EKLO
Jag kom över några 80-talsårgångar av den utmärkta tidskriften Natur&Trädgård. På 80-talet var den verkligen steget före den allmänna uppfattningen om odling, tror jag. det var där man pratade täckodling, sandodling etcetera. Alltsammans med enkla medel och utan konstgödning.

Nå. I ett nummer skriver de om att det går alldeles utmärkt att plantera t ex kålplantor som man dragit upp från frö i helt obearbetad jord. Man bara gräver ett hål som passar så dikt an som möjligt till den plantjordklump man ska plantera (blir det håligheter mellan jorden och plantan fyller man bäst på med sand, står det) - sedan lägger man tio cm färskt gräsklipp runt plantorna. Och fyller en bit in på sommaren på med ytterligare gräsklipp.

Gräset/örterna man planterat i dör av gräsklippslagret och bildar näring i sin tur. Och plantorna växer fint. Står det alltså.

Snacka om arbetsbesparande - någon som provat detta tro? Man blir ju sugen på att slippa gräva upp nya land hela tiden......
Piccante
plöjningsfri odling blir allt vanligare bland jordbrukare världen över då det minskar utlakning och ger mindre utsläpp av växthusgaser. Vad jag förstår så luckrar de bara jordytan innan de sår spannmål eller så gör de bara fåror i den obrukade marken där de sår plantor i rader och det funkar.

Det blir ju samma sak om du gör en fåra eller gör rader med hål och stoppar i plantor.
EKLO
tack för svar Markus - ja detta har jag ju läst om, men inte riktigt begripit eftersom den omkringliggande växtligheten rimligen tar en hel del av näringen? Skillnaden med denna småskaliga odling som jag läste om är ju att det grästäcke, täckodlingen, runt plantorna kväver det omkringväxande. Hur sjutton gör de med detat när de odlar på det viset i stor skala?

Nå - fortfarande nyfiken på om någon hobbyodlare provat?
Bolltistel
Det går åt mer roundup om man ska så på oplöjd mark:

http://www.jordskog.com/nyheter.asp?a_id=504

Plantera plantor som redan kommit en bra bit och hjälpa dem genom att kväva växtligheten runtomkring
medelst täckning borde funka tycker jag rent spontant, men jag kan inte direkt påstå att jag provat själv.
Solstorm
En kvinna berättade för mig att hon planterat potatis mycket enkelt. Stack ner spaden, stoppade i en potatis, vek grässvålen över. Just det året blev det fina potatis i alla fall.
Peztis
Om man inte har så kompakt jord under så borde det ju funka. Jag menar, om jag tittar i mon gräsmatta så växer där ju massor med saker som sjävsått sig. Lägger man dessutom en massa gräsklipp runtom så kväver man ju det som växter precis i närheten och samtidigt tillför man extra näring.

har man en jordplätt "till övers" och plantor som man inte vet var man ska få plats med (så som de flesta av oss antagligen har det på senvåren) - varför inte prova!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon