Full version: Växter i mörkt rum
MirMaja
Hej!

Flyttar snart till ett rum i en källarlägenhet med ett enda pyttefönster.... alla mina krukväxt och förodlingsdrömmar går i kras!

Finns ingen fönsterbräda eller hylla vid fönstret, kanske kan jag be hyresvärden borra hål för krokar i taket till ett par amplar.
Fönstret är dock mycket litet och ligger åt norr/öst med en j*vla häck utanför.

Garderobsblomma-check
Fredskalla+extra ljuskälla = funkar?

Har inte plats för lysrör men det kanske finns andra bra ljuskällor för ett par stackars krukväxter? Till våren kanske jag ändå inte kan låta bli att palla upp lysröret för att kunna driva upp några grönsaker ändå smile.gif Fast man måste visst plantera ut dem nånstans också..suck..ingen som har en trädgård att låna ut i Uppsala? smile.gif

Tacksam för tips och råd.
RitRat
Du kan säkert skaffa några klämlampor eller skrivbordslampor med lysrör eller lågenergilampor. De räcker för krukväxter om du har dem riktigt nära dem, 15 cm från växten. Och tajmer som tänder o släcker; 12-13 timmar ljus per dag. Då kan du ha många olika slags växter; ampellilja, fredskalla, svärmorstunga....

Lycka till! Ett stackars litet norrfönster ger verkligen för lite ljus för växter. Tur det finns extraljus!!
blomkronan
CITAT (MirMaja @ 11-11-2010, 21:11) *
ingen som har en trädgård att låna ut i Uppsala? smile.gif

Tacksam för tips och råd.

Jag har tyvärr ingen trädgård att låna dig, men har du funderat på att skaffa odlingslott?
Du kan ju ha tur att hitta en i din närhet flirting.gif Det kostar inte så mycket... jag ger 575:- per år för 135 kvm.
Alexander-VG-zon3
du kan ha extraljuset tänt upptill 18timmar. det mår bara växterna bra av.

annars det som redan inte är skrivit så tål dessa skugga och kan nog växa hyfsat bra om dom skaffar extraljus
Silverkalla, Bergspalm, Kentiapalm, dracena, flasklilja, karlbergare, gullranka, grönbladiga Philodendron-arter.

CITAT (blomkronan @ 11-11-2010, 21:26) *
Jag har tyvärr ingen trädgård att låna dig, men har du funderat på att skaffa odlingslott?
Du kan ju ha tur att hitta en i din närhet flirting.gif Det kostar inte så mycket... jag ger 575:- per år för 135 kvm.

ja det är ett jätte bra och tips och även jag kan rekommendera det, där kan man ju odla både prydnadsväxter och ätbart.
MirMaja
aha...odlingslott! Vet någon vilka föreningar som finns i Uppsala?

Tack för alla krukväxt tips! Framtiden verkar inte så mörk ändå wink.gif
evaisa
CITAT (blomkronan @ 11-11-2010, 21:26) *

Ja odlingslotter är kul...... till det kommer en ordningspelle och trakasserar folk. Så, kolla vad det är folk folk där innan du börjar anstränga dej.

Jag har en mycket färsk erfarenhet.......

Men annars...... Lampor löser de flesta odlingsproblem. Jag har växter som bor hela året under lysröret.
Woodii
I Gottsundagipen finns kolonilotter om du bor åt det hållet av stan.
CITAT
• Gottsundagipen - knappt en kilometer från Cellovägen – ett stort rekreationsområde med grönområden, fotbollsplaner och BMX- bana m.m. Här kan du hyra en kolonilott på ca 60 kvm.
Kontakta koloniföreningen Gottsundagipen.Se här:

http://www.brfcellisten.se/bilder/natur/om...ar/DSC00262.JPG
Från http://www.brfcellisten.se/boparmen/valkommen.html Kontaktuppgifter finns i den länkade bilden.
MirMaja
Kan man hålla pelargonerna vid liv tror ni?
aldo
Ju mörkare ju svalare för just pelargonerna och så vill väl inte du ha det gissar jag flirting.gif

MirMaja
Inte övervintrande pelargoner, utan grönskande under vinterhalvåret wink.gif Men det vill nog ha mycket ljus...
batski
CITAT (MirMaja @ 14-11-2010, 20:55) *
Inte övervintrande pelargoner, utan grönskande under vinterhalvåret wink.gif Men det vill nog ha mycket ljus...

Finns det pelargoner som inte behöver övervintras? Vilka arter/sorter rör det sig om *nyfiken* tongue.gif
aldo
CITAT (batski @ 15-11-2010, 08:14) *
Finns det pelargoner som inte behöver övervintras? Vilka arter/sorter rör det sig om *nyfiken* tongue.gif

Ingen pelargon behöver sk vinterförvaring egentligen men ljuset gör ju att blomningen avtar och då vill vi kanske inte ha dem i fönstret flirting.gif
men om de får extraljus så visst kan de blomma nästan hela vintern .Då jag hade ett inneväxthus till mina sticklingar då hade jag pelargondjungel hela vintern och de blommade rikligt .
batski
CITAT (aldo @ 15-11-2010, 18:28) *
Ingen pelargon behöver sk vinterförvaring egentligen men ljuset gör ju att blomningen avtar och då vill vi kanske inte ha dem i fönstret flirting.gif
men om de får extraljus så visst kan de blomma nästan hela vintern .Då jag hade ett inneväxthus till mina sticklingar då hade jag pelargondjungel hela vintern och de blommade rikligt .

Jaha I see. Bra att veta smile.gif Trevligt med pelargondjungel tongue.gif
Alexander-VG-zon3
fast nog beror det på vilken, finns ju en del art/vild-pelargoner som vill ha svalka (riktig vintervila med temperatur mellan +1c +10c beroende på art).

dom ''vanligare'' eller mer framodlade sorterna är ganska tåliga och där kan man göra lite som man vill med, dessa skiljer sig ockås ganska mycket från art/vild-pelargoner.

själv har jag en Pelargonium endlicherianum - Turkisk pelargon som är en som gärna vill ha kyla/svalka på hösten och/eller vintern för att blomma rikligt och hålla sig vital.

batski
CITAT (flaxss @ 15-11-2010, 21:37) *
fast nog beror det på vilken, finns ju en del art/vild-pelargoner som vill ha svalka (riktig vintervila med temperatur mellan +1c +10c beroende på art).

dom ''vanligare'' eller mer framodlade sorterna är ganska tåliga och där kan man göra lite som man vill med, dessa skiljer sig ockås ganska mycket från art/vild-pelargoner.

själv har jag en Pelargonium endlicherianum - Turkisk pelargon som är en som gärna vill ha kyla/svalka på hösten och/eller vintern för att blomma rikligt och hålla sig vital.

Hmm det är just de vilda arterna som jag gillar tongue.gif Just nu har jag P. cotyledon och P. graveolens hemma i rumstemperatur, men de är fortfarande bara sticklingar.
Alexander-VG-zon3
lite offtopic
rosengeranium/doftpelargoner är lätta och kan stå inne i rumstemp åretrunt. dock så kan en del sorter blomma rikligare om dom får lite svalka. men dom växer på bra och blir stora även utan vintervila. och det är kanske doften som är det speciella och inte blommorna även om blommorna är fina också.
batski
Bra det smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon