|
Halloj. När jag var sjukskriven var jag ju student, så jag vet inte riktigt hur det ser ut i det 'riktiga' livet. Om man blir sjukskriven pga psykisk ohälsa och är tillsvidareanställd, hur ser ersättningen ut? Hur stor del av lönen? Orolig för hyran om mannen min skulle bli sjukskriven, han mår inte så bra är jag rädd... och vi har inte stora marginaler...  Nån som vet hur det ligger till?
hattstugan
12-11-2010, 09:50
Första dagen får du ingen ersättning för (karensdag) sen är det 80% av lönen som gäller! De första 14 dagarna betala arbetsgivaren sjuklön from dag 15 är det Försäkrinskassan och där kan det ta tid innan pengarna betalas ut!
Dagpennigen beräknas på senast inkomst per år!
så dagpenningen är 80% av lönen, baserat på vad man tjänat på ett år?
hattstugan
12-11-2010, 09:54
Ja delat på 365 dagar!
Ka och man måste ha sjukpenningsgrundande inkomst (SGI) registrerad hos försäkringskassan. FK om SGIDessutom, tyvärr är det inte alldeles säkert att FK godkänner en sjukskrivning idag, även om man är sjuk. Tacka vår regering för det.
Huggorm
12-11-2010, 10:14
CITAT (Anma @ 12-11-2010, 10:10)  Dessutom, tyvärr är det inte alldeles säkert att FK godkänner en sjukskrivning idag, även om man är sjuk. Tacka vår regering för det. De hårdare kontrollerna är en reaktion på allt fuskande som varit under åren med slappt vänsterstyre. Det finns helt enkelt inte obegränsade mängder pengar att betala ut till alla som vill ha.
CITAT (Huggorm @ 12-11-2010, 10:14)  De hårdare kontrollerna är en reaktion på allt fuskande som varit under åren med slappt vänsterstyre. Det finns helt enkelt inte obegränsade mängder pengar att betala ut till alla som vill ha. Har du tittat på FKs statistik angående fuskandet? Om inte, så gör det. Fny, förlåt, ska inte göra politik av din tråd.
Det är ingen fara, även jag har rätt starka åsikter i den här frågan. Fuskandet är verkligen ett problem, det gäller inte bara sjukskrivningar utan bidrag i allmänhet... Förstår inte fuskarna att de förstör för de som verkligen är i behov av hjälp?!?! Som Huggorm säger, det finns bara en viss mängd pengar, som måste gå till dem som faktiskt behöver stöd!  Avskyr avskyr fuskare...
*Stintan*
12-11-2010, 10:37
Fast fuskarna är ju inte så många som vissa politiker velat påskina och Fk har gått med stora överskott. Att fuskarna skulle vara orsaken till försämringarna är bara nys.
Nu hittar jag inte statistiken, men den visar dela att fuskandet är bara en liten procent. Dessutom kostar jakten på fuskarna mångmiljonbelopp mycket mer än själva fusket.
Jag har inget emot att man granskar och sätter dit fuskare, men inte på bekostnad av de sjuka.
herkules
12-11-2010, 10:44
CITAT (*Stintan* @ 12-11-2010, 10:37)  /.../Att fuskarna skulle vara orsaken till försämringarna är bara nys. HÄR är orsaken till försämringarna i sjukförsäkringen! f'låt för ot fny... ....glömde ett s....
Max från försäkringskassan är 80% av 7,5prisbasbelopp dvs 80 % av 26500, oavsett om man har högre lön. Sedan kan det finnas avtal med arbetsgivare eller fack som går in och kompenserar detta.
Hälsningar Ester
*Stintan*
12-11-2010, 10:56
CITAT (herkules @ 12-11-2010, 10:44)  HÄR är orsaken till försämringarna i sjukföräkringen! f'låt för ot fny...  Just det
Den nye ministern efter Husmark verkar ha en något mjukare inställning samt verkar vilja ha med socialdemokraterna i en uppgörelse om hur sjukförsäkringen skall utformas framöver. En överenskommelse mellan dom två största partierna i riksdagen ger utan tvivel bäst resultat. Vi har trots allt en bra sjukförsäkring i grunden.
CITAT (EsterM @ 12-11-2010, 10:55)  Max från försäkringskassan är 80% av 7,5prisbasbelopp dvs 80 % av 26500, oavsett om man har högre lön. Sedan kan det finnas avtal med arbetsgivare eller fack som går in och kompenserar detta.
Hälsningar Ester 80% av 26500 då, uj!  80% av hans riktiga lön hade vi nog kunnat klara... men 80% av 26500.... ja då är det bara att hoppas att han kan få lite mer ersättning av trygghetsstiftelsen eller nåt... eller att jag får massor av jobb pronto... för annars har vi på sikt inte råd att bo kvar i vårt radhus.... Ser hur drömmen om eget hus försvinner i fjärran...
Huggorm
12-11-2010, 11:30
CITAT (Fny @ 12-11-2010, 11:22)  80% av 26500 då, uj!  80% av hans riktiga lön hade vi nog kunnat klara... men 80% av 26500.... ja då är det bara att hoppas att han kan få lite mer ersättning av trygghetsstiftelsen eller nåt... eller att jag får massor av jobb pronto... för annars har vi på sikt inte råd att bo kvar i vårt radhus.... Ser hur drömmen om eget hus försvinner i fjärran...  80% av 26500kr är ju 21200kr. Kan man verkligen få bidrag från någon trygghetsstiftelse om man ändå har såpass bra inkomst? Eller var du ironisk?
CITAT (Huggorm @ 12-11-2010, 11:30)  80% av 26500kr är ju 21200kr. Kan man verkligen få bidrag från någon trygghetsstiftelse om man ändå har såpass bra inkomst? Eller var du ironisk? Har man en månadslön på säg 35000 annars är 21200 jättedåligt.Man har ju oftast utgifter efter inkomst. Skulle alla leva som du tycker skulle 90% av alla hus stå tomma för ingen hade råd att bo i dem, till exempel.
*Stintan*
12-11-2010, 11:41
CITAT (Huggorm @ 12-11-2010, 11:30)  80% av 26500kr är ju 21200kr. Kan man verkligen få bidrag från någon trygghetsstiftelse om man ändå har såpass bra inkomst? Eller var du ironisk? Det blir ju inte särskilt mycket kvar efter skatt.
CITAT (gnon49 @ 12-11-2010, 11:13)  Den nye ministern efter Husmark verkar ha en något mjukare inställning samt verkar vilja ha med socialdemokraterna i en uppgörelse om hur sjukförsäkringen skall utformas framöver. En överenskommelse mellan dom två största partierna i riksdagen ger utan tvivel bäst resultat. Vi har trots allt en bra sjukförsäkring i grunden. Ja, vi får hoppas på det. Jag har sagt det förr och säger det igen. Jag har inget emot en strängare sjukförsäkring så länge det inte drabbar de sjuka. Jag har inget emot en större kontroll så länge den inte syftar till att minska sjukhälsoantalet på pappret och inte i verkligheten. Idag är det ju så att sjuka människor inte får igenom sina sjukskrivningar trots att de är sjuka för att regelverket tar inte hänsyn till att varje ryggskada till exempel är unik. En ryggskada ska läka under en viss tid och gör det inte det så får du skylla dig själv.
Huggorm
12-11-2010, 11:56
CITAT (Anma @ 12-11-2010, 11:39)  Har man en månadslön på säg 35000 annars är 21200 jättedåligt.Man har ju oftast utgifter efter inkomst. Skulle alla leva som du tycker skulle 90% av alla hus stå tomma för ingen hade råd att bo i dem, till exempel. Men då kanske det skulle byggas hus som folk har råd att bo i...
CITAT (Huggorm @ 12-11-2010, 11:30)  80% av 26500kr är ju 21200kr. Kan man verkligen få bidrag från någon trygghetsstiftelse om man ändå har såpass bra inkomst? Eller var du ironisk? Nej tyvärr var jag inte ironisk.  Det är klart att 21200 kr/månad i sig inte är så hemskt. Men lägg till att jag är arbetslös, vi båda har stora csn-skulder, och fasta utgifter varje månad på 13000 kr (i och med att vi varje månad sätter av pengar till sånt som måste betalas en gång per år eller ännu mer sällan, som nya däck till bilen, försäkringar och sånt)... Ändå lever vi inte extravagant på något vis, har en matkostnad per månad på 3500 kr ungefär, vi äter aldrig ute, vi far inte runt och reser osv. Men bara hyran här på 8000 kr/månad.  När vi flyttade hit var jag student, och tillsammans kunde vi utan problem hantera kostnaderna. Precis som vi hade räknat ut så klarar vi oss även helt okej nu när jag blivit arbetslös (även om marginalerna inte är så stora!), och eftersom jag söker jobb som en tok (och nu verkar ha fått jobb som personlig assistent, tack och lov) så har vi inte behövt oroa oss alltför mycket. Men om han skulle bli sjukskriven och bara skulle få in 21200 brutto, dvs typ 14000 efter skatt! Det går ju inte!  Hoppas hoppas att mitt jobb kommer igång fort som fasiken och att det funkar (ni som har läst min arbetsbekymmer-tråd kanske vet att jag är lite orolig för det hela). Tyvärr verkar det som om jag nog bara får deltid de första månaderna...  Så det blir på håret... Så Huggorm, man kan inte säga rakt av att 21200 kr är en bra inkomst. Det är inte helt omöjligt att det gör att vi måste flytta till någon liten lägenhet utan trädgård, mitt i asfaltsdjungeln. Och att min älskling skulle lägga det på sig själv, att vi förlorar vårt älskade hem, vår älskade trädgård... nej usch, nu börjar jag nästan gråta... kan tillägga att vi går och längtar efter barn... vilket också blir en kostnad...
CITAT (Huggorm @ 12-11-2010, 11:56)  Men då kanske det skulle byggas hus som folk har råd att bo i... Ja, du kan ju ändra hela systemet om du nu har en lösning.
Huggorm
12-11-2010, 12:08
CITAT (Anma @ 12-11-2010, 12:05)  Ja, du kan ju ändra hela systemet om du nu har en lösning. Det lär ändra sig själv inom några år. Och det kommer inte gå smärtfritt. Finanskrisen var bara en försmak...
*Stintan*
12-11-2010, 12:10
Man behöver väl inte måla fan på väggen kanske och tro att han måste vara sjukskriven så väldigt länge. Kommer ditt jobb igång så måste ni ju kunna klara er på en lägre inkomst ett tag även om det blir svårt att spara.
malcolm
12-11-2010, 12:12
CITAT (EsterM @ 12-11-2010, 10:55)  Sedan kan det finnas avtal med arbetsgivare eller fack som går in och kompenserar detta.
Hälsningar Ester Några sådana pengar betalas dock inte ut om man blivit utförsäkrad och får aktivitetsersättning.
jag vet, förhoppningsvis går det bra... men det är inte kul att ha det hängande över huvudet... och jag tror att oron gör att maken mår ännu sämre, det blir ytterligare en press...
CITAT (Huggorm @ 12-11-2010, 12:08)  Det lär ändra sig själv inom några år. Och det kommer inte gå smärtfritt. Finanskrisen var bara en försmak... Det var en finanskris på 1920-talet också, och med jämna mellanrum både före och efter det, vad lärde vi av dem?
herkules
12-11-2010, 13:13
CITAT (malcolm @ 12-11-2010, 12:12)  Några sådana pengar betalas dock inte ut om man blivit utförsäkrad och får aktivitetsersättning. om inte försäkringskassan godkänner sjukskrivningen får man inte ett nickel från vare sig fack eller försäkringar. CITAT (Fny @ 12-11-2010, 12:12)  jag vet, förhoppningsvis går det bra... men det är inte kul att ha det hängande över huvudet... och jag tror att oron gör att maken mår ännu sämre, det blir ytterligare en press... det kallas arbetslinjen, pressen alltså. vanligt folk ska inte ha råd att vara sjuka och kurera sig. hoppas att det löser sig för er, försök hitta ett billigare boende om det finns möjlighet, som vanlig löneslav är det farligt att sitta med en hyra på 8 loppor i månaden.
ingrids
12-11-2010, 13:38
Det finns vissa fack och kanske kopplat till någon av stiftelserna (fast det minns jag inte) där de går in och betalar upp till full lön, fast det kanske bara gäller a-kassa. Någon som vet bättre besked?
Ingrids, du menar nog inkomstförsäkring...
CITAT (Fny @ 12-11-2010, 11:22)  80% av 26500 då, uj!  80% av hans riktiga lön hade vi nog kunnat klara... men 80% av 26500.... ja då är det bara att hoppas att han kan få lite mer ersättning av trygghetsstiftelsen eller nåt... eller att jag får massor av jobb pronto... för annars har vi på sikt inte råd att bo kvar i vårt radhus.... Ser hur drömmen om eget hus försvinner i fjärran...  Läs här .... AGS sjukförsäkring.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|