte gillar blixt, så är inte kvaliteten den bästa...  Och som sagt, jag vet verkligen inte vilka som räknas som dagfjärilar och vilka till nattdito....
Ingela i Segersberg
11-11-2010, 19:06
Ojoj så fina (igen!) Ingela!! Så där bra är ju inte mina ....
Vilka vackra bilder! Jättekul att se.  Dessa är ganska vanliga men det finns ju ca 2.700 st nattfjärilar så det är sällan man ser några ofta.
Gossen Ruda
11-11-2010, 20:57
Jag har mängder med diabilder på olika insekter men de sitter i sina ramar och är inte skannade. Kanske jag får tid till det efter pensionen men jag hittar nog annat att göra.
Myosotis
12-11-2010, 17:57
CITAT (xlxl67 @ 11-11-2010, 16:39)  Tänkte kolla upp lite vilka som är vanliga dagflygare av nattfjärilarna. Men... fotade på dagen betyder väl inte att de är dagflygare? De som jag har fotat har i regel suttit och sovit någonstans, det känns ju inte så meningsfullt att bidra med såna bilder.
Vissa nattfjärilar är aktivare än andra på dagen. Tyckte det var lite intressant att se vilka nattfjärilar som fotats dagtid o se lite bilder av dem i dagsljus. Synd att du inte tycker det är meningsfullt :/
Myosotis
13-11-2010, 00:05
Jo men visst är det en intressant frågeställning! Jag säger bara att om en nattaktiv nattfjäril sätter sig på min yttervägg under lampan på natten och jag sedan hittar den där på dagen så blir det ju direkt missvisande om jag visar en bild på den och säger att den var dagaktiv bara för att jag råkade hitta den på dagen! Hur vet jag som inte vet något om nattfjärilar vad den gör där? De brukar sitta stilla och inte reagera på tilltal. Det kan man väl inte kalla för dagaktiv?
CITAT (Myosotis @ 13-11-2010, 00:05)  De brukar sitta stilla och inte reagera på tilltal. Det kan man väl inte kalla för dagaktiv? Myosotis, du har ju svarat på din egen fråga  ! Nej, den är ju inte dagaktiv. Hej Förresten  . Det finns verkligen dagaktiva nattfjärilar, och de flyger på dagen, och liknar ibland litegrann de dagaktiva. Den söta rutiga buskmätaren är en sådan, den finner man aldrig sittandes på väggen under nattlampan. Frågan är intressant - och gränsen kan ibland vara svår att dra. Jag gjorde en fjärilsblogg bara för det, inspirerad av din fråga. Ska med tiden fylla på den med både natt- och dagfjärilar, så får jag en bra översikt på vilka fjärilar som flyger på min tomt, samt en identifieringsblogg när jag glömmer bort namnen (vilket sker hela tiden med nattfjärilarna). påbörjad fjärilsblogPS. Utseendet på bloggen ser gräsligt ut tycker jag, ska ändras "nån gång".
CITAT (Myosotis @ 13-11-2010, 00:05)  Jo men visst är det en intressant frågeställning! Jag säger bara att om en nattaktiv nattfjäril sätter sig på min yttervägg under lampan på natten och jag sedan hittar den där på dagen så blir det ju direkt missvisande om jag visar en bild på den och säger att den var dagaktiv bara för att jag råkade hitta den på dagen! Hur vet jag som inte vet något om nattfjärilar vad den gör där? De brukar sitta stilla och inte reagera på tilltal. Det kan man väl inte kalla för dagaktiv? De som är mer dagaktiva hittar man kring de ställen där det flyger dagfjärilar. Nattfjärilar fotograferade i ängsmiljö ungefär. Nu skall jag lägga upp lite bilder själv  CITAT (amaira @ 13-11-2010, 08:32)  Myosotis, du har ju svarat på din egen fråga  ! Nej, den är ju inte dagaktiv. Hej Förresten  . Det finns verkligen dagaktiva nattfjärilar, och de flyger på dagen, och liknar ibland litegrann de dagaktiva. Den söta rutiga buskmätaren är en sådan, den finner man aldrig sittandes på väggen under nattlampan. Frågan är intressant - och gränsen kan ibland vara svår att dra. Jag gjorde en fjärilsblogg bara för det, inspirerad av din fråga. Ska med tiden fylla på den med både natt- och dagfjärilar, så får jag en bra översikt på vilka fjärilar som flyger på min tomt, samt en identifieringsblogg när jag glömmer bort namnen (vilket sker hela tiden med nattfjärilarna). påbörjad fjärilsblogPS. Utseendet på bloggen ser gräsligt ut tycker jag, ska ändras "nån gång". Oj en ny blogg att följa alltså - nu dedikerad åt fjärilar!  Hoppas på lite egna reflektioner från dig samtidigt om bilderna/arterna;)
[attachment=56258:10.jpg] Sotmätare
[attachment=56257:11.jpg] Krusbärsmätare
[attachment=56256:12.jpg] Allmän metallvingesvärmare
[attachment=56261:7.jpg] Ormbunksmätare
[attachment=56260:8.jpg] Rödfransad björnspinnare
[attachment=56259:9.jpg] Ljunglundmätare
[attachment=56264:4.jpg] Vitfläckigt ängsmott. Allmän Maj-Juni.
[attachment=56263:5.jpg] Snövit streckmätare. Mkt vanlig. Maj-Augusti över hela Sverige förutom fjällen.
[attachment=56262:6.jpg] Liten buskmätare. Mkt vanlig. Maj-September över hela Sverige förutom fjällen.
[attachment=56267:1.jpg] Allmänt stamfly. Ganska vanlig Juni-September över Sverige förutom fjällregionen.
[attachment=56266:2.jpg] Långflikad lobmätare. Ganska ovanlig? Flyger över hela södra Sverige Maj-Augusti.
[attachment=56265:3.jpg] Allmän ängsmätare. En av de vanligaste i hela landet flyger slutet av April->slutet av Augusti.
Här kommer några som är någorlunda 'representabla' för att visas för 'allmänheten' [attachment=56273:IMG_4721...erad_1_0.jpg] Den här fotade jag på kvällen och först när jag kom in och tittade på datorn såg jag att den hade lite 'bestyr' för sig! [attachment=56274:IMG_2718...erad_1_0.jpg] Nattstudie av den gröna vaddennuhette... [attachment=56275:IMG_5164...erad_1_0.jpg] Nattfjäril? [attachment=56276:IMG_3743...erad_3_0.jpg] Den gröna....
malcolm
13-11-2010, 15:50
CITAT (Lokan @ 11-11-2010, 17:37)  Jag har ju fotat en massa fjärilar men vet inte vilka av dom som är nattfjärilar!  Har inte dagfjärilar en liten "knopp" i änden av antennerna medan nattfjärilar inte har det...?
Ja jag har ju ingen aning... men det låter ju som ett bra kännetecken! Och vad är då detta? Fjäril eller annat kryp? [attachment=56277:IMG_5397...erad_1_0.jpg]
Ingela i Segersberg
13-11-2010, 16:41
Kanonfina bilder, Lokan och Xl.
malcolm
13-11-2010, 17:05
CITAT (Lokan @ 13-11-2010, 16:23)  Ja jag har ju ingen aning... men det låter ju som ett bra kännetecken!  Såg ett avsnitt av "Mitt i naturen" som handlade om fjärilar och de pratade om det.
Gossen Ruda
13-11-2010, 20:23
CITAT (Lokan @ 13-11-2010, 16:23)  Ja jag har ju ingen aning... men det låter ju som ett bra kännetecken! Och vad är då detta? Fjäril eller annat kryp? [attachment=56277:IMG_5397...erad_1_0.jpg] Det är en nattslända. Din gröna fjäril tidigare är en dagfjärilsmätare. Trots namnet är det en nattfjäril, men den liknar en dagfjäril. Den som sitter på vädden är ett metallfly men arten är jag tveksam över men troligen att gammafly, den är vanligast på dagtid.
oakpine
13-11-2010, 21:50
Hittade några bilder. [attachment=56281:metallfly.jpg] Mittfältsdelat metallfly. [attachment=56282:rostvinge.jpg] Rostvinge. [attachment=56283:tistelgulvecklare.jpg] Tiselgulvecklare. [attachment=56284:dyster_faltmatare.jpg] Dyster fältmätare. [attachment=56285:Pict0072...sselmott.jpg] Allmänt nässelmott.
Oj så fina bilder! Ja den var det ju, dagfjärilsmätare! Väldigt vackra! Tack för infot Ruda!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|